Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Polar 17 ca 1970 mod.


Polar 17

Recommended Posts

Har lenge vært på utkikk etter en prosjekt av typen Polar 17, og har vært å sett på et utall billige prosjekter i Norge og i Sverige.

Har etterhvert innsett at de billige prosjektene krever så mye både i tid og penger for å bli slik jeg vil ha den, at det kanskje ville være bedre å betale litt mer for et bedre utgangspunkt.

Muligheten kom, og båten ble handlet inn. :flag_sw:

 

Bilde fra turen hjem.

26062011165.jpg

 

Bilde fra annonsen.

0771110823.jpg

 

Litt om tilstanden på båten :

- Skrog av glassfiber, pusset, lakket og polert. Blankt og flott, ser nesten nytt ut.

- Dekk og vindkjerm i teak, pusset og lakket, ser veldig blankt og fint ut, men natene mellom teakstavene slipper når disse kryper eller sveller. Det kommer også noen matte flekker under lakken dersom overflaten blir våt. Disse tørker opp og forsvinner etter en stund.

- Seter og skrogtrekk. Trenger sårt nye trekk. Dette vil bli gjort til høsten.

- Elektriske anlegget. Har fjernet allt det gamle ledningsnettet som hang å slang. Noe lampettlednign og noe gammel PN. Hal lagt opp nye hovedstrømskabler fra batteri (også nytt) via ny hovedstrømbryter til ny BEP sikringboks og ny BEP jordskinne. Nye ledninger er så trukket til lanterner, dekkskontakter og til nytt horn.

- Dashboardet ønsker jeg å lage nytt på grunn av mange huller etter gamle instrumenter. Dette vil bli vinterprosjekt.

 

Bilder av det elektriske anlegget.

Nye hovedstrømskabler og hovedbryter.

batteri.jpg

 

Sikringsboks og jordskinne.

stroem.jpg

 

Dashboard.

dashboard.jpg

 

Har foreløpig ikke motor til båten. Det burde selvfølgelig vært en tidsriktig Merc eller noe, men ønsker å kjøpe ny.

Vurderer en Evinrude E-TEC 40Hk. Er det noen som har erfaringer med denne ?

 

Kommer tilbake med flere poster etterhvert som arbeidet går fremover.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt i første post i tråden, ønsker jeg en ny motor, men er usikker på hvilken type.

Båten er nokså lett og flatbunnet akter. Det er ikke en båt for å rase rundt på fjorden, men heller nyte sommerdagene og kanskje en fisketur i ny og ne.

 

Har sett for meg at en 40Hk vil være passende.

 

Selvfølgelig skulle det vel ha vært en tidsriktig motot. Kanskje en Mercury eller Johnson ca 1970 modell, men tror jeg vil ha noe mer moderne.

Synes at Evinrude har motorer som ser fine ut, og jeg synes at det passer best med en hvit motor på båten. Se illustrasjonsbilde nedenfor.

 

org_998.jpg

 

Er det noen av dere på dette utmerkede forum som har erfaring med Evinrude E-TEC 40Hk ?

Link to post
Share on other sites

Flott klassiker du har. Jeg har ikke sett denne før. Hvor er den bygget?

 

Angående E-tec så har jeg ikke hatt slik selv. Men jeg kjenner en som har hatt en 75hk i noen år. Kjempeflott og bra motor. Minimalt med vedlikehold. Fin gange med en liten dæsj totaktslukt slik at en får rette feelingen. Har selv hatt Yamaha F60. Fin motor det også. Men firetaktere krever mer vedlikehold og lukter gammel opel :lipseal: .

 

Evinrude leverer vel også mørkeblå motorer? Den fargen er etter mitt syn finest mot mahognyen din.

Link to post
Share on other sites

Det siste bildet er ikke av min båt, men et smykke i fra Sverige. Her er det lagt ned mye tid og penger.

Håpet mitt er at jeg kanskje kan nærme meg litt.

 

Litt info om båten.

Dette er altså en norskbygget båt fra Polarplast, Arendal. Dette er ikke dagens produsent av Polar snekkene, men kan være en forløper.

Båten ble bygget på slutten av 60-tallet inn på 70-tallet.

Glassfiber i skroget og Teak/Mahogny i dekk vindskjerm. En uslåelig kombinasjon.

