Med de tilstandene som er i båtbransjen i disse dager ville jeg vært skeptisk til å betale noe som helst i forskudd, og under ingen omstendigheter de summene som det er snakk om for en ny motor.
Jeg har ingen tro på at det skulle oppstå problemer med Framnes eller Ringstad, men det er såpass mye penger at det er greit å være sikker, det er heller ikke vanlig så vidt jeg vet at man betaler slikt før man er i faktisk besittelse av det ?
Til den båten så ville jeg nok ha holdt det originalt, da det har sin sjarm det også, og særlig på såpass strøkne gamle skuter synes jeg det er mer passende med noe som i det minste ser ut som det hører hjemme i motorrommet, og ikke noe nymotens greier med MPI og annet dilldall.
Bakdelen er selvfølgelig at en eldre motor kan bruke litt mer bensin og ha litt mer problemer, men det er vel mange som har erfart at nye motor, både med og uten MPI, ikke er uten problemer de heller, og det er som regel langt verre å få orden på slike motorer enn en gammel B20.
Jeg overhaler med ujevne mellomrom noen slike motorer, men å gi noen eksakt pris på slikt er vanskelig da man ikke vet hva som må byttes før man har plukket ting i fra hverandre og sett tingenes tilstand, og mye av kostnadene er også diverse maskineringsarbeid, som også kan variere alt ettersom hvordan stand motoren er i.
Kost på den motoren du har noen kroner, pass på at jobben blir gjort skikkelig og du har en motor som sannsynligvis gjør nytten sin i 30 nye år, uten at det koster mer enn hele båten er verdt.
Redigert av adeneo: 02.04.12 19:27