Jump to content

Forbudet mot vannscooter er helt bak mål!


Sjøogvind

Recommended Posts

Vet ikke helt hva jeg synes om scooterne, men de som kjører de jeg har sett nå i sommer gjør ikke spesielt godt inntrykk. Har sett 4-5 forskjellige scootere her i kilen vi bor, samtlige har brutt 5knops grensa med god margin. Rekorden var her for et par dager siden, vil tippe bortimot 50knop rundt 20 meter fra et par tre stykker som var ute å svømte.

 

Merkelig måte å skape positivitet rundt farkostene på :(

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke?

 

Det er et farlig leketøy hvor de som kjører ikke overholder noen form for fartsgrenser eller sjøvettregler. Det bråker noe inn i h... og er helt unyttig. Leketøy for de med for mye penger.

 

Hvorfor ikke forby kappseiling? Med untatt at det ikke bråker treffer de meste forbudskriterine dine regattaseilbåter: De er utvilsomt dyre leketøy og totalt unyttig, samt at de som kjører seilbåt ikke overholder noen form for vikeplikt...

 

Med samme begrunnelsen bør man da også forby paraglidere, Formel 1, motorsykkler, kanskje også snowboard og fjellklattring. Beklager men denne begrunnelsen for å forby andre litt moro var litt tynn og ikke minst fordumsfull. :smash:

Redigert av Fanafjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg blir stadig vekk mere og mere forundret over en del menneskers holdninger her på forumet. For noen ser det ut som at bøtter og spann med nye lover og regler er løsningen på stort sett det meste. Det sier seg selv at forbud mot vannscooter er helt meningsløst og bunner kun ut i den rød/grønne regjeringens iver i å regulere folks private sfære. Håper inderlig at flertallet av fornuftige nordmenn tar til vettet og stemmer de bort ved kommende valg. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Er vel ikke noe forbud mot vannscooter, bare begrensninger i bruken. Hvis en skal samenligne med noe på landjorda blir det vel helst crossykkel. Synes det er fornuftig at vannscootere må holde seg til bestemte baner akkurat som crossyklene. Begge deler bråker jo noe helt forferdelig og kan være til fare for andre hvis leketøyet brukes sammen med annen trafikk.

Link to post
Share on other sites

Det bråker noe inn i h... og er helt unyttig.

 

...vannscootere må holde seg til bestemte baner akkurat som crossyklene. Begge deler bråker jo noe helt forferdelig...

 

Lurer på om dere virkelig har sett de nye vannscooterne, eller bare tenker tilbake til 80/90-tallet?

De gamle scooterne hadde 2-takts motorer med svært lite lyddemping, og bråker relativt heftig. De nye scooterne fra Sea-doo, Polaris osv har 4-taktsmotorer og veldig god demping. De bråker mindre enn en vanlig skjærgårdsjeep med 50-60 hk påhenger. Så støy kan ikke brukes som argument på de nye scooterne.

 

At vannscootere er unyttig er ett like lite gjennomtenkt argument. De har plass til 2-3 personer. Akkurat som en kano, og mer enn en kajakk. En vannscooter med vannskikjører bak er like mye/lite nyttig som en skjærgårdsjeep med vannskikjører bak. Hvor nyttig er alle de små speedbåtene som ungdommen kjører rundt med. Og hvor nyttig er egentlig en 25 fots motorbåt. Med mindre du driver fiske eller båttaxi har båten overhode ingen nytteverdi. Den er kun til for eierens rekreasjon og fritidsbruk. På samme måte som en vannscooter. En 25' cabincruiser har ett større bruksområde, men nytteverdien er like liten.

 

Når det er sagt, har sett ett par tullinger på vannscooter i år jeg også. De skal selvsagt overholde regler og påbud som alle oss andre. Men mest tullekjøring har jeg sett fra "fjordploger" med nesa i sky og hekken i bånn....