 

Den er også levert med innenbordsmotor. OMC/Johnson DU14 (90hk v4 och Electramatic drev).

Se

 

Det er en rekke forskjellige løsninger på setene, men originalt var det seks eller syv sitteplasser. Ryggestøet på de fremre dobbelt setene kan legges ned slik at man får to solsenger eller mulighet til overnatting.

Redigert av Båtnovisen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har jobbet litt mer med båten, innimellom alle regnskurne og husbeising.

Har ikke fått gjort så mye da jeg står ute, men det går sakte fremover.

 

Batteri og batterikasse er kommet på plass.

batterlkasse.jpg

 

Lanternenelyserer og hornet virker. Styrbord og babord lanterne lyser kanskje ikke superbra, men de har kun 5W pærer. Vurderer å kjøpe 10W istedet.

Mangler fortsatt topplanterne, da jeg gjerne vil ha en gammel lanterne tisvarende de jeg allerede har. Mangler også den kombinerte stangen for lanterne og vimpel (båtplassen vimpel) :sailing:

 

Har så smått begynnt å lage nytt dashboard.

Har kjøpt teak bord fra Biltema og limt sammen til rett høyde.

new_dashboard.jpg

 

Her kommer det Faria knopmåler, tankmåler og voltmeter. Vet ikke om jeg skal ha med turteller, men får se.

 

Har også laget et større "hanskerom" slik at det er plass til kart mm. "Hanskerommet" blir plasser som på det gamle dashboardet, bak det ovale hullet.

oversiktsbilde.jpg

Må kanskje rydde litt opp, ser jeg.

 

 

Ellers så fant jeg dette merket inne i ett av setene.

jens_sagen.jpg

Litt utydelig, men det står Jens Sagen.

 

Er det forresten noen som vet om det går an å få tak i tilsvarende lyseblått skrogtrekk ?

skrogtrekk.jpg

Kanskje ikke helt pent, men passer jo godt.....

 

 

Har også tanker om å lage en skuff under sofaen bak til litt tau og fendere osv. Vil bruke samme teak bord som til dashboardet som front.

Har en liten jobb å gjøre med styrbord sete, får ikke lagt ned ryggen rett. Hengselet til støttebeina/rørene under setet er motontert feil.

babord_sete_nede.jpg

 

Oppdatering kommer.

Link to post
Share on other sites

Siden det regner idag, og er meldt regn resten av helgen, er det innetjeneste enn så lenge.

Har tuklet litt i Google Sketchup. Blir ikke helt fortrolig med programmet, men får nå til det jeg ønsker etterhvert.

Har forsøkt å lage en tegning av dashboardet slik jeg ønsker det. Er litt usikker på layouten, men kanskje noe slikt.

dashboard_2.jpg

har ikke helt fått til krummingen i overkant og rattet, men det er godt nok for min del.

 

 

Vil da ha (fra venstre) voltmeter, turtallsmåler, knopnåler og tankmåler. Til høyre for rattet blir det uttrekksbrytere for lanterner mm, og trykknapp for hornet. Det svarte ovale området til venstre er "hanskerommet". Ønsker gjerne tilbakemeldinger på layouten.

Målere fra Faria med hvit bunn og krom ring.

 

Rattet er tatt fra en 60-talls bil. Usikker på type, men passer utrolig godt.

Redigert av Båtnovisen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er nok en original Polar 17, bygget hos Polarplast i Arendal.

Har ingen gode bilder her nå, men skal se om jeg ikke finner noen av tilsvarende båt med logoen godt synlig.

Min båt mangler dessverre logoen som sitter bak på hver side, men dette er en Polar 17.

Her er et bilde av en annen tilsvarende båt.

3456557602.jpg

 

Mens jeg allerede er her.

Har som tidligere vist, limt sammen to teak planker til dashboard.

Kvaliteten på de skårene plankene bra Biltema var så som så, og de var relativt ujevne for å si det slik.

For å ikke bruke resten av sommeren på å slipe disse jevne, dro jeg til den lokale trevarehandleren.

De kunne ikke hjelp, men foreslo et lokalt snekkerverksted rett bortenfor.

Dro dit og ble møtt av to gutter på vei ut. "Vi tar ferie" sa dem, men la til "Kan vi hjelpe". :thumbsup:

Jeg presenterte problemet mitt og de sa at dette ordner vi fort.

