kvalvåg Startet 30.Mai.2011 Del på Facebook Startet 30.Mai.2011 Har i helga tatt båtførerprøven. Selv om jeg er over alder hvor jeg strengt tatt ikke trenger den, anbefaler jeg alle til å ta den. Lærte å beregne kurser, bruke paralleforskyver. Det kan jo skje at plotter og/eller gps svikter. Det å beregne misvisning er jo ikke noe alle kan. Også er det jo morro å bruke papirkart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 30.Mai.2011 Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 Gratulerer med "lappen". Helt enig at det var mye å lære her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mogens Svart 30.Mai.2011 Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 Godt å høre at du føler nytte av det. Skal ta den jeg også (selv om jeg er 36 år). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skjær i sjøen Svart 30.Mai.2011 Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 som ekte "Folk i båt"-representant tok jeg den i fjor selvom jeg er født helt på slutten av 60-tallet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Captain Chaos Svart 30.Mai.2011 Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 Gratulerer! Tok den selv for 3 år siden, men har hatt båt i 20. Leser fremdeles litt i båtførerboka og frisker opp hukommelsen. Gir meg en økt trygghet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joakim Brunsvik Svart 30.Mai.2011 Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 trenger ikke å lese kart eller plotter jeg, for det går ikke ann å komme seg ut av tinnsjøen Bare ved å studere kartene på 1881 og gulesider, så vet man hvor det er grunt eller ikke også Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
anhon Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Gratulerer med feilfri prøve! nå kan du trygt seile inn i fjorden i helga ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kvalvåg Svart 1.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 takk for det,anhon. Ser ut til at det sommeren kommer. Ta godt vare på junior. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Gratulerer med prøven! Du er såvisst ikke alene - og godt er det Jeg hadde eksamen med 26 spente kandidater igår og det blir nesten like mange ikveld. Igår var det 25 som forlot lokalet med et bredt smil, og kun en som gikk litt slukøret hjem. Men sistemann leser og øver litt mer, så gjør vi et nytt forsøk om et par uker.... Jeg får stadige tilbakemeldinger om at det ble mer interessant å ferdes i båten når man hadde fått den ekstra forståelsen og innsikten som båtførerprøven gav. Ha en trygg og strålende fin båtsommer! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Lærer du fremdeles elevene din å "krasje" i kaia i 8 knops fart, Poseidon (som du gjorde med oss) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Lærer du fremdeles elevene din å "krasje" i kaia i 8 knops fart, Poseidon (som du gjorde med oss) Ja, hvorfor ikke? Vi må jo bare passe på å velge solide nok kaier, for POSEIDON II veier nesten det doble av den som du forsøkte deg med..... Men ellers pleier jeg å si at: "Det er greit å komme under 5 knop før man begynner å fortøye" :giggle: Du har iallefall forstått hvorfor jeg ivrer for en praktisk del når det gjelder båtførerbeviset Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
raach Svart 11.Juli.2011 Del på Facebook Svart 11.Juli.2011 Jeg kunne ikke vært mer enig. Båtførerprøven er noe absolutt alle burde prioritere å ta. Kurset kan jo taes på bare noen timer hjemme i sofaen dersom man tar båtførerkurset på nettet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cheetah Svart 11.Juli.2011 Del på Facebook Svart 11.Juli.2011 Kan ta kurs på nett her Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cheetah Svart 11.Juli.2011 Del på Facebook Svart 11.Juli.2011 Kan ta kurs på nett her Men som sagt så er det en fordel å ha hadt litt praksis og. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
