Jump to content

Anbefaling om skjærgårdsjeep?


Olemannen

Recommended Posts

Hei,

 

Trenger råd om kjøp av (brukt) skjærgårdsjeep da jeg er "gammel snekke-mann" og kan for lite om dette.

 

Har sett på Askeladden 475 og synes den dekker våre behov, men vet det finnes et hav av konkurrenter som kanskje er bedre/billigere.

 

Noen krav:

 

- max bredde 190 cm (båtplass på 2 m)

- synkefri full av vann og med folk ombord.

- selvlensende

- bør gå fint med 50-60 hk 4-takt (opp i mot 30 knop)

- max pris 125.000 inkl. motor, og helst ikke eldre enn 2005

- sjøegenskaper er ikke uvesentlig

 

Jeg tror dette betyr at vi må holde oss på størrelse inntil 4.5 meters båt.

 

Noen tips?

 

Mvh Ole

Link to post
Share on other sites

Vurder om du noen ganger blir overrasket av regn eller bruker båten i litt dårlig vær. Da kan det være ønskelig med en kalesje.

Det får du om du sjekker opp Bowridere istedenfor rene skjærgårdsjeeper.

Ett eksempel kan være Yamarin 53BR, eller forgjengeren 5220BR

 

Hilsen snekkemann som vurderer å bytte til bowrider... :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde askeladden 475 freestyle 2005 modell. Meget pen og solid båt og stødig ikke minst.

Jeg hadde 50 hk på min. Det var for lite om du hadde med flere i båten. 60 hk er minimum mener jeg. Om du ikke Kunn skal dorge;)

 

Hvis du titter på finn, så ligger det jo noen nye overliggere nesten ned i den prisen din...

Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Den du viser til er alt for bred, men det finnes vel noen på inntil 190 cm også av denne typen?

 

Dog er det en sommer og godværsbåt vi trenger, så da vil vel bowridere som har dekk og hel skjerm gi vesentlig dårligere plass foran, samt gjøre fiske etc. nokså vanskelig?

 

Ole

 

 

 

Vurder om du noen ganger blir overrasket av regn eller bruker båten i litt dårlig vær. Da kan det være ønskelig med en kalesje.

Det får du om du sjekker opp Bowridere istedenfor rene skjærgårdsjeeper.

Ett eksempel kan være Yamarin 53BR, eller forgjengeren 5220BR

 

Hilsen snekkemann som vurderer å bytte til bowrider... :cool:

Link to post
Share on other sites

En bowrider har IKKE dekk foran hvilket er noe av poenget med konseptet!

 

OK, så det er en slags skjærgårdsjeep med mulighet for kalesje og ellers ingen forskjell? Hva er da grunnen til at mange kjøper typen som ikke kan ha kalesje?

 

Ole

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde askeladden 475 freestyle 2005 modell. Meget pen og solid båt og stødig ikke minst.

Jeg hadde 50 hk på min. Det var for lite om du hadde med flere i båten. 60 hk er minimum mener jeg. Om du ikke Kunn skal dorge;)

 

Hvis du titter på finn, så ligger det jo noen nye overliggere nesten ned i den prisen din...

 

Ja, håper jo komme et stykke under denne maksprisen da:-)

 

Motor; Ser at de fleste selges med 50 hk, noen med 60 hk og at 60 hk er maks denne er godkjent for. Burde jo gå bra med 60 hk da.....eller?

 

Ole

Link to post
Share on other sites

50 hk funker greit med 1 og 2 personer, men flere personer blir tungt. Blir mye full gass for å plane osv.

Båten veier jo 500 kg, så den er ganske tung.

Jeg trakk vannski med min, men da måtte kompisene settes av på brygga først;)

 

Til sammenligning har jeg nå en 19 fots båt på Ca 650 kg med 130 hk. Da er det mye krefter til overs. Mye mer avslappende enn full gass hele tia!

Link to post
Share on other sites

Til sammenligning:

En Yamarin 4730 går i plan med 4-5 voksne med Yamaha 50 hk og standard alu-propell for båten.

