Jump to content

tatt båtførerprøven i helga.


kvalvåg

Recommended Posts

Har i helga tatt båtførerprøven. Selv om jeg er over alder hvor jeg strengt tatt ikke trenger den, anbefaler jeg alle til å ta den. Lærte å beregne kurser, bruke paralleforskyver. Det kan jo skje at plotter og/eller gps svikter. Det å beregne misvisning er jo ikke noe alle kan. Også er det jo morro å bruke papirkart.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med prøven!

 

Du er såvisst ikke alene - og godt er det :wink:

 

Jeg hadde eksamen med 26 spente kandidater igår og det blir nesten like mange ikveld. Igår var det 25 som forlot lokalet med et bredt smil, og kun en som gikk litt slukøret hjem. Men sistemann leser og øver litt mer, så gjør vi et nytt forsøk om et par uker....

 

Jeg får stadige tilbakemeldinger om at det ble mer interessant å ferdes i båten når man hadde fått den ekstra forståelsen og innsikten som båtførerprøven gav.

 

Ha en trygg og strålende fin båtsommer!

Link to post
Share on other sites

Lærer du fremdeles elevene din å "krasje" i kaia i 8 knops fart, Poseidon (som du gjorde med oss) :lipseal::lol::lol::lol:

 

Ja, hvorfor ikke?

Vi må jo bare passe på å velge solide nok kaier, for POSEIDON II veier nesten det doble av den som du forsøkte deg med.....

Men ellers pleier jeg å si at: "Det er greit å komme under 5 knop før man begynner å fortøye" :giggle: :giggle: :giggle:

 

Du har iallefall forstått hvorfor jeg ivrer for en praktisk del når det gjelder båtførerbeviset :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Beklager , men jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg og min familie bør ta "lappen". Har båt på hytta innerst i Trondheimsfjorden , og den brukes på finværdager i deler av ferien og helger med fisketurer og litt vannski/tubekjøring. Den har vel gått 100 timer side 2002. Hvorfor vi skal lære oss navigasjon , fyrlykter og staker m m skjønner jeg faktisk ikke, har aldrig hadd kart i båten og får det vel aldrig heller. Det må være viktigere å lære hvordan båt og motor virker og bruke sundt vett. Vi bruker selvfølgelig vest når vi er på sjøen.

Det hele blir enda mere ufårståelig da jeg som er "gammel nok" kan sette meg i en 50 foter og kjøre hvor jeg vil.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei,

Jeg er helt ny i båtverden og har absolutt ingen bakgrunn fra sjølivet, men det frister å lære mer!

Jeg har tatt kurs på nett, men har et spørsmål. Kanskje dere som har klart den, kan hjelpe meg?

Hvordan regner man feks et slik stykke:

-Rettvisende kurs mellom to punkter er 120°. Hva blir kompasskursen når totalt avvik (misvisning og deviasjon) er 12?

Jeg vet jo ikke om avviket er mot øst eller vest.

Kanskje det er en lett huskeregel på dette også?

Link to post
Share on other sites

Trur det er Poisedon som har ein regel på dette, viss eg ikkje tar heilt feil (han får rette på meg viss ikkje :smiley: ).

 

Utgangspunktet for regelen er at ein har tre ulike kursar:

- Kompasskurs

- Magnetisk kurs

- Rettvisande kurs.

 

Viss ein tenkjer at kompasskursen er den "dårligaste" (er ikkje korrigert), magnetisk kurs er "litt betre" (er korrigert for deviasjon) og rettvisande er "best" (er korrigert for både missvisning og deviasjon).

 

Så til sjølve regelen. Dersom ein skal rekne om frå ein "dårlig" kurs til ein som er "bedre" skal ein bruke forteiknet framfor avviket som dei er. Dersom ein går frå ein "god" kurs til ein "dårlegare" kurs bruker ein forteiknet motsatt.

 

I eksempelet over er det snakk om å rekne frå rettvisande kurs til kompasskurs, og samla avvik er oppgitt til å vere -12°. Det er altså snakk om å gå frå ein god kurs til ein dårleg, og forteiket på avviket skal derfor brukast motsatt. Reknestykket vert derfor KK = 120° + 12° = 132°

 

 

PS: Tar atterhald om inkompetanse på lik linje med "Skjær i sjøen" :wink:

Link to post
Share on other sites

Trur det er Poisedon som har ein regel på dette, viss eg ikkje tar heilt feil (han får rette på meg viss ikkje :smiley: ). ......

 

I eksempelet over er det snakk om å rekne frå rettvisande kurs til kompasskurs, og samla avvik er oppgitt til å vere -12°. Det er altså snakk om å gå frå ein god kurs til ein dårleg, og forteiket på avviket skal derfor brukast motsatt. Reknestykket vert derfor KK = 120° + 12° = 132°

.....

 

Ja, det stemmer at jeg bruker reglene med gode og dårlige kurser, men det er såvisst ikke noe som jeg selv har funnet på :wink:

 

Når det står "samlet avvik -12" så betyr det at man inkluderer både misvisning og deviasjon og at disse til sammen er 12 grader. Fortegnet - (minus) betyr i den forbindelse vestlig, på samme måtte som + ville bety østlig.

 

Så det betyr at regnestykket du setter opp er korrekt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...