Jump to content

Hvordan koble til nivåbryter/flottør på lensepumpa?


SeaQueen

Recommended Posts

Da jeg byttet båt følgte det med løst en flottør/nivåbryter til lensepumpa. Hvordan skal den monteres??

 

Jeg ser for meg at jeg skal hente strømmen mellom pumpa og bryter inne i båten... Slik at nivåbryterens 2 ledninger kobles sammen:

1 den som kommer fra bryteren i panelet inne i båten går i stedet til nivåbryter

2 den andre ledningen fra nivåbryter går til pumpe.

 

Er dette rett???

Link to post
Share on other sites

Kommer an på hvordan pumpa di er laget. Min har 2 plussledninger, en for nivåbryter og en for manuell bryter i panelet. Hvis du bare har 1 plussledning (altså totalt 2 ledninger på pumpa), så kan du koble nivåbryteren på enten + eller --lederen. Bryteren gjør ikke annet enn å bryte kretsen, så om den står på +/--sida har ikke noe å si.

Link to post
Share on other sites

Nei da vil du ikkje kunne kjøre pumpa manuelt via bryter før vann-nivået er høgt nok til at nivåbryteren ligger inne og likedan vil den stoppe når nivåbryteren kutter. Om dette var tanken så ok, men da ser eg ikkje poenget med bryter inne.

Om du derimot vil både kunne kjøre pumpa manuelt for evt å hente ut siste skvetten OG ha nivåbryteren aktiv til enhver tid må du hente + et annet sted som alltid har strøm og koble denne inn på nivåbryteren og videre til +ledningen som kommer fra panelbryteren og går til pumpa. Da vil også lampa i bryteren (om der er) lyse når pumpa går så en ser om den av en eller annen grunn skulle begynne å gå via nivåbryteren under gange. Kjekt da en ser om en skulle ta inn vann.

Link to post
Share on other sites

Egentlig ingen vits med en slik auto/man bryter, spesielt ikke med trebåt... Den bør alltid være på auto.

 

+ fra batteriet inn på nivåbryter og ut fra nivåbryter til + på pumpa

+ fra hovedstrømbryter inn på bryterpanel og til + på pumpa (vanlig av/på bryter)

- fra batterier inn på - på pumpa

 

Når jeg skriver batteri, så bør det jo være via en sikring, men IKKE via hovedstrømbryter.

 

Da vil pumpa gå automatisk dersom nivået tilsier det selvom hovedstrømbryter er av, og du kan som sagt over kjøre pumpa "for å få ut den siste skvetten". :)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...