Jump to content

Hva er største mulig fornuftig trailer bar daycruiser


Shallabays

Recommended Posts

Er det ikkje 2000 kg da? og med 500 kg tilhenger så begrenser det seg fort. Ellers å er nå det gjerne bredde som stopper hvor stor båt som en praktisk og dra med seg. Og om man greier dra båten opp av vannet igjen. Lavserie blir et må ha om båten begynner veie noen kg

Link to post
Share on other sites

hadde en draco 21 som jeg hadde henger til. sto med hjerte i halsen når jeg skulle sveive den opp på henger( hadde henger som var stor nok ja, og sveiv som skulle tåle det)den er tung, og så for meg att det røyk og kroken i mitt i nebbet. når den først er på hengeren så er ikke kjøringen noe problem. men om du skal dra den opp og sette den ut fra henger så ville jeg si 1000kg- 1300kg er maks. selv brukte jeg krana i hava å fikk løftet den på hengeren( kostet 100kr) så det var mye enklere

Link to post
Share on other sites

X3 er en god trekkbil det, så begrensningen ligger vel primært i båtbredde og noe vekt.

Men om du kjøper en større daycruiser er det jo 0 problem å ta sjøveien til Sørlandet. Har gjort det selv med både Nordkapp 600 og Zodiac Pro 9 (knappe 16 fot), og det går helt fint så lenge været ikke er altfor ille.

 

Hvordan / hvor har du vinteropplag? Finnes jo en haug av steder hvor man kan komme sjøveien for det også :smiley:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

hadde en draco 21 som jeg hadde henger til. sto med hjerte i halsen når jeg skulle sveive den opp på henger( hadde henger som var stor nok ja, og sveiv som skulle tåle det)den er tung, og så for meg att det røyk og kroken i mitt i nebbet. når den først er på hengeren så er ikke kjøringen noe problem. men om du skal dra den opp og sette den ut fra henger så ville jeg si 1000kg- 1300kg er maks. selv brukte jeg krana i hava å fikk løftet den på hengeren( kostet 100kr) så det var mye enklere

 

Har en Fjord 21 som jeg har henger til, drar den opp uten problem, har ikke hengeren uti med hjulene en gang. Er man bekymret for å få kroken i nebbet så ta et ekstra tau mellom kroken/stroppen og pullerten på dekk.

 

Jeg ble så positivt åverasket første gang jeg dro opp båten at jeg ser for meg at det sikkert går fint med litt større båt også.

Link to post
Share on other sites

Noblesse 650en vi hadde gikk finfint av og på hengeren. Og med el.vinsjen var det ingen problem å ta den opp eller ut alene. Den veier ca 1475kg med motor, pluss litt bensin og ting og tang. Den har også max bredde man kan ha på veien som er 2,50. Men en grei båt til hengerbruk. Andre gang jeg rygget den hjem i gården (måtte rygge hele gata, 200m og 90 graders sving opp i gården) gikk det i ett forsøk hele veien, så med god henger er den grei å kjøre/rygge også.

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Har idag en finnmaster f68 og vurdere bytte av båt, men syns det er kjekt og praktisk å kunne dra båten på henger både til vinterlagring og turer til Sørlandet. Så hvor stor båt kan man trekke med "normal" SUV (x3). X3 kan trekke 2400 kg tror jeg det er.

 

Komplisert tema dette her, men desto mer aktuellt og viktig! :thumbsup:

 

Du kan ikke trekke båter bredere en 2.50m. Selv om du kan trekke 2.400kg i vognkortet og x3 har en egenvekt på 1.800kg. Så er det altså bilens totalvekt med fører f.eks: 2.200 (???) tonn som betyr noe. Du kan ikke ha en henger med større tillat totalvekt en bilens tillate totalvekt. Så har du en begrensing i vognkortet som er tillat vogntog totalvekt, dette er den samlede vekten av bil og henger. Husk også at det finnes egne fartsbegrensninger for kjøring med henger. 60km/h uten bremser, og 80km/h med bremser, selv om fartsgrensen er høyere... Så må du vite hvilket førerkort du trenger for å lovelig kjøre med nevnt bil og henger. Det finnes noen unntak i regelverket for både det ene og det andre, (f.eks campingvogn regelen) så konklusjonen er rett og slett å lese seg opp. Regner med du finner regler rundt tilhenge på vegvesen.no

 

