Jump to content

måtte fylle motorolje på Hurt Hbw35 mekanisk gear, skadelig?


jensemann2

Recommended Posts

var ute med seilbåten idag, som har et hurth Hbw 35 mekanisk gear. Det oppsto lekkasje og jegmistet oljen på gearet. ( mest sannsynlig pakningsstoffet mellom de to halvdelene som er utett. For å karre meg hjem fylte jeg motorolje på gearet. Er det skadelig? det skal være ATF olje på det.

Link to post
Share on other sites

Nei....

Bare tapp den av og fyll riktig type girolje når du har ordnet lekkasjen.

Smart fiks forresten... andre hadde vel ropt på redningsskøyta.

 

Selv hadde jeg omså fyllt olivenolje om det var den som var for handen. eller diesel for den saks skyld.

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Nei....
Bare tapp den av og fyll riktig type girolje når du har ordnet lekkasjen.
Smart fiks forresten... andre hadde vel ropt på redningsskøyta.

Selv hadde jeg omså fyllt olivenolje om det var den som var for handen. eller diesel for den saks skyld.


olivenolje går greit... men diesel har ikke smøreevne i det hele tatt så det hadde vert en dårlig løsning
Link to post
Share on other sites

giret hadde nok gått tørt en halvtimes tid, for peilepinnen var helt tørr og giret var så varmt at jeg ikke kunne ta på det. Håper ikke tetningene rundt utgående og inngående aksel har tatt skade, for de er nylig byttet :/ Har muligens brukt en type pakningssilikon som ikke tåler varmen eller noe.. Får demontere og gjøre jobben på nytt..

Link to post
Share on other sites

men diesel har ikke smøreevne i det hele tatt

 

Diesel har faktisk smøreevne, prøv å ha litt mellom fingrene du så kjenner du det i praksis :giggle:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...