Inn i avretterhøvelen med dashboard emnet, og ut kom det jevnt og fint. "Skal vi slipe det også kanskje ?"

Nei, jo det er vel ikke nødvendig tenkte jeg. Det kunne jeg jo gjøre selv, men svisj så var emnet slipt også.

Ikke skulle de ha betalt heller !

 

En stor takk til gutta hos Jøndal og Hoff. God ferie !

Link to post
Share on other sites

Har etterhvert innsett at sommeren går mot hell. Den har vel egentlig aldri kommet hit til østlandet.

Har spart ferien til august og september, slik at det blir ikke mye tid til å nyte båten på sjøen innen dess.

Har derfor fjernet dashboardet for å erstatte det med nytt.

 

dashboard_fjernet.jpg

 

Fant ut at forrige eier har fjernet noe av bjelken bak dashboardet på babord side. De restene som var igjen var råtten.

han har forsterket bjelken i bakkant med en ekstra bjelke i kryssfiner, men det er da manglende støtte for dashboardet et.

Limte inn en stykke med impregnert slik at det nye dashboardet får god støtte.

På styrbord side er bjelken myk og fuktig. Den er nok råtten her også, men tror jeg lar det være.

Den forsterkningen som er satt inn duger. Råttent treverk smitter vel ikke ?

 

dashboard_raate.jpg

 

Er det noe man kan presse inn i treverket for å evt stoppe dette ? Tenker for eksempel på presse inn epoksy med en sprøyte.

Hvis ikke må jeg forsøke å fjerne det som er råttent.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes nå det skroget ser ut som en Herwa. Om du legger ut et bilde av hekken så kan jeg si det med sikkerhet.

 

Har bilde av en annen båt, men av samme type.

akter.jpg

 

Herwa har vel ikke den samme vindskjermen ?

De har ikke det samme treverket i rammene.

Link to post
Share on other sites

Herwa har vel ikke den samme vindskjermen ? De har ikke det samme treverket i rammene.

Herwa laget meg bekjent ikke båter med treoverbygg. De hedde en hardtopversjon med vindskjerm på toppen, og en med bare vindskjermer. Herbert Waarum solgte bedriften til Fjord i 1970. Jeg undret meg over om skrogformene kunne vært overtatt av Polar, og at de hadde laget en versjon med treoverbygg. Knekken under vannlinja på hekken ligner veldig. Men jeg er litt usikker. En variant under restaurering uten vindskjermen.Her er en annen , og den er komplett, men kun ett bilde av denne.

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, jeg kan se at skroget ligner, selv om overbygget ikke akkurat kan sammenlignes.

Her er bilde fra tråden "Klassisk regatta - Plastikk 2011", Modeller av Herwa.

bilde30.jpg

Oppe til venstre her er det noen modeller som ligner på Polar 17, men har en anderledes vindskjerm.

 

Her er en annen båt, som også ligner.

img_0257.jpg

 

 

Ellers så finner jeg generelt lite informasjon om Polar 17.

Det er svært få Polar 17 til salgs i Norge. I Sverige derimot er det stadig eksemplarer tilsalgs på blocket.se. :flag_sw:

Det var der jeg fant min. Vet ikke om Svenskene har vært flinkere til å ta vare på disse gamle daycruicerne ?

Har funnet en test av Polar 17 i fra den gang båten var ny. Det var artig lesing.

Skal se om jeg ikke får lagt den inn her på dokumentarkivet.

Redigert av Polar 17 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Teak-bordene fra Biltema var i utgangspunktet 12mm, men etter en tur i avretterhøvelen til Jøndal og Hoff, ble det kanskje kun 10mm igjen.

Litt lite dersom man skal skjule skruene bak treplugger.

Bestemte meg derfor å lime sammen to plater til på samme måte, og så lime disse sammen slik at total tykkelse blir 22mm.

Har også forskjøvet platene litt i forhold til hverandre slik at skjøtene i platene ikke kommer på samme sted.

Fant to teak-bord hos BT som var bedre skåret, slik at de var rettere. Slapp å ta de med til snekkerverkstedet.

 

Bilde etter at dashboardet er skåret ut etter mal av det gamle.

nytt_dashboard.jpg

 

Blir kraftig og solid.

 

Så er det bare å pusse, pusse og pusse og vips så ser det forhåpningsvis slikt ut.

dashboard_2.jpg

Link to post
Share on other sites

Råttent treverk smitter vel ikke ?

