Biscaya Startet 29.August.2011 Del på Facebook Startet 29.August.2011 (redigert) Der hvor kjølevannet spruter inn i eksosen er det fullt av rust. Det tetter hullene slik at sjøvannet bare kommer inn i øvre halvdel. Selve eksosbendet er av støpejern. Der hvor sjøvannet spruter ut i eksosen ser det ut til å være en syrefast plate som er klippet i "stjernemønster" og sveiset fast i støpejernet. Sjøvannet skal da sprute inn i åpningene i stjernen og blande seg med eksosen. Finnes det noe grei måte å få fjernet rusten slik at vannet strømmer ut slik det skal? Skal skru av eksosbendet av motoren for å gjøre noe annet arbeid på eksosanlegget og tenkte å ta dette samtidig. Redigert 29.August.2011 av Biscaya (see edit history) Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Når det blir så mye rust, så er det på tide å bytte hele bendet før det går hull. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Hulda har helt klart et poeng, bendet kan være klart for utskiftning. Når det er sagt er det fasinerende hvor mye korrosjonsprodukter kan gjøre av seg. Hvis du vil fjerne rusten er det greit å først fjerne løs rust mekanisk. Altså banke og skrape. Så legger du bendet i et syrebad noen minutter/dager (avhengig av styrke og temperatur), saltsyre er fine saker for å fjerne rust. Hvis du ikke har peiling på håndtering av syre så få med deg noen som kan vise deg. Det finnes ikke noe eksosbend som er verdt etseskader på seg selv eller andre. Men med korrekt håndtering går det greit å bruke syre. Når rusten er borte tar du en ny vurdering på om bendet er liv laga. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lgboat Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Hva er levetiden på et blandebend, målt som resultat av års alder og brukstimer, noen som kan gi en pekepinn? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Noen sier at de bør byttes etter 7 år. Men det er også de som holder mer enn 10 år. På vår tidligere Yanmar så var vel bend og motor ca. 13 år da vi solgte båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lgboat Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Takk for svar Hulda; nå har mitt gått 1350 timer på nesten 8 år; hmmmm kanskje på tide å skifte? Å demontere og kikke inni er vel ikke noe for en amatør? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Det blir naturligvis en vurdering. Men om et slikt bend ryker midt i ferien, uansett om man har tittet inn eller ikke, så renner tuselappene fort avgårde. Jeg tror nesten det er like fornuftig å vurdere om det kommer ut like mye vann av eksosen som det gjorde før, om motoren går like kjølig som før. Hos oss på vår gamle Yanmar, så var det ikke noe å bemerke. Men nå gikk ikke motoren mer enn 50 timer i året. Da vi solgte båten så hadde ikke motoren mer enn ca. 650 timer på telleren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lgboat Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 (redigert) Da tar jeg den avgjørelsen at bendet skal skiftes før neste sommersesong. Om noe skulle skje nå på høsten er ikke det noen krise for meg, selvsagt under den forutsetning at jeg kan komme meg til verksted uten å fylle båten med kjølevann. Er forvarselet at motoren går varm og utløser alarmen? Tenker ellers at jeg skal få ettergått kalesjen, justert ventiler og sjekket dysene i samme slengen; noen som kan anbefale et verksted innafor Drøbak som heeelt sikkert ikke lurer meg? PS Yanmar 4LHA 222hk. Redigert 29.August.2011 av lgboat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Biscaya Svart 30.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2011 Jeg har banket (forsiktig) på eksosbendet med hammer. Ut fra lyden å dømme er det ingen tynne steder. Bade eksosbendet i saltsyre var også min første tanke. Noen grunn til ikke å gjøre det? Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 Både saltsyre og oksalsyre løser rust. Så det er bare å forsøke. Merk sikkerhetsregler for behandling av syrer, og ikke bruk for sterk blanding, kanskje heller litt lenger tid i neddykket tilstand. Banketesten tror jeg ikke på. Rust er like dødt som støpejern. Jeg kjenner til en som gjorde det samme på et oljerør, slo rett gjennom (og fikk spruten på seg). Eneste mulighet for 'utvendig' sjekk er 'røntgen', ultralyd etc. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pjolter Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 Hva er levetiden på et blandebend, målt som resultat av års alder og brukstimer, noen som kan gi en pekepinn? Byttet mine i påsken . De var originale fra 1978 Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 Som implisitt uttrykt, det gis ingen fasit. Mye avhenger blant annet av hva slags materiale, materialkombinasjoner og materialtykkelser det er i slike bend. Generelt kan man si at støpejern ruster like hurtig som vanlig jern. Dessuten vil 1 mm avvirking (opprusting) av jern gi ca. 10 mm rust. Dessuten vil rusten i seg selv redusere videre rusting. Som den engasjerte leser etter hvert vil oppdage, så begynner parametrene, og kombinasjoner av disse, å tilta. Legger man til temperatur og eksosvannets ledningsevne, der blant annet dieselkvalitet- soting- ekstra surhet spiller inn, så blir et hvert forsøk på fasitsvar en umulighet. Vil bare trekke frem dette, før noen slår meg over nakken med et fullt ut brukbart, men kassert eksosbend. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 Korrosjon er et typisk tema der man kan si at kunnskap øker smerten..... Når det gjelder eksosbend er det ganske uvanlig at de pluselig går helt i stykker, litt nødhjelp med kjemisk metall og ulike reodorfelgen metoder vil som regel berge ferien skulle lekkasjen oppstå da. Det verste er hvis bendet ikke sjekkes før det går for lite sjøvann igjennom med kjøleproblemer på et ugunstig tidspunkt. Derfor er det fornuftig å gjøre bendet rent en gang i blant, intervallet er litt vanskelig å ha noe fasit svar på, nettopp fordi det er store individuelle variasjoner som Hulda er inne på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.