Jump to content

Ice eller Telenor bredband? Ja takk, begge deler!


Regina III

Recommended Posts

Vi har i flere år benyttet Ice og har vært godt fornøyd både med dekning og hastighet. Vi har stor utvendig antenne, høyt og fritt plassert. Med de frekvenser Ice benytter er dette av stor betydning under marginale forhold. Det har vært steder helt uten deknig, f. eks. Ulvik og Eidfjord og inne i fjordene, elles har vi stort sett hatt forbindelse overalt, også langt ut og på steder der "du ikke skulle tru---". Noen ganger har det gått tregt, men vanligvis bra hastighet, mer sjelden super. Dekning og hastighet i Danmark og Sverige var overraskende god ifjor, med unntak av Anholt og Grenaa, som også er hvite på dekningskartet.

 

Tidligere sporadiske forsøk med mobil bredbånd har antydet langt større hastighet der det er 3G og ubrukelig til nettbruk ellers. Nå har jeg Iphone med eget Telenor bredbånd, så i år skaffet jeg meg router med tvillingskort. Iphonen kan også gjøre den jobben, men jeg ville ha den fri til normalt bruk.

 

Vi har beveget oss i området Svenskegrensen - Bergen, ut og inn, og har gjort det til et poeng å hoppe mellom WiFi nettverk for å teste forskjeller. Hovedkonklusjonen holder fortsatt: Ice har best dekning, og Telenor er raskest! Men forskjellene blir stadig mindre, og er absolutt ikke entydige.

 

Noen målinger:

 

icetelenor.jpg

 

Målinger undervis er ikke oppført, men kan konkluderes med: Telenor best i nærheten av tettsteder og der 3G er godt utbygd, ellers hadde vi Ice forbindelse nesten hele tiden, som f.eks. hele veien mellom Kristiansand og Tananger. Skulle vi satse kun på ett alternativ vil det fortsatt være Ice.

 

Men, hovedkonklusjonen er imidlertid helt klar og entydig: JA TAKK, BEGGE DELER. Vi var ikke uten god forbindelse ett eneste sted der vi var fortøyd. Kun enkelte strekk inne i Hardangerfjorden måtte vi vente på litt på kontakt, men ikke lenge.

Redigert av Regina III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ICE skal etter sigende tredoble hastigheten i høst. Medfører bytte av router.

En av grunnene til at jeg ikke har skaffet meg ICE ennå. Jeg bruker Telenor nå. Er godt fornøyd, men det blir fort dyrt når man er i Sverige.

Men det spørs om det ikke ender med ICE ombord når det nye utstyret er på plass... :yesnod:

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Ja, det skal bli spennende å se hvordan det blir. Selv har jeg ICE modem med stor utvendig antenne, og i ferien mellom Son og Göteborg, har jeg ikke vært uten dekning. Og hastigheten har stort sett vært bra, opp til 2,6GB ned!

 

Telenor best i nærheten av tettsteder og der 3G er godt utbygd, ellers hadde vi Ice forbindelse nesten hele tiden, som f.eks. hele veien mellom Kristiansand og Tananger. Skulle vi satse kun på ett alternativ vil det fortsatt være Ice.

Jeg har sett litt på diagrammet ditt Regina III, og ut fra det ser det ut at i byene der Telenor har topp hastighet, ligger ICE langt under. Dette stemmer med mine erfaringer. Da vi lå litt nord for Göteborg og hadde forbindelse fra en mast i Göteborg, gikk det tregt. ICE har ikke på langt nær så mange basestasjoner, så i et slikt område blir det mange som må dele på båndbredden med ICE. I Strömstad hadde vi imidlertid kjempegod hastighet. Men det var en formiddag på en ukedag sist uke med kun en håndfull båter i havnen. Så da hadde vi vel den nye basestasjonen der nesten alene!

 

Hovedbruken av mobilt bredbånd for oss er på båtferie i Sverige. Og da nytter det ikke med de prisene Telenor opererer med der. ICE har samme pris i Sverige som Norge, som passer oss godt. Skulle jeg forsøkt noe annet, måtte det bli Tele2 som også har samme pris i begge landene. Får se neste år om de har et tilbud som vi kan prøve parallelt med ICE.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hovedbruken av mobilt bredbånd for oss er på båtferie i Sverige. Og da nytter det ikke med de prisene Telenor opererer med der. ICE har samme pris i Sverige som Norge, som passer oss godt. Skulle jeg forsøkt noe annet, måtte det bli Tele2 som også har samme pris i begge landene.

Lars H.

Telenor burde kanskje vurdere å tilby det samme som Tele2. Det var tross alt Telenor sitt svenske nett jeg brukte i Sverige i sommer. Det varte ikke lenge før jeg ble varslet om at jeg hadde passert kr. 300 i dataforbruk... :headbang: "Heldigvis" er det jobben som dekker mobilabonnementet mitt, og datatrafikken var i dette tilfellet nødvendig av jobbhensyn.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...