 

Jo, det gjør nok desverre det. Jeg ville ha dynket det godt med Antiparasit eller ren Sopp- og algedreper, det pleier å stoppe opp angrepet slik at treet tørker ut. Deretter, når treverket er tørt, kan du vurdere epoxy og engangssprøyter for å stabilisere gjenværende treverk.

 

Flott båt, forresten!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Lenge siden det er kommet oppdateringer, men pusler litt i snikkerboden....

 

Rattet som fulgte med båten, er fra en eldre bil, men passer veldig bra.

Rattet manglet senter, og forrige eier hadde satt inn et barometer som ikke virket, men som passet til diameteren.

 

 

ratt.jpg

 

Tok ut dette barometeret, da jeg ikke har brukt for det.

Da ble det slik.

 

ratt_2.jpg

 

Har grublet litt på hva jeg skulle fylle hullet med istedet.

Har da tatt en av "skivene" jeg skar ut fra dashbordet til instrumentene. Denne teakskiven har diameter 85mm, og passet inn i navet på rattet.

Har pusset litt, beiset med mahogany beis, og lakket med Epifanes lakk.

Navnet på båten blir "Mythos" og logoen ble klippet ut fra en ølboks fra ferie på Kreta !

 

mythoslogo.jpg

 

Et par strøk til med lakk, så blir det bra.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Ikke så mye fremgang på selve båten, men pusler med noen små saker.

 

Fikk en mail fra en fra Danmark, som også har falt for Polar 17.

Han hadde funnet denne tråden på Båtplassen og han har som meg også hentet et prosjekt fra Sverige.

Han har fått hjelp til å slipe ned dekket, og skal lakkere dette opp igjen til våren.

Ellers så har han de samme planene som meg med omtrekking av seter, mm.

 

Mitt prosjekt manglet de originale flaggstengene, både for topplanterne/vimpel (Båtplassen) og flagg akterut.

Bilde av flaggstang for vimpel/topplanterne fra Danmark.

foto16.jpg

 

 

Fikk tilsendt tegning og bilder av stangen foran (hva heter det egentlig ?) i romjulen, og har kommet godt i gang med å lage disse i teak.

Har limt sammen tre teakbord for å få rett tykkelse, samt hull til å trekke ledning til topplanternen.

Skar så ut fasongen.

flaggtang_1.jpg

 

Så ble flaggstange spikket til med kniv.

flaggtang_2.jpg

 

Har så limt og skrudd fast sokkel for lanterne, samt pusset litt.

flaggstang_3.jpg

 

Planen videre er så å tilpasse sokkelen slik at den passer i flaggstangholderen.

Vet ikke om jeg skal sette på et rør nederst som foring for å beskytte treverket. Noen synspunkter ?

Link to post
Share on other sites

Porche da ! Synes Mythos er svært godt øl, jeg. :drink:

 

 

Etter et par timer med sandpapir i snekkerboden nå idag, er den blitt slik.

 

flaggstang_4.jpg

 

Et par detaljer.

 

flaggstang_5.jpg

 

flaggstang_6.jpg

 

Bare tilpassing av foten, litt mahoganybeis og noen lag med lakk så er den klar for båtplassenvimpel. :sailing:

 

Tror jammen jeg skal lage flaggstangen akter også.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har fortsatt med noen småting i snekkerboden, da det ikke er vært til å jobbe ute.

Har da fått laget en flaggstang med samme fasong som lanternestangen foran.

 

flaggstang_lanternemast.jpg

 

Originalt har det nok kun vært en kort stang for akterlanterne, men jeg ønsker en ordentlig flaggastang.

Har akterlanternen festet direkte på akterspeilet. Vet ikke om dette er i henhold til lover og regler, men velger å beholde det slik inntil videre.

 

Originale lanternemaster:

 

flaggstang_akter.jpg

foto.jpg

 

Er det forresten noen som vet om det er mulig å få kjøpt flaggstangholder med litt gammelt utseende ?

Kan kjøpe en på maritim eller noen annen båtbutikk, men skulle gjerne hatt en med litt gammelt "stuk".

 

Bilde av flaggstangholderen akter.

 

flaggstangholder_akter_siden.jpg

 

Er det mulig å få tak i noe lignende ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...