Da har jeg faktisk klart å bestemme meg for å bytte motor og jeg har også bestemt meg for hvilken motor
Det har vært en lang runde i tenkeboksen, ca 2 år, og et par tre tråder her på båtplassen.
Mange fine diskusjoner hvorvidt man skal kjøpe diesel eller bensin, liten eller stor. Ble faktisk mer forvirret, he he.
Det er ikke det at jeg ikke har råd til større, bredere, kraftigere etc men jeg tror jeg har gjort riktig valg med tanke på brukstimer og formål.
Litt om båten:
Båten min er jeg veldig fornøyd med, det er en mellomting mellom daycrusier og cabincruiser - har litt fra begge sider.
Merket kjenner de fleste, Selco og SelQueen er typenavnet - herlig navn. Den er 24 fot og er i praksis veldig lik Ancas 24.
Båten kjøpte jeg i 2008 av han som hadde hatt den siden den var ny i 1971! Båten så nesten ikke brukt ut tatt i betraktning alder.
Jeg var ikke i tvil, denne "veteranbåten" skulle jeg ha

Eneste jeg følte trakk ned var alderen og effekten på motoren. Selv om jeg ikke er fartsavhengig eller speedfreak ville jeg ha en motor som jeg kunne stole på samt gå litt raskere enn en snekke.
Det står en AQ130 fra 1970 som faktisk starter helt fint, men tåler nok ikke skikkelig pådrag mer.

Kanskje en totaloverhaling hadde gjort susen?

Jeg vurderte lenge om jeg skulle kjøpe en ny båt med diesel eller bensin eller overhale eller eller eller... jeg ble gal
Dette er motoren jeg har bestemt for:

MerCruiser 3.0L MPI
Hk: 135
Kw: 101
Kubikk: 3000 cm3
Vekt: 288 kg
Maks turtall: 4800 r/min
Sylinderantall: 4 (i rekke)
Fuel system: MPI
Antar det kommer til å koste ca 140.000,- inkl drev, ferskvannskjøling og montering + jeg må trimflaps (5.000,-).
Jeg liker å kjøre rundt i mellom 6-15 knop og jeg ville ikke ha ristingen til en diesel.

Måtte bare dele gleden ved å ha bestemt seg, endelig. Men nå gjenstår det å finne en leverandør og en som kan montere dette. Noen som kjenner noen som er flinke?

PS! Jeg skal straks i 40-årslag, men spør og grav og kom med argumenter for at jeg har gjort feil.
Svarer så fort jeg er klar igjen i morgen
Redigert av SelQueen: 02.07.11 15:07