 

Høres bra ut, men ser noen sier at den er 203 cm bred, er du sikker på at den er under 190 cm ? Plassen er som nevnt på kun 2 meter.

Link to post
Share on other sites

Nevnte ikke noe om bredden i sammenligningen.

Når det gjelder bredden så er jo båtene v-formet også over vannet.

Selv om maks bredde er større så er det litt forskjell på båtenes utforming.

Det bør jo også være båtenes lysåpning (bredeste punkt) som oppgis i spesifikasjonene.

Link to post
Share on other sites

Nevnte ikke noe om bredden i sammenligningen.

Når det gjelder bredden så er jo båtene v-formet også over vannet.

Selv om maks bredde er større så er det litt forskjell på båtenes utforming.

Det bør jo også være båtenes lysåpning (bredeste punkt) som oppgis i spesifikasjonene.

 

Ett av kravene var jo plass i en båtplass på 2 meter, så jeg regnet med at forslag som kom tilfredsstilte dette.

Men om båten "flyter høyt" og er spiss V formet vil jo høyden der den treffer utrigger på båtplassen være en god del lavere enn største bredde på båten.

 

Men nå er jeg på tynn is igjen, ettersom jeg ikke har noen data på hvor brede og V formet disse båtene gjennomsnittlig er - og jeg må jo også måle høyde på bryggens utrigger.

Det er ikke gummi på denne, så hva er minimum fender tykkelse dere mener må til på en slik båt? Båtplassen er gjennomsnittlig værhard innenfor en bra molo.

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med de polske Galia båtene? Ser de har etpar jeeper i aktuelle størrelse (445 og 475).

Lest noen tester og litt ulike vurderinger, sies å være noe lette og svak finish men ellers OK båter. Virker jo billige, men kan hende dyre å eie dersom de ikke er så lette å selge igjen som f.eks. Askeladden og Yamarin?

Link to post
Share on other sites

Takk for tips, men både Vernøy og HR ser jeg er godt over 2 meter brede, og ett krav er som sagt plass i en 2 meters båtplass med utriggere. Men Vernøy så fin ut den, men går nok ikke inn i plassen er jeg redd.

 

 

noen gode alternativ kan være Vernøy 475 som har bedre sjøegenskaper enn Askeladden 475 eller HR 440 som er rimelige båter av god kvalitet du kan også ta en kikk på Askeladden 485 ligner 475 men med to vindskjermer.

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med de polske Galia båtene? Ser de har etpar jeeper i aktuelle størrelse (445 og 475).

Lest noen tester og litt ulike vurderinger, sies å være noe lette og svak finish men ellers OK båter.

Galia er alt annet enn lette og de har rimelig bra og solid finish.

Jeg hadde en Galia 440, den er helt grei men styrekonsollen er liten og gir lite beskyttelse, samt at bunnfasongen gjør båten ekstremt stødig men samtidig litt ubehagelig i bølger.

475-modellen er nok bedre i så måte.

 

440 gjør over 30 knop med 50 hk, mens 475 bør nok ha 60 hk (helst 75 hk, da går det greit unna).

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OK, så det er en slags skjærgårdsjeep med mulighet for kalesje og ellers ingen forskjell? Hva er da grunnen til at mange kjøper typen som ikke kan ha kalesje?

 

Det er også noe jeg har undret meg over, så lenge vi faktisk bor i Norge. Skjærgårdsjeep må jo være en av de mer upraktiske turbåtene som finnes. Avhengig av oppholdsvær til enhver tid for å være nogenlunde hyggelig på tur... :wink:

Link to post
Share on other sites

Skjærgårdsjeep må jo være en av de mer upraktiske turbåtene som finnes.

Vel, kommer jo an på hva en skal bruke båten til. De aller fleste som kjører skjærgårdsjeep bruker båten som en ren hyttebåt, dagsturer i skjærgården, badeturer, fiske og til vannsport. Og til de formål som nevnt over finner en neppe noe mer praktisk farkost enn en skjærgårdsjeep.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...