Jump to content

Drivstofforbruk Yamaha 90 HK vs Evinrude E-Tec 90 HK


KristianH

Recommended Posts

Hei!

 

Eg lurar på å kjøpe meg ein Dateline Bikini med ein Yamaha 90 HK 2005 modell 2 takt. Selgaren sa at den brukte ca 25 liter i timen ved ei fart på ca 30-32 knop. Det er ca 4000 rpm. Er det nokon som kan bekrefte/avkrefte dette?

 

For meg som berre er 15 år (blir 16), så kjem dette til å bli veldig store drivstoffutgifter for meg. Derfor lurte eg på om det er nokon som har erfaringar med drivstofforbruket til ein Evinrude E-Tec 90 HK? Eller andre E-Tec motorar? Vil det lønne seg for meg å kjøpe båten, for så å selge motoren, for så igjen å kjøpe meg ein brukt Evinrude E-Tec?

 

KristianH

Link to post
Share on other sites

du får sjekke bruktmotorprisene på finn, vil tro du må kjøre temmelig mange timer for å tjene inn prisdifferansen på motorene...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har studert prisane på finn over ein liten periode, og innimellom så kjem det ein Evinrude E-Tec 90 HK til rundt 60-70 tusen, eller ein 75 HK til rundt samme pris, eller litt lavare.

 

No veit ikkje eg heilt kva prisen på ein Yamaha 90 HK 2 takt 2005 modell ligger på, men reknar med å kunne få 50-60 tusen for den.

Link to post
Share on other sites

Ut ifrå det som eg har sett på finn i det siste så er det veldig lite 4 taktarar i den motorklassen til salgs, og dei få som er til salgs, er som regel ganske dyre. Det ligg ein del fleire E-Tec motorar til salgs, og desse varierar selfølgelig i pris, men med litt tolmodigheit er det ikkje noko problem å finne ein som er billigare enn ein 4 taktar. Dette er vertfall dei erfaringane eg har gjort meg.

Link to post
Share on other sites

Har nettopp kjøpt en båt med Evinrude E-tec, riktignok en 150 hk.

 

Har kjørt den 12 timer, og opplever lavere forbruk enn på tilsvarende 4-takter, og den veier bare 190 kilo !

 

Kan anbefale E-tec'en på det sterkeste. Har fra før 21' båt med innenbordmotor, og har hatt både Yamaha 4-takter + flere 2-taktere...

Link to post
Share on other sites

Skal du tenke forbruk må du få deg en firetakter.

Hadde en 115yamaha. 4t den var utrolig gjerig på forbruket.

 

Har selv en F115, den er ikke spesielt tørst. Men tviler for at f.eks en E-tec 115 ville brukt noe mer. Dette ut ifra det jeg har sett av tester på disse motorene.

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

og på den båten så er det vel greit å gå for en relativt lett motor. Hva med Tohatsu 90 TLDI..?

 

Den motoren har eg ikkje lagt merke til. Skal ha den i tankane. veit du ca kor mykje drivstoff den brukar i forhold til ein 4 taktar?

 

Har nettopp kjøpt en båt med Evinrude E-tec, riktignok en 150 hk.

 

Har kjørt den 12 timer, og opplever lavere forbruk enn på tilsvarende 4-takter, og den veier bare 190 kilo !

 

Kan anbefale E-tec'en på det sterkeste. Har fra før 21' båt med innenbordmotor, og har hatt både Yamaha 4-takter + flere 2-taktere...

 

Dette høyrest jo lovande ut. Eg skjønar at det er stor forskjell på 150 HK og 90 HK, men kor mykje trur du ca at din brukar i timen?

Link to post
Share on other sites

Hvor mye en motor bruker i timen er svært avhengig av hvilken hastighet man holder.

 

Dette er eg fullt klar over, men som eg skreiv i åpningsinnlegget, så er det ved ca 4000 rpm eg lurar på.

 

fant en liten test her hvor den sammenlignes med Mercury F90 :

 

http://www.boatpoint.com.au/engine-reviews/2001/tohatsu-tldi-90-8213

 

Tusen takk! Dette såg jo bra ut. Prisane på finn var heller ikkje så galne, så denne motoren skal eg vurdere sterkt.

Link to post
Share on other sites

Dette er eg fullt klar over, men som eg skreiv i åpningsinnlegget, så er det ved ca 4000 rpm eg lurar på.

Hei min yamaha 2takt 2008 modell bruker 18 liter i timen ved 4000rpm 23 knop

 

 

Tusen takk! Dette såg jo bra ut. Prisane på finn var heller ikkje så galne, så denne motoren skal eg vurdere sterkt.

