Jump to content

Kan man tilte DP290 drev på en Selby 27 under kjøring?


Toris

Recommended Posts

Som relativt ny og uerfaren eier av en cabin cruiser - Selby 27 - er det trist at man umiddelbart blir "klubbet",

så snart man ikke (tilsynelatende) følger ganske strenge regler for hva man kan spørre om - og ikke minst hvordan man spør.

 

Men jeg forsøker igjen, i håp om at jeg denne gangen har "oppført meg ordentlig".........

 

Jeg ønsker bare noen synspunkter på det å tilte drevet litt under kjøring. Har det noe for seg, og kan man oppnå større fart?

Båt og type drev ser dere av overskriften.

 

Biter meg fast i bordplaten, og håper på hyggelige svar..

 

 

På forhånd takk.

Tor

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen hit, her er overhode ikke strengt å være, har du bommet på emnetittelen eller noe sånt så bare ta det med ro det skjer vel med mange fra tid til annen

 

Ja du kan tilte eller trimme er vel det rette ordet under fart, du trimmer drevet opp helt til båten ligger fint i vannet eller til du hører at proppelen begynner å slippe så litt tilbake men et søk på trimming av drev vil sikkert gi mange treff samt at det er andre her som nok kan forklare det mye bedre en jeg gjør

Link to post
Share on other sites

Hei

Om drevet ditt har power trim, noe jeg regner med et 290 drev har, så kan det være effektivt å bruke dette aktivt under kjøring.

Det er feks greit å trimme drevet helt inn ved akeselerasjon for så å gradvis tilte det litt ut etterhvert som båten får større fart. Med dette unngår du at båten setter seg så mye på ræven under akselerasjon. Dette er riktignok veldig individuelt fra båt til båt vil jeg tro, og har hørt fra flere at selbyskroget er meget solid, så mulig dette ikke er aktuelt her.

 

På vår båt brukes tilten til en viss grad aktivt, og du kan fint se på kjølevannet bak båten om det er for lavt eller for høyt. Er strålen veldig bred er det stor sannsynelighet for at propellen kaviterer og bruker unødvendige krefter på å piske vannet opp istedet for å bruke alle kreftene til å få båten fremover. Er den for smal vil propellstrålen i unødvendig grad gå peke nedover.

 

I mine øyne er trimflaps mye mer nyttig når du kjører. Men får jeg mye sjø i mot og vil heve bauen litt, pleier jeg å tilte drevet litt ut og hjelpe flapsene da vi ikke har så mye å gå på denne veien med flaps.

Til slutt vil jeg si at en kjøretur på sjøen med knopmåler og litt testing vil gi deg en god pekefing på hva som er riktig tiltområde, når båten går best, når propellene begynner å piske og at turtallsområdet er riktig. Regner med skroget til Selby 27 og 880 Seafighter er noe i samme gaten, så kanskje noen med slik båt har noen tips å komme med :-)

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for hyggelige og ikke minst nyttige svar. Blir nok litt prøving og fartmåling ja :)

Bruker trimflaps også for å få båten raskt i plan, men tenkte i tillegg å forsøke å trimme drevet også

for å se om det var en ekstra knop eller to å få ut av den.

 

Takk igjen.

Tor

Link to post
Share on other sites

Hei! Eldre selby 27 har en vinkel på akterspeilet så gjør at det ikke er så mye å hente på å trimme ut drevet noe vesentlig.Det vil si at drevet står ganske rett selv om det er trimmet helt inn.Har du en litt nyere selby er det støpt inn en kile mellom akterspeilet og transom som gjør at det blir mer å hente på trimming av drev.Hvilken motor og fart har du? Har selv en med KAD42 216Hk og gjør 33knop på fullt.Lykke til med nyervervelsen! Mye båt for pengene disse Sebyene og romslige.. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...