Jump to content

Vurderer motorbytte, e-tec


Viking.

Recommended Posts

Har god erfaring med E-tec 50 iallefall.

 

Ikke for å være ekkel men så du denne her http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=30029397

Julaften og alt på en gang for den heldige som kjøpte den (solgt på dagen naturligvis).

Rart egentlig at noen dumper ting så billig når de trolig lett hadde fått minst 10.000 mere.

Men ser jo at det er XL stamme på den, men allikevel.

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Neida, skal ha den på Finnmasteren, var og ordnet meg adapterplate idag (30 mm aluminium) pga XL-stammen.

Har 90 hk e-tec på den nå, fungerer greit alene. men synes det er litt for lite når jeg har med last.

 

Har iCommand instrumentering, skal legge ut en graf som viser endring i bensinforbruk når den tid kommer.

Link to post
Share on other sites

Hadde veldig sansen for V6 175hk'en jeg hadde bakpå Nordkappen. Leste en test i et båtblad for en tid tilbake der det ble testet E-tec 150 og Yamaha 150. Forbruk og lydnivå var nesten identisk i hele spekteret. E-tec'en høres hissigere ut, bittelitt høyere lyd på tomgang, rå lyd når man drar på og slakker av. Kunne godt kjøpt ny E-tec jeg...

 

Kjetil S

Link to post
Share on other sites

Hvor monteres adapterplata da? Stammen er jo 125 mm lengre enn standard så må jo opp en god del for å ikke å bremse for mye på farta.

Og det er jo max 100 hk på den båten :saint:

 

Du får vel 36-37 knop med E-tec 90? Så du når vel greit 50 knop med rett propell på 150-hestern :eek:

E-tec 90 er jo ikke blant de sprekeste 90-hesterne, mens 150 er vel absolutt blant de sterkeste og letteste 150-hesterne (den finnes jo i 200 versjon med samme blokka).

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor monteres adapterplata da? Stammen er jo 125 mm lengre enn standard.

 

Jeg bolter alu-plata i speilet i de gamle motorbolthullene slik at den stikker 5" over kanten. Henger nymotoren på plata, borrer nye hull og bolter den fast. Lager i tillegg en liten forsterking fra toppen av plata fram i motorbrønnen pga mer moment. Ikke noe hokus pokus, enkleste patent... kan legge ut bilde når den er kommet på.

 

Får ca 34-35 knop m/90 hk'ern.

90 hk e-tec er vel nærmere 80 hk enn 90 hk... de er kjent for det.

Redigert av Mox1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Evinrude er jo god gammal kvalitet.. husker du ikke gamle Ole da ? :wink:

Aldri vært noe særlig tull med disse motorene (så lenge det ikke står noe med Ficht på dekselet da).

 

Ole Evinrude, eg. Evenrudstuen, født 1877, død 1934, norsk-amerikansk oppfinner og industrimann, født på Toten, vokste opp i Wisconsin.

Konstruerte 1907 en flyttbar ensylindret motor (1,5 hestekrefter) for robåter og begynte 1909 produksjon.

Grunnla 1910 Evinrude Motors i Milwaukee (senere Outboard Motors Corp.).

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bolter alu-plata i speilet i de gamle motorbolthullene slik at den stikker 5" over kanten. Henger nymotoren på plata, borrer nye hull og bolter den fast. Lager i tillegg en liten forsterking fra toppen av plata fram i motorbrønnen pga mer moment. Ikke noe hokus pokus, enkleste patent... kan legge ut bilde når den er kommet på.

Blir spennende dette... hva slags propell fulgte med da ?

Link to post
Share on other sites

Har samme motor på båten min, med Viper propellen, synes den fungerer greit. Får båten opp i rett over 40 knop og turtall på ca 5700-6000, Har ikke I-command instrumentene, er det noe du anbefaler... Har også den "gamle" OMC kontrolboksen.. vurderer og legge penger i en ny en fra Evinrude/BRP. Noen som har erfaring men den? (ikke icon utgaven).

 

PS hvis du er på utkikk etter litt mer trøkk så kan du jo gå for H.O. utgaven av e-tec 115 :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

19" Viper. Blir nok å bestille ny propell når jeg har fått sjekket turtallet på WOT

Ja kalkulatoren min sier at 21" stål (med cupping av noe slag) skulle gi omkring 50 knop v/5500 rpm som vel er ganske optimalt med lett båt. Utveksling 1,85 og turtallsområdet 4850-5850 rpm med peak på 5350.

Men det er jo godt mulig den greier å dra en 22" like greit :thumbsup:

Kanskje bedre å prøve en 20" eller 21" 4-bladers som gir bedre marsjfart og økonomi siden toppfarten neppe er noe stort tema?

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

okei :) Kan godt hende det har vært gode motorer bestandig, bare jeg som har hatt dårlige erfaringer med de eldre, eller noen av dem hvertfall. Men jeg hadde en 85 9,9 som kun var ferskvannskjørt i sommer som jeg fikk i innbytte på en annen motor, og den starta på 1. draget og virket som var veldig god :)

Link to post
Share on other sites

14 kg aluplate? hmm.. det finnes jo egne braketter å få kjøpt som løfter motoren, og som ikke veier så mye da.

Jeg kjøpte en slik fra USA, den tålte motor inntil 200 hk, kostet vel en tusenlapp og veide ikke så mange kg.

Men i ditt tilfelle så må det jo være ekstra solid naturligvis pga. båten :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...