Link to post
Share on other sites

Den motoren har eg ikkje lagt merke til. Skal ha den i tankane. veit du ca kor mykje drivstoff den brukar i forhold til ein 4 taktar?

 

 

 

Dette høyrest jo lovande ut. Eg skjønar at det er stor forskjell på 150 HK og 90 HK, men kor mykje trur du ca at din brukar i timen?

 

Eg har ikkje fått testet forbruket sjøl endå, men utifra en test eg så på U-tube, så bruker den 59 l/t på fullgass, og 10 L/t på 2500 omdreininger, som ga 23 knop i denne båten...

 

En annen ting du må tenke på, er vedlikeholdsutgifter. En 4-takter må ha service hvert år, og gjerne på merkeverksted, mens en E-tec 2-takter bar trenger service hvert 3. år...

Link to post
Share on other sites

Den motoren har eg ikkje lagt merke til. Skal ha den i tankane. veit du ca kor mykje drivstoff den brukar i forhold til ein 4 taktar?

 

 

 

Dette høyrest jo lovande ut. Eg skjønar at det er stor forskjell på 150 HK og 90 HK, men kor mykje trur du ca at din brukar i timen?

 

Eg har ikkje fått testet forbruket sjøl endå, men utifra en test eg så på U-tube, så bruker den 59 l/t på fullgass, og 10 L/t på 2500 omdreininger, som ga 23 knop i denne båten...

 

En annen ting du må tenke på, er vedlikeholdsutgifter. En 4-takter må ha service hvert år, og gjerne på merkeverksted, mens en E-tec 2-takter bar trenger service hvert 3. år...

Link to post
Share on other sites

En annen ting du må tenke på, er vedlikeholdsutgifter. En 4-takter må ha service hvert år, og gjerne på merkeverksted, mens en E-tec 2-takter bar trenger service hvert 3. år...

 

Ja, men en e-tec bruker vel litt olje hele tiden under bruk mens en firetakter ikke gjør det og man bytter olje en gang i året i stedet så der blir det kanskje likt utgiftsmessig? At en e-tec ikke behøver å bytte girolje hvert år mens en fire-takter gjør det har jeg vondt for å skjønne. Og begge kan vel med fordel ferskvannskjøres, vaskes, poleres og sprayes under motorlokket med litt crc og dytte litt fett inn i noen nipler her og der og kanskje bytte en anode? Jeg vet ikke for har aldri hatt en e-tec så dette er noe jeg lurer på.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Drivstofforbruk på E-tec er ikke høyere enn på firetaktere. Litt variasjoner er det, så du kan sikkert finne eksempler på at en typer firetakter bruker mindre enn tilsvarende E-tec, men generelt er det ikke forskjell. Om det er verdt å legge så mye ekstrapenger i motor avhenger jo av bruken, og om du har penger å legge i det. Ekstrakostnaden er jo egentlig bare renta da....

Den vesentlige forskjellen i vedlikehold på motorene er bytte av registerreim. Det meste andre går opp i opp. Ser noen nevner forskjell i intervall på bytte av giroljen. Årsaken til at Evinrude har 3år intervall er at de har en olje som opprettholder smøreeffekten opp til 30% vanninhold.

Link to post
Share on other sites

Jeg leste en test for et par år siden der Yamaha 150 og E-tec 150 ble testet opp mot hverandre. Forbruk, fart og lydnivå fulgte hverandre nesten identisk oppover hele skalaen. E-tecen hadde litt høyere lyd ved tomgang, men de hadde likt nivå på topp. Så der er det ikke noe som skiller. En firtakter skal ha register-reimskift av og til, noe E-tec'en ikke skal. Men som nevnt trenger den igjen litt totaktsolje. Tror at regnskapet på de to motorer vil på sikt være ganske likt. Og man trenger jo ikke gå på 32 knop hvis det blir dyrt :wink: . På Nordkappen jeg hadde gikk jeg også som regel på 4 tusen rpm, da følte jeg den gikk finest. Det ga en fart på 26-27 knop og 27-29 liter i timen. Ser andre Nordkapper er oppgitt med mer fart på mindre maskiner. Kanskje min ikke ver opptimalt rigget, men jeg var likevel fornøyd med den. Jeg hadde planer om, dengang jeg annonserte den, å selge for å kjøpe en 2011 modell av samme, men slik gikk det ikke...

Men, jeg tror ikke det er vits for deg å begynne å bytte motor i håp om å spare store summer...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...