Jump to content

Rense eksosbend for rust og annet


Biscaya

Recommended Posts

Der hvor kjølevannet spruter inn i eksosen er det fullt av rust. Det tetter hullene slik at sjøvannet bare kommer inn i øvre halvdel.

Selve eksosbendet er av støpejern. Der hvor sjøvannet spruter ut i eksosen ser det ut til å være en syrefast plate som er klippet i "stjernemønster" og sveiset fast i støpejernet. Sjøvannet skal da sprute inn i åpningene i stjernen og blande seg med eksosen.

 

Finnes det noe grei måte å få fjernet rusten slik at vannet strømmer ut slik det skal?

Skal skru av eksosbendet av motoren for å gjøre noe annet arbeid på eksosanlegget og tenkte å ta dette samtidig.

Redigert av Biscaya (see edit history)

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

Hulda har helt klart et poeng, bendet kan være klart for utskiftning.

Når det er sagt er det fasinerende hvor mye korrosjonsprodukter kan gjøre av seg.

 

Hvis du vil fjerne rusten er det greit å først fjerne løs rust mekanisk.

Altså banke og skrape.

 

Så legger du bendet i et syrebad noen minutter/dager (avhengig av styrke og temperatur), saltsyre er fine saker for å fjerne rust.

Hvis du ikke har peiling på håndtering av syre så få med deg noen som kan vise deg.

Det finnes ikke noe eksosbend som er verdt etseskader på seg selv eller andre.

Men med korrekt håndtering går det greit å bruke syre.

 

Når rusten er borte tar du en ny vurdering på om bendet er liv laga.

Link to post
Share on other sites

Det blir naturligvis en vurdering. Men om et slikt bend ryker midt i ferien, uansett om man har tittet inn eller ikke, så renner tuselappene fort avgårde. Jeg tror nesten det er like fornuftig å vurdere om det kommer ut like mye vann av eksosen som det gjorde før, om motoren går like kjølig som før. Hos oss på vår gamle Yanmar, så var det ikke noe å bemerke. Men nå gikk ikke motoren mer enn 50 timer i året. Da vi solgte båten så hadde ikke motoren mer enn ca. 650 timer på telleren.

Link to post
Share on other sites

Da tar jeg den avgjørelsen at bendet skal skiftes før neste sommersesong. Om noe skulle skje nå på høsten er ikke det noen krise for meg, selvsagt under den forutsetning at jeg kan komme meg til verksted uten å fylle båten med kjølevann.

Er forvarselet at motoren går varm og utløser alarmen?

 

Tenker ellers at jeg skal få ettergått kalesjen, justert ventiler og sjekket dysene i samme slengen; noen som kan anbefale et verksted innafor Drøbak som heeelt sikkert ikke lurer meg?

 

PS

Yanmar 4LHA 222hk.

Redigert av lgboat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Både saltsyre og oksalsyre løser rust. Så det er bare å forsøke. Merk sikkerhetsregler for behandling av syrer, og ikke bruk for sterk blanding, kanskje heller litt lenger tid i neddykket tilstand. Banketesten tror jeg ikke på. Rust er like dødt som støpejern. Jeg kjenner til en som gjorde det samme på et oljerør, slo rett gjennom (og fikk spruten på seg). Eneste mulighet for 'utvendig' sjekk er 'røntgen', ultralyd etc.

Link to post
Share on other sites

Som implisitt uttrykt, det gis ingen fasit. Mye avhenger blant annet av hva slags materiale, materialkombinasjoner og materialtykkelser det er i slike bend. Generelt kan man si at støpejern ruster like hurtig som vanlig jern. Dessuten vil 1 mm avvirking (opprusting) av jern gi ca. 10 mm rust. Dessuten vil rusten i seg selv redusere videre rusting. Som den engasjerte leser etter hvert vil oppdage, så begynner parametrene, og kombinasjoner av disse, å tilta. Legger man til temperatur og eksosvannets ledningsevne, der blant annet dieselkvalitet- soting- ekstra surhet spiller inn, så blir et hvert forsøk på fasitsvar en umulighet. Vil bare trekke frem dette, før noen slår meg over nakken med et fullt ut brukbart, men kassert eksosbend.

Link to post
Share on other sites

Korrosjon er et typisk tema der man kan si at kunnskap øker smerten.....

 

Når det gjelder eksosbend er det ganske uvanlig at de pluselig går helt i stykker, litt nødhjelp med kjemisk metall og ulike reodorfelgen metoder vil som regel berge ferien skulle lekkasjen oppstå da.

 

Det verste er hvis bendet ikke sjekkes før det går for lite sjøvann igjennom med kjøleproblemer på et ugunstig tidspunkt.

Derfor er det fornuftig å gjøre bendet rent en gang i blant, intervallet er litt vanskelig å ha noe fasit svar på, nettopp fordi det er store individuelle variasjoner som Hulda er inne på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...