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En kan sikkert argumentere med mange "nyttige" formål som vannskuter kan brukes til på lik linje men en båt, problemet er vel heller alle de mulighetene en vannskuter har til farts og akrobatikkøvelser på vannet en båt ikke er i nærheten av å inneha. Liker selv fart og spenning og kjørte en del vannskuter før forbudet, men deler Abbor sin oppfatning om at vannskutere best kan sammenlignes med crossykler, og desverre er best egnet til bruk på angitte steder.

 

Ikke ville det vært lett for politiet å handheve fartsovertredelser på sjøen hvis det ikke var forbud. Vannskuterene kjører fra dem på et øyeblikk og har et lite gjenkjennelig signalemang å gjøre ulike søk på i ettertid.

 

Etter et par uker nå i sverige er jeg glad for forbudet her i Norge. Bevitnet overraskende mye tullekjøring å trange farvann med mange andre båter i umiddelbar nærhet. Selv om føreren av vannskuteren vet at kun noen få meter er nok for en 90* sving i full fart oppleves det som ubehagelig for de aller fleste i nærheten.

Link to post
Share on other sites

Lurer på om dere virkelig har sett de nye vannscooterne, eller bare tenker tilbake til 80/90-tallet?

De gamle scooterne hadde 2-takts motorer med svært lite lyddemping, og bråker relativt heftig. De nye scooterne fra Sea-doo, Polaris osv har 4-taktsmotorer og veldig god demping. De bråker mindre enn en vanlig skjærgårdsjeep med 50-60 hk påhenger. Så støy kan ikke brukes som argument på de nye scooterne.

 

Fornuftig formulering. Verden har gått videre siden forrige epokes scootere. Adskillig mindre støy.

Link to post
Share on other sites

På hytta har vi en nabo som har scooter som freser rundt i noe sånt som 60+ knop. Hører den snaut og plager meg ikke det minste.

 

Jeg har aldri skjønt meningen med det der forbudet og er overbevist om at den som har pushet på for å innføre det sitter på tinget og er irritert på vannscooteren til naboen...

Link to post
Share on other sites

Må bare påpeke at det er mer og mer som er forbudt i Norge.

Brettseiling og Surfing blir mer og mer forbudt i Norge, fler er dømt pga at de nekter å godta boten, fler og flere oppsynsmenn blir ansatt for å passe på at folk ikke kommer seg på vannet, og for å straffeforfølge de som gjør det.

Startet på Lista, spredde seg til Rogaland med Jæren i 2003 der det ble lovbestemt forbud. har siden blitt forsøkt og innført mer mer eller mindre hell i mange fylker i Norge.

Årsak er samme som for vannskuter, nye ting fylkesmiljøvernavdelingen ikke liker.

I Rogaland bestilte Fylkesmiljøvernavdelingen en studie av en adferdsbiolog der han skulle se på konflikt og skader brettseilere skulle kunne påføre fugler på Jæren, dette som grunnlag for mulig forbud.

Forskeren utførte studiet og kom frem til at brettseiler ikke er til skade for fugler og at det ikke er gunnlag for forbud, Fylkesmiljøavdelingen i Rogaland beholdt studiet som underlag for lovteksten der de la inn forbud mot brettseiling men de forkaste konklusjonen til forskern som utføre studiet og laget sin egen konklusjon som var stikk i strid med forskeren sin!!

Utrolig men sant, muligens ikke så utrolig at det har vært tette bånd mellom fylkesmijøvernavdelingen, Rogaland museum og ornitolog foreningen med kjenskap og vennskap fra gammelt av.

Det her helt klart at Fylkesmiljøvernavdelingene i alle/ de fleste fylker ikke ønsker at man skal bruke naturen og dermed legge så mange hinder i veien for nye måter å bruke den på.

De lager grunnlag for lover som stortinget får og vedtar, svært vanskelig for stortinget å si nei til forbud mot surfing og brettseiling når det finnes forskning som sier at de skader fugler så mye at man må forby og kriminalisere slik virksomhet.

