Jump to content

saga 27, ladelampe lyser, dynamo lader


Bakstørn

Recommended Posts

Heisann

 

På slutten av ferieturen begynte ladelampa å lyse.Først var dette kun på lavt turtall og gikk over når jeg økte litt på omdreiningene, men etterhvert ble dette verre og verre.Etter å ha ryddet ut av båten skulle jeg gå den til der den ligger fast, og da måtte jeg høyt opp i turtall for at lyset skulle slukke (og ikke minst få alarmen til å slutte å hyle).Når jeg slakker opp kommer lyset og alarmen tilbake. Ny spenningsregulator ble montert for en liten stund siden og reima later til å sitte stramt og godt. Har en måler på dashbordet som viser hvor mange volt dynamoen lader med og instrumentet viser at det lades med korrekt spenning.Er det noen som har noen tips om hvordan jeg skal få frem?

 

Ståle

Link to post
Share on other sites

Hei Ståle.

Vi trenger info om hvor mange Volt du måler.

 

Dvs. hvor mye spenning (V) måler du mellom B+ og B- direkte på dynamo og

hvor mye spenning måler du direkte på batteri.

Bruk for det ikke noe annet enn et vanlig multimeter.

 

Ellers er en ladelampe vanligvis en lyspære som er koblet mellom tenningslås og dynamo D+.

Hvis den er løsnet på en side og kommer samtidig til gods da kan den lyse.

 

Ladealarmen derimot hyler når en spenning er ikke lengre korrekt.

Og dette tyder på at det mangler lading, eller at måleren ikke virker.

 

Så er vi tilbake på de opprinnelige spørsmål: Hvor mye spenning måler du?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ellers er en ladelampe vanligvis en lyspære som er koblet mellom tenningslås og dynamo D+.

Hvis den er løsnet på en side og kommer samtidig til gods da kan den lyse.

 

 

 

Ladelampe er en ordinær lyspære som har to funksjoner. Den er en indikator på at ladning er tilstede, og er strømbegrenser for start magnetiseringen til dynamoen. Forenklet forklart så ligger ladelampen mellom to plusser, ladespenning og batteri. Og for å få lys i pæren så må du ha differanse mellom disse to spenningene.

Når dynamoen ikke lader så får pæren minusen sin gjennom dynamoen og pæren lyser. Lader dynamoen litt, så får du litt lys i ladelampen.

Får du jordfeil på en av plussene så vil lampen lyse teoretisk sett. I praksis så blir det enten et sikringsbrudd på tilførselen til ladelampen via tenningslås. Eller du brenner av ledningen fram til jordfeilen ,eller dynamoen. Dette pga. strømbegrensningen i pæren er vekk, og dynamoen er sikringsløs.

Beskrivelsen i første inlegg høres for meg ut som en dynamo som har brent viklinger. At denne lader nå høres underlig ut. Men det er fort gjort å kontrollere med et multimeter.

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Får du jordfeil på en av plussene ...

 

Begrepet Jordfeil må ikke brukes ved slike sammenheng fordi det fører ofte til forvirring.

Jordfeil er en feil på (land-)jordledninger (flere muligheter).

 

Det vi snakker om her ha ikke noe å gjøre med land-jord og ville i så fall være

enten kontakt (med motstand) eller kortslutning (uten motstand) mellom pluss og minus.

 

Derfor hadde det vært fint hvis 230VAC-begrepet "jordfeil" kunne holdes unna 12VDC-temaer.

Tusen takk for oppmerksomheten! :pray:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jordfeil er ikke et entydig begrep på overgang til (mat)jord i 230 volt anlegg.

Det er et begrep som er brukt om uønskede tilfeldige forbindelser som oppstår ved en feil mot tilfeldige deler, jord eller andre ledere.

Om det er AC, DC, høy eller lav spenning spiller ingen rolle, ohms lov er den samme og resulatene av en feil er lik. Men konsekvensene er ikke like.

 

Men jeg kan gjerne kalle det isolasjonsfeil hvis det passer bedre :giggle::giggle:

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Akkurat derfor hadde det jo vært ekstra viktig hvis man kunne la være

å bruke begrepet "jord" eller "jording" så lenge man snakker om vanlige båt/bil/bobil-likestrømkrets.

 

"Jordfeil" er jo et begrep som blir "feil" allerede hvis man bare snakker om AC,

fordi for vanlig dødelige betyr dette alt mellom "feil på, eller pga., eller mangler jord, eller "feil strøm fra "jordingen" og mye annet rart, men ikke noe som står tydelig i boka.

..som gledeligvis også du bekrefter.

 

Da må man ikke invadere vår lille, kjære, og så fint enkelt å forstås, DC-landskap

med så fooorferrrdelige ord....

 

 

Derfor atter en gang til: Tuuu uusen takk! :yesnod:

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...