Jump to content

Med kano på Khok river i Thailand


NilsPils

Recommended Posts

I februar tok sønnen og jeg en kanotur i Thailand. Jeg har et par kanadiske kanoer liggende i Chiangmai og vi tok kano på bilen og dro til Thaton nær grensen til Burma i nord. Der kommer Kok river ned fra fjellene i Burma, renner videre ca 100 km til Chiangrai og derfra videre til det Gyldne Triangel hvor den renner ut i Maekong elven. Vi satset på strekningen Thaton til Chiangrai som går gjennom relativt øde landskap og i delvis trange kløfter. Det finnes ingen detaljerte kart over strekningen, så vi satset på Google Earth. Da det også går logtailbåter på strekningen regnet vi med at strykene ikke er verre enn at vi skulle greie det med glassfiberkano. Nå viste det seg at vi nok hadde undervurdert båtførerne i longtailbåtene og deres dristighet. Vi gik rundt flere ganger og måtte bære et par strekninger. Men vi kom frem i god behold og ble møtt av serviceteamet ved elefantcampen like før Chiangrai.

 

Kjempemoro for en gammel gubbe. Det blir ny kanotur i Thailand til vinteren.

 

Flere bilder fra turen finner dere her her:

 

img_1319.jpg

Dette er Thaton hvor reisen startet.

 

img_1472.jpg

Morgenstemning ved elven.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Har vært en del turer på Kok selv. Mer enn festlig.

De fleste (om ikke alle) longtail båtene jeg så i Chiang Rai var en del større en min.

Noen år siden jeg var der, men så vidt jeg husker var de mer som en liten versjon av

de longtailene som fyker rundt med turister i sentrale Bangkok.

Link to post
Share on other sites

Desverre er områdene langs Khok river blitt mer urbanisert etter hvert. Jeg var der med lontailbåt første gang i 1988. Det er blitt store forandringer siden den gang. Elefantcampen var nå blitt tilgjengelig med bil fra Chiangrai og var en trist turistfelle. Bør ungåes! Forige gang var det en original karen landsby med bambushytter og bare tilgjengelig med båt.

 

Men det er femdeles fine og relativt øde elvestrekninger lenger oppstrøms, men den helt store jungelfølelsen får en ikke. Og så kan jeg anbefale "My Dream Guesthouse" som drives av en idealistisk karen familie. Den ligger litt lengere opp i elven enn elefantcampen.

 

For neste kanotur (i mars) vil vi oppsøke en annen elv med mer ensomme jungelstrekninger. Vurderer Ping river fra Hot til Bhumibol reservoir.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...