Har selv førerkort på BE, C1E og CE, og selv jeg må lese meg litt opp i ny og ne for å være sikker... :confused: Skrev jo faktisk feil her ved første posting, men Kjetil1 var raskt inne å rettet meg :thumbsup:

Redigert av ashfirelate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Der tar du feil ang førerkortklasser. Hele poenget med BE er at du skal kunne trekke mer en totalvekt 3500kg. Så med BE kan jeg trekke 2800kg bakpå Land Cruiseren. Den har egenvekt på 2120 tror jeg det var, og kan lovlig trekke 2800. Det blir 4920kg. Uten E'en er det kun henger på max 750 kg. Det er det ørten diskusjoner her på allerede, og flere linker til Biltilsynets Tilhengerkalkulator er postet...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Der tar du feil ang førerkortklasser. Hele poenget med BE er at du skal kunne trekke mer en totalvekt 3500kg. Så med BE kan jeg trekke 2800kg bakpå Land Cruiseren. Den har egenvekt på 2120 tror jeg det var, og kan lovlig trekke 2800. Det blir 4920kg. Uten E'en er det kun henger på max 750 kg. Det er det ørten diskusjoner her på allerede, og flere linker til Biltilsynets Tilhengerkalkulator er postet...

 

Kjetil S

 

Skrev litt feil der sorry. Skal fikse :tongue:

Og egenvekten på land cruiseren har vel egentlig ingen ting å si, det er vel tillat totalvekt som betyr noe. Det er det på hengeren også, selv om den skulle være tom. Som jeg sa, her må det leses for hver gang man skal ut med en henger... :smiley: Men om det finnes kalkulator på vegvesen. no, så kan man jo sjekke ut diverse tilhengere før man velger seg en å kjøpe? :smiley:

Redigert av ashfirelate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde ikke bekymret meg for å trekke Finnmaster`n etter en X3 hvis den har automat.

Hvis du ikke har lavserie og skal ta opp båten, så er automat et meget godt alternativ. Da slipper du å svi clutch og opptak går som en lek.

4wd er ikke noe must, kun hvis det er bratt og grusrampe.

Men en god henger vil jeg anbefale, samt en god vinsj med brems.

Jeg trekker en Skibsplast 605 på ca 900-1000kg på en tredal henger. Bilen er en feilhjulstrekt V70 med automat. Dette er ingen problem i det hele, hverken etter veien eller opp fra vannet.

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hmm, har lurt litt på dette. Har en Askeladden 525 excel (1000 kg??)som jeg trekker med en Mits outlander, nye typen, diesel. Altså 4WD. Kjører et par ganger i året til hytta som ligger ca 25 mil unna. Tenker på å bytte til Volvo XC60. "Liker" å ha 4WD mtp opptrekking av båt, men vil jeg klare det like greit med den nye Volvo V60 som er forhjulsdrevet? - den er jo litt rimeligere.. Som siste mann skriver her bør jeg kanskje ha automat, og kanskje også unngå den lille DrivE motoren. Eller hva tror kyndige??

Link to post
Share on other sites

Hva gjelder bil så ville jeg vel foretrukket BMW eller andre biler hvis 4x4-system trekker primært på bakhjulene. Systemene til f.eks. Volvo er rimelig sjanseløse hvis bilen først begynner å spinne i grusen/sanden/våt asfalt. Systemet jobber hele tiden med utgangspunkt i at mest krefter skal til forhjulene hvis mulig, hvilket betyr at med et tonn eller mer hengene bak på bilen som står i en rampe, er det ikke mye vekt på forhjulene.

 

Når det er sagt, har trukket en del på svigerfars Nordkapp 600 med hans XC90. 0 problem det, både i bakker og diverse ramper (har unngått de dårligste). Den fikk kjente volvo-gearkasseproblemer opp lierbakkene en gang, samt at en annen gang punkterte hengeren (ikke gøy!).

 

Når han nå skal ha egen henger blir den to-akslet, noe jeg vil anbefale på det sterkeste om man skal tilbakelegge noe særlig distanse. Ny bil er vel også på trappene, men det er ikke pga. trekk-egenskapene.