Stortinget etterprøver ikke om Fylkesmiljøavdelingen er redelig eller ei, ingen sjekker derfor om de har laget egen konklusjon på studier stikk i strid med de forskeren og fagmannen har konkludert med.

 

At man da tar en vannskuter bør ikke overaske noen.

Link to post
Share on other sites

Litt interessant det du påpeker "surferen". Har de samme erfaringene fra kite og skiseil. I mange år var jeg deltager og medarrangør av en transhardangervidda seilas for skiseil og kite. En litt uformell regatta hvor vi med skiseil og kite skulle krysse hardangervidda, og ettappene mellom hyttene var gjeldende delplasseringer. Hvert år kontaktet vi viltnemda for å høre hvilke områder villreinen befant seg, så vi kunne unngå disse. Men i 2000-2001 ble det brått stopp. Populariteten spesielt på kite siden var økende og vi ble nektet av både viltnemd, fylkesmenn og oppsynsmann å arrangere flere regattaer. Argumentet var at vi var til fare for villreinen. Men all skuterkjøring og at hardangervidda er et lavtflyvningsområde for F-16 var visst av mindre betydning enn 20-30 personer som sklir lydløst over vidda.

 

Men så er det jo dette at noen selfølgelig ødelegger for alle andre, og flere personer er desverre oppservert seilende etter villreinen. Da blir jo alle skåret over en kam, og forbud er et faktum.

 

Vannskuteren har jo fått litt konkurranse i flere små og hurtiggående båter med vannjett og innenbordsmotor som innehar bortimot de samme farts og akrobatikk egenskaper som vannskuteren. Disse blir verre å lage forbud for, men flere regler blir sikkert innført for å begrense bruken av disse også.

Link to post
Share on other sites

Forbudet ble i sin tid innført pga mye uvettig kjøring.

Det er lite som tyder på at folk har mer vett i skallen i dag enn de hadde på den tiden forbudet kom. Tvert imot. :thumbsdown:

Om man skal følge den tankerekken må man forby mange ting både på vann og land. Som feks motorsykler og raske båter og ikke minst biler med stor motor.

 

Jeg mener det er feil å forby gjenstandene, men bruk må reguleres. Feks kan det være maks 30 knop i trange farvann slik det er innført rundt Tønsberg. Jeg er mer redd for en 30 fots katamaran eller en Goldfish rib som kommer i 60 knop enn en vannscooter i 60 knop.

Link to post
Share on other sites

 

Vannskuteren har jo fått litt konkurranse i flere små og hurtiggående båter med vannjett og innenbordsmotor som innehar bortimot de samme farts og akrobatikk egenskaper som vannskuteren. Disse blir verre å lage forbud for, men flere regler blir sikkert innført for å begrense bruken av disse også.

Jeg har en slik RIB, og den har definitivt ikke kjøreegenskapene eller akrobatikk egenskapene til en vannscooter. Jeg har også kjørt vannscooter en del.

Mulig du har andre erfaringer enn meg - er spent på å høre de :smiley:

Jeg opplever jolla vår som meget stabil og trygg. Den takler mye sjø og er sterk nok til å brukes til vannsport. Den er meget trygg å kjøre og enkel å håndtere. Etter min mening mye tryggere enn en RIB med styrekonsoll og 9,9 hester. Og toppfarten er langt i fra det normale vannscootere gjør.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

men sliter ennå med nytteverdien med den annet enn at det er kjekt leketøy for "far"...

 

 

 

Det er et farlig leketøy hvor de som kjører ikke overholder noen form for fartsgrenser eller sjøvettregler. Det bråker noe inn i h... og er helt unyttig. Leketøy for de med for mye penger.

 

Hva er egentlig til nytte?

 

 

Kjører mye snøscooter på vinterstid og ser akkurat samme holdningene her i denne tråden som i snøscooterdebatten.

Det som ikke passer inn i enkeltpersoners subjektive oppfatning om hva som er til nytte eller ikke, ja det forbyr vi bare.

