Jump to content

Montere kompass, avstand til andre instrumenter?


Geir Øistein

Recommended Posts

Hei dere!

 

Ønsker å montere kompass i båten min som er en Bella 621 dc. Nå har jeg en liten kartplotter, men som kjent vet man jo aldri hvor lenge sånt fungerer og smått og vanskelig er det å se også. Regner med at det er mange som har god erfaring her. Vis jeg kjøper en god kompass med kompensator, slipper jeg da å beregne deviasjon/avik ved utak av kurs? Hvor langt unna de andre instrumentene bør det monteres? Nå er det jo ikke så lett å sitte med digre sjøkart i en så liten båt, men det hadde vært morsomt å prøvd å navigere etter kartet.

Link to post
Share on other sites

Et generelt råd er å montere det lengst mulig unna jern/stål/motor/kjøl og strømførende kabler. Andre instrumenter har vanligvis liten innvirkning og kan evt. kan justeres vekk med kompassets innebygde magneter. Husk også at ting du drar ombord eller flytter rundt kan innvirke på kompasset.

Når det gjelder kart så trenger du jo ikke store sjøkart ombord. I dag finnes det jo både båtsportkart, kystatlas o.l for mye av kysten.

Link to post
Share on other sites

Takker for den! :smiley: Henger ikke godt nok med på dette med navigering, så jeg har bestemt meg for å ta en oppfrisking i vinter. Har alt for lite erfaring med kartplotter også.Har en Lowrange Elite 5, og den er jo grei for å se hvor jeg er. Navigere etter den har jeg aldri prøvd. Blir jo fryktelig smått alt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...