 

Skal jeg først trekke båt langt på landeveien så blir det ideelt sett med to-akslet henger og skikkelig trekkbil ala Pathfinder, Landcruiser etc. Men for de fleste er det nok drøyt å kjøpe traktor for å trekke båt i ny å ne :giggle:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en nordkapp760 med 350 hp Yamaha. Den har jeg etter min Mercedes Viano ikke noe problem i det hele tatt. Men man skal kunne kjøre med henger for og ikke bli streset. Når jeg drar store hengere fåretrekker jeg bakhjuls drift. Har også brukt 4 hjulsdrift men det bruker jeg kun opp rampa.

Et annet bra triks jeg bruker er at nå jeg drar opp båten på hengeren så sitter det en og holder bremsen inne i bilen, slik at jeg ikke "løfter" bak hjulene på bilen og den begynner og skli.

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

Hvis det går greit som det står ovenfor å trekke opp med Volvo v70 (forhjulsdrift/automat, må det da funke med v60/automat - iallefall med D3.

 

Tror de "bakhjulsbaserte" 4WD, stort sett Mercedes (ML og GLK) og BMW X3 og X5, og de merkene er ikke helt favoritter. Og fruien vil ikke ha Audi heller.

Link to post
Share on other sites

"Liker" å ha 4WD mtp opptrekking av båt, men vil jeg klare det like greit med den nye Volvo V60 som er forhjulsdrevet? - den er jo litt rimeligere.. Som siste mann skriver her bør jeg kanskje ha automat, og kanskje også unngå den lille DrivE motoren. Eller hva tror kyndige??

 

 

Automat eller reduksjonsgear er helt klart å foretrekke når båten skal opp fra vannet.

Volvo sine drive utgaver hører ikke hjemme i Norge spør du meg, blir for svake selv uten henger etter. Disse bør du ikke vurdere etter min mening :nonod:

2wd V70 går helt fint ved fast dekke som betong eller asfalt. Har også dratt opp båten flere ganger på grus uten hjulspinn. Har da spart igjen litt på innsveivingen av båten, slik at bakenden på bilen blir løftet litt av hengeren og mere trykk kommer på forhjulene. Sveiver så inn dette etterpå.

Tror nok at automatgearet her er til god hjelp, pga muligheten til meget sakte kjøring. Men blir det rampe av grus som er myk og bratt så har ikke 2wd en sjanse, når båten er så tung som du antyder.

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg kan se har ikke Subarus modeller nå lavgearserie, ser på Legacy/Outback og det står ikke på tekniske data. Men med aut er det vel greie biler å trekke (opp) med. Får se på Subaru uansett, og er spent på komfort, kupestøy og "premiums"-følelse. Må ha litt av det siste også, ikke alt her i livet som bare er "funksjon" og kjerra skal jo funke ellers i året også!!

Link to post
Share on other sites

Slik ser det ut når jeg drar på tur:

20110829-nrxuyq2pyi79g982f31dsb81e5.jpg

 

Båt + henger er på rundt 3,1 tonn. Litt varierende, siden full dieseltank kan utgjøre +/- 300 kg. Ingen problemer med å kjøre rundt med dette lasset, i en veldig praktisk SUV (Mercedes ML).

Forøvrig er dette den enkleste båten jeg har hatt/brukt å sjøsette. Veldig viktig at man får tak i en bra båthenger tilpasset båten. Har manuell sveiv på hengeren og ingen problemer med å dra opp/sette ut båten.

Link to post
Share on other sites

hmm, har lurt litt på dette. Har en Askeladden 525 excel (1000 kg??)som jeg trekker med en Mits outlander, nye typen, diesel. Altså 4WD. Kjører et par ganger i året til hytta som ligger ca 25 mil unna. Tenker på å bytte til Volvo XC60. "Liker" å ha 4WD mtp opptrekking av båt, men vil jeg klare det like greit med den nye Volvo V60 som er forhjulsdrevet? - den er jo litt rimeligere.. Som siste mann skriver her bør jeg kanskje ha automat, og kanskje også unngå den lille DrivE motoren. Eller hva tror kyndige??

 

V60 får du ikke med DRIVe og automat så det problemet kommer du ikke borti :smiley: Tror faktisk ikke du får automat på noen av DRIVe modellene...

 

Forøvrig har jeg trekt opp båter med forhjulsdrevne biler flere ganger, og det har gått helt fint... Er jo først om du mister grep du får brukt for 4wd... Så etter behov vil jeg si. koster jo endel ekstra... Og skal du legge ut så mye ekstra for 4wd så bør jo behovet være der også :smiley:

Redigert av ashfirelate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...