Så kan jeg begynne å kvervulere :giggle:

Fritidsbåter er ikke til nytte, kun til rekreasjon så den trenger vi ikke. Motorsykkelen likeså. Bilen trenger vi egentlig heller ikke, vi kan ta buss til jobb. Hytta blir vanskelig å få brukt da, men den er da heller ikke til noe nytte...

Skal vi da forby dette også?

 

Etter mitt syn så er det ikke noen som har fortrinnsrett med sin korrekte fritidsaktivitet, men det skal taes hensyn og ikke være til hinder for andre. Og utviklingen kan ikke stoppes, men den kan formes. Forbyr du en ting så er det helt ute av kontroll og kan ikke reguleres

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvordan din rib er "Bitteliten". De båtene jeg har sett er små og rektangulære i skroget, på grensen til kvadratisk. Har ikke prøvd dem, kun sett dem i fri utfoldelse eller lekende etter moderskipet. Vil tippe størrelse på rundt 14ft. De hadde innenbords bensinmotor og vannjett. Hvilket merke det var aner jeg ikke. Men noen rib var det slettes ikke.

Link to post
Share on other sites

Nytteverdi hva er det? har en stor list over ting som mange holder på med, som tar svært mange liv hvert år, fører til forurensning osv. det er likevell svært få som tør å foreslå forbud for slik aktivitet. kan jo starte med en religion som har vært mye i media i det siste.. så kan vi ta neste religion osv. Golf er da også helt uten nytteverdi men ødelegger svært mye natur, fritidsbåter har ingen nytteverdi i det hele tatt...,listen er neste uendelig.

Nytteverdi eller ei har ikke noe med forbudene som blir innført i Norge i forhold til saker nevnt i denne tråd. Ei heller miljø akspekt eller annet bortsett i fra liker eller ikke liker hos statsforvaltningen.

Ansatte hos statsforvaltningen( les fylkesmannens naturvernavdeling) liker ikke vannskuter så enkelt er det, de liker heller ikke surfing,Brettseiling,kite, tereng sykkler eller anna nymotens dritt som legger beslag på naturen.

Ansatte hos statsforvaltningen( les fylkesmannens naturvernavdeling)liker Fjellreven anorak,grønne eller brune turstøvler, kikkert, kamera og det å se på fugler, fugler elsker de.De hater å se mennesker når de kommer ut av byen der de bor og skal se uberørt natur... hva nå det er?

 

Forbudene sitter derfor løst i lovforslagene de utarbeider, å tøye etiske grenser eller bevist holde på med dokument falsk er heller ikke fremed,moral er fremmedord, målet helliger alle midler er prinsippet selv om de muligens ikke er bevist at det er det de holder på med.

 

Dette kan virke ekstremt men jeg kan dokumenter dette fra Rogaland, der man som første fylke innførte forbud mot surfing, Windsurfing,kite og som de så fint skriver Vasskuter.hvordan grunnlaget for lovteksten ble til er beskrevet ovenfor,de skal være glad for at media ikke har gransket dem nærmere.

 

Forbudene er symbol politikk fra en liten ekstem gruppe som har forkjærlighet for jobber i statsforvaltninger og som rekruterer likesinnede, de tror de redder verden ved å forby det de selv ikke liker.

De får en makt som er helt ekstrem sett ut i fra hvor liten støtte de har i befolkningen, trist men eneste løsning er å avskaffe hele fylkesmiljøvernavdelingen.

Link to post
Share on other sites

Igjen er det de i offentlig forvaltning og de røde som legger begrensninger. :headbang:

 

Hva er egentlig nytte ?. Fritidsbåt er da ikke nytte, det er rekreasjon i likhet med vannscooter. Om en skal være konsekvent bør en forby båt også.

 

Det er synd vi har kommet så langt i dette landet at alt skal forbys, blir helt matt av mindretallet ønske om å forby alt de ikke liker uten saklig begrunnelse. Ikke rart utlendinger kaller Norge den siste kommunist stat eller nisseland nr 1. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...