perro Svart 11.Juli.2011 Del på Facebook Svart 11.Juli.2011 Beklager , men jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg og min familie bør ta "lappen". Har båt på hytta innerst i Trondheimsfjorden , og den brukes på finværdager i deler av ferien og helger med fisketurer og litt vannski/tubekjøring. Den har vel gått 100 timer side 2002. Hvorfor vi skal lære oss navigasjon , fyrlykter og staker m m skjønner jeg faktisk ikke, har aldrig hadd kart i båten og får det vel aldrig heller. Det må være viktigere å lære hvordan båt og motor virker og bruke sundt vett. Vi bruker selvfølgelig vest når vi er på sjøen. Det hele blir enda mere ufårståelig da jeg som er "gammel nok" kan sette meg i en 50 foter og kjøre hvor jeg vil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
raach Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 Eller så anbefaler jeg å ta kurset her for de som kunne tenke seg å ta båtførerkurset på nettet :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kintii Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 (redigert) jeg tok også båtførerbeviset forrige helg og fikk 98% riktig Kan også anbefale dette på det sterkeste, var greit å lære sjømerker, vikepliktsregler, navigering og ikke minst lanterneføring. Redigert 15.Juli.2011 av kintii (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasabi Svart 26.August.2011 Del på Facebook Svart 26.August.2011 Hei, Jeg er helt ny i båtverden og har absolutt ingen bakgrunn fra sjølivet, men det frister å lære mer! Jeg har tatt kurs på nett, men har et spørsmål. Kanskje dere som har klart den, kan hjelpe meg? Hvordan regner man feks et slik stykke: -Rettvisende kurs mellom to punkter er 120°. Hva blir kompasskursen når totalt avvik (misvisning og deviasjon) er 12? Jeg vet jo ikke om avviket er mot øst eller vest. Kanskje det er en lett huskeregel på dette også? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skjær i sjøen Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 Jeg forsøker meg så får jeg heller ta sjansen på å avsløre inkompetanse. Jeg tolker -12 som vest. Kk=rk-misvisning. Da blir det vel 120--12 = 132. Traff jeg eller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sinten Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 Trur det er Poisedon som har ein regel på dette, viss eg ikkje tar heilt feil (han får rette på meg viss ikkje ). Utgangspunktet for regelen er at ein har tre ulike kursar: - Kompasskurs - Magnetisk kurs - Rettvisande kurs. Viss ein tenkjer at kompasskursen er den "dårligaste" (er ikkje korrigert), magnetisk kurs er "litt betre" (er korrigert for deviasjon) og rettvisande er "best" (er korrigert for både missvisning og deviasjon). Så til sjølve regelen. Dersom ein skal rekne om frå ein "dårlig" kurs til ein som er "bedre" skal ein bruke forteiknet framfor avviket som dei er. Dersom ein går frå ein "god" kurs til ein "dårlegare" kurs bruker ein forteiknet motsatt. I eksempelet over er det snakk om å rekne frå rettvisande kurs til kompasskurs, og samla avvik er oppgitt til å vere -12°. Det er altså snakk om å gå frå ein god kurs til ein dårleg, og forteiket på avviket skal derfor brukast motsatt. Reknestykket vert derfor KK = 120° + 12° = 132° PS: Tar atterhald om inkompetanse på lik linje med "Skjær i sjøen" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Trur det er Poisedon som har ein regel på dette, viss eg ikkje tar heilt feil (han får rette på meg viss ikkje ). ...... I eksempelet over er det snakk om å rekne frå rettvisande kurs til kompasskurs, og samla avvik er oppgitt til å vere -12°. Det er altså snakk om å gå frå ein god kurs til ein dårleg, og forteiket på avviket skal derfor brukast motsatt. Reknestykket vert derfor KK = 120° + 12° = 132° ..... Ja, det stemmer at jeg bruker reglene med gode og dårlige kurser, men det er såvisst ikke noe som jeg selv har funnet på Når det står "samlet avvik -12" så betyr det at man inkluderer både misvisning og deviasjon og at disse til sammen er 12 grader. Fortegnet - (minus) betyr i den forbindelse vestlig, på samme måtte som + ville bety østlig. Så det betyr at regnestykket du setter opp er korrekt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.