Pledd 74 Startet 29.August.2011 Del på Facebook Startet 29.August.2011 Er det samme foring ? Min er 90mm. i diameter Er det evt. lengden som er forskjell? Hva mer trenger man om man bytter foring? Stempelringer, O-ring (evt hvor?) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 De skal være identiske så langt jeg vet. En H er egentlig bare en halv 2H... Tipper det skal være O-ring oppe og nede på foringen, for å tette mot kjølevannet. I tillegg trenger du nok en ny toppakning. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Pledd 74 Svart 29.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2011 Takk for info Index... Noen flere som kan bekrefte dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grimme Elling Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 Jeg trodde ikke det var noe som het 1H...? Mente det var 1G og 2G som var like i oppbygging, og går for å være hhv 8-10 hk og 16-20 hk. Også har jeg forstått det slik at 2H'en laget som en slags kompaktversjon, med nesten halve vekten av 2G, og skal kunne passe i samme motorfester og propellanlegg som 1G. Det ble dermed egentlig mest et alternativ til 1G. Jeg tror ikke du får foringene fra en 2H til å passe på en 1G (med mindre jeg tar helt feil her), men det bør enkelt kunne sjekkes opp på Sabb-Frydenbø sine hjemmesider. Der finnes delelister og spesifikasjoner på de gamle motorene som pdf-filer som kan lastes ned. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 Den heter ikke 1H, den heter H. G modellene var primært beregnet for yrkesbåter, derfor kom det en fritidsbåtmodellserie kalt H som var "lettbygd", litt høyere turtall og litt roligere gange. H modellen er vel ikke den mest solgte, det var mer vanlig med 2H til fritidsbåter. Det med lettbygd er så sin sak, en 2H veier vel sine 250 kg den også. Så veldig lett er den ikke. H modellene har oljepumpe og dermed trykksmøring, til forskjell fra G serien som kun har plaske- og vekesmøring. Om G og H bruker samme foringer aner jeg ikke, de er begge 90mm. Men jeg antar at de er forskjellige, siden de bruker helt forskjellig type toppakning. For å være helt ærlig så trodde jeg ikke H hadde løse sylinderforinger i det hele tatt, men trådstarters problemer kan jo tyde på det... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Grimme Elling Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 Hmmm, javel. Jeg har 2H selv, og har engang demontert en resrvemotor jeg har. Kan bekrefte at det er løse sylinderforinger. Og det er jo sant at heller ikke H-motorene er direkte lette, he-he. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grimme Elling Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 Skjønner at jeg har en del å lære enda. Har sjekket delelistene (http://temp.sabb.no/eng/doclist.aspx?zone=19) for Sabb type H og type 2H. Sylinderforingen omtales med tildels likelydende delenummer (H21N for type H, og 2H21Nb for type 2H). Umiddelbart kan det kanskje tolkes som foringene er like (litt avhengig av hva den b'en betyr), men hvis man vil være absolutt sikker, kan man jo ta en telefon til Frydenbø, og snakke med en av de gamle guruene på området. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 Eg har ogso sett på dette med delenummer, men har ein litt annen konklusjon. Det at sylinderforing heiter H21N for H og 2H21NB for 2H tolker eg slik: Den siste B i foringen for 2H kan vera ein nyare modifisert foring. Men dette med H21 kontra 2H21 tolker eg dithen at foringane er spesifikk for hhv. H og 2H. Deler som er lik uansett motor, har ogso samme delenr uansett motor, jfr ventilhus for kjølevannspumpe, som er nøyaktig det samme frå første til siste motormodell som Sabb laga sjølv. Magne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.