Jump to content

Treg kabelstyring


ezach

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg opplever stor motstand på kabelstyringen og vil gjerne ha noen tips.

 

17-foteren har tradisjonell kabelstyring med feste i akterstavnen.

Både motor og kabel svinger/glir lett hver for seg, men det hele blir tregt når kabel og motor er koblet sammen.

 

Nå står styrestaget vinkelrett inn på motoren. Bør den stå mer på skrå for bedre skyve- og trekkraft?

(Lenken under viser hva slags båt det er snakk om.)

 

:confused:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hvis jeg forstår deg rett, så går kabelen greit når du ikke har motoren koblet på? I så fall tyder det på at kabelen "gnisser" borti kabelstrømpa når den får litt motstand. Er det noe sted hvor du har en skarp knekk e.l. på kabelen? Det er første stedet jeg ville lett.

Link to post
Share on other sites

Nettopp det som er litt forvirrende.

Jeg har fikset på ulike kabelstyringer siden 2001 og lært å unngå for skarp bøy på strømpa.

Den har eksakt samme føring når den er hhv på- og avkoblet motoren.

 

Lurer på om det har noe å si hvilken vinkel den har inn på motorfestet.

Bør den komme litt på skrå forfra eller mest mulig i rett vinkel inn på festet, tro?

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Inn på motorfestet bør den ha 90 grader, ellers vil du få en ujevn belastning når du styrer mot hhv styrbord og babord. Jeg antar at det er den renoverte 17-foteren du snakker om, der hvor du har kabel koblet rett på styrebraketten og ikke via gjennomføring på motorhengslet. Har du forsøkt å sette på en lenger brakett, s.a. du får festet lenger vekk fra motorens rotasjonspunkt?

Link to post
Share on other sites

Du har en brakett hvorpå det sitter ei kule som du igjen fester i enden av vaieren, sant? Hvis du har en brakett som gjør at denne kula kommer lenger frem, d.v.s. lenger vekk fra motoren, vil du trenge flere omdreininger for å svinge fullt, men det vil ta mindre kraft, og igjen redusere belastningen på styrekabelen.

 

Litt longshot, antakelig er det noe galt med kabelen eller strømpa, sprukket opp innvending elns.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...