Jump to content

Hva slags anode på aluminiumsbåt?


prikk

Recommended Posts

For all del, ikke bruk magnesium. Dette materialet vil gi altfor høy drivende spenning i saltvann. Magnesium går bra i ferskvann. Anoder for aluminiumsbåter er gjerne i sink eller aluminium. Den 'store' forskjellen er at ofte blir 'anodejernet' altså festebraketten laget av aluminium i stedet for stål. Det har ikke enorm betydning det heller.

Link to post
Share on other sites

Hvilken type båt er det? Ev. hvilken alu-legering er den laget av? Har det vært anoder på den før, og hva sier produsenten?

 

(Grunnen til at jeg spør om disse tingene, er at svaret på ditt spørsmål nok vil være "it depends". Busteren min har ingen anoder - den er av en alu-legering som på åpne områder oksyderer til et vann/lufttett lag - som igjen stopper videre oksydering. Påhengeren har anoder av zink.

Link to post
Share on other sites

Hvilken type båt er det? Ev. hvilken alu-legering er den laget av? Har det vært anoder på den før, og hva sier produsenten?

 

(Grunnen til at jeg spør om disse tingene, er at svaret på ditt spørsmål nok vil være "it depends". Busteren min har ingen anoder - den er av en alu-legering som på åpne områder oksyderer til et vann/lufttett lag - som igjen stopper videre oksydering. Påhengeren har anoder av zink.

 

 

Båten er et Fjellstrandbygg så det er skikkelig aluminiums som er brukt. Har sjekket litt rundt og det øres ut som om det er Zink som skal brukes.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
  • 7 år senere...
Fru Jacobsen skrev 19 minutter siden:

Det er saltholdet i vannet som bestemmer hvilke anoder som skal benyttes. (Lærte jeg på en hurtigbåtkonferanse).

Ligger båten i sjøen skal det benyttes zink anoder uavhengig av byggemateriale

Tror alle nye påhengsmotorer i dag leveres med  aluminiumsanoder på sine motorer.

Link to post
Share on other sites

Det var interessant Hulda, for på konferansen jeg refererte til med deltakere fra bla Fjellstrand og Maritime Partner ble det klart at zink var best i sjøvann og jo søtere vannet var, jo bedre med alu.

Det var noen doktorgrader fra et universitet i Sverige som la fram dette. Men jeg føler på en måte at veldig mange eksperter har veldig mange «fasiten» rundt dette

Link to post
Share on other sites

Anoder er en vitenskap og til dels litt komplisert! Det krever forståelse og kunnskap.

Holder på med en konstruksjon på jobben nå der en konstruksjon skal stå halvegs neddykket i sjøen. MainTech har beregnet anodene. og det ble faktisk 58kg med AL-ZN-IN Anoder. Men her er levetid 25år pga. vanskelig tilkomst.

Å gjette seg til dette er risky buisness! vekt strømninger utskiftningsintervall, samensetning. Her er det veldig mange parametre

Link to post
Share on other sites

På min forrige arbeidsplass var det også en fra NTNU med doktorgrad som bommet. Doktorgrader har sluttet å imponere meg. Det er mange hensyn å ta som jeg ikke gidder å knotte inn her. Ikke ser jeg det interessant å  begynne å bla i litteratur for å underbygge. Sink hadde en gang i tiden fordel fordi sinken ble innlegert med kvikksølv, som  hindret begroing og passivering. Kvikksølv er nå forbudt. Fordelen med aluminium er at den drivende spenningen er høyere. Anoden har mer energi å avlevere både pr overflate- og vektenhet. Alu er nærmest vaksinert mot passivering. Uansett, i sjøvann vil begge materialene fungere. For Hulda spesifikt er fordelen med sink at det leveres sveiseanoder. Når anodelageret mitt er brukt opp, vil jeg muligens gå over til aluminium. Der jeg ligger, er ikke vannet veldig salt. Men vannet er veldig forurenset av avrenning fra land. Det hjelper på elektrolyttegenskapene. Man bør ikke bli paranoid. Avvirkes anodene normalt, så er det greit. 

 

Bare for å legge til. Jeg har også regnet på 30 års anodedekking, relatert til temperatur, saltgehalt, strømningsforhold, oksygennivå etc. Slike beregninger leder til paranoia hos lystbåteiere. Totalt bortkastet energi.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da jeg sist byttet anode på baugpropellen, var det kun aluminium Sleipner hadde å tilby.

 

Her bilde av den anoden jeg satte på og hva Sleipner selv sier om den.Den skal passe på SP55/SE60/SE75/SE80/SP95/SE100.

 

anode_sleipner_alu.jpg.0f9a2ac87d1a907a4f263f7eefcfc3e6.jpg

 

 

The mil-spec alloy includes about 5% Zinc and a trace of Indium to prevent oxidation resulting in a layer reducing the sacrificial properties of the anode.

 

Provides more protection and will last longer than zinc anodes of the same size (up to 50% longer).

 

Less than half the weight of of a similar sized zinc anode.

 

Provides superior support compared to zinc anodes in fresh or brackish water, while still giving excellent pro­tection in salt water, and is the only anode that is safe for all applications.

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...