Jump to content

Agder Patrol og Magnar Reigstad


largo

Recommended Posts

Jeg er forbauset over at Reigstad ikke er nevnt en eneste gang på baatplassen.no, og vil derfor fortelle om det jeg opplevde som det desiderte høydepunkt med årets Båter i sjøen-messe.

 

Den geniale Magnar Reigstad har stått bak mange konstruksjoner gjennom tidene, og av disse vil jeg naturligvis trekke fram Halco 29 Økonomi og Offshore - båter som har gitt kystfolket meget glede. Han var som enkelte husker i finalen på TV2s Skaperen for noen år siden, med en evakueringsbåt til bruk offshore. Det slår meg imidlertid at han kunne vært på Skaperen med mange forskjellige oppfinnelser, og en av dem heter Agder Patrol 32.

 

Den båten var for meg den absolutt mest imponerende båten blant alle utstilte båter på messa. Den var helt i en egen klasse, og det å ha Reigstad ringside for å forklare hva han hadde tenkt med de forskjellige løsninger var svært interessant.

 

Med denne båten er intet overlatt til tilfeldighetene, og sikkerheten står så til de grader i høysetet at det rett og slett er vanskelig å se hvor den kan forbedres.

 

Reigstad har ikke spart på noe. Der andre båter har tre kryssholt, og man er svært fornøyd med fem eller seks, har denne 10 og det er ifølge Reigstad "ikke ett for mye, ikke ett for lite". Et blikk på dekket er nok til å skjønne at uttrykket "selvlensende dekk" ikke lenger er dekkende. Bare en strekkmetalltrapp har bedre drenerende egenskaper. Jeg kom ut av tellingen på åtte store dreneringshull, men tror det var 10 i tillegg til den digre porten bak der alt jo vil renne ut. Og i hvert hull var det et feste for stropp. Skal du ha med deg en europall har du plass til to, og de skal ikke stå og slamre. Det sier noe om konstruksjonen når disse festene klarer å holde igjen en lastet europall.

 

Mange av dere har sikkert sett bilder av denne båtens selvopprettende egenskaper. Mer interessant er det imidlertid at det også er et krav fra konstruktøren at det elektriske skal fungere etter en slik operasjon. Batteribanken er opphengt i "kompassfester", og holder seg plan selv under sterk krengning.

 

Jeg har tidligere hatt stor sans for Targa, og har trodd at disse finnene har lagt lista for kvalitetsnivået i slike båter. Etter møtet med Agder Patrol 32 må jeg imidlertid beklage at Targaer, NordStarer og Minorer blekner. Nå er det bare en ting å gjøre; å finne en krukke med gull.

Link to post
Share on other sites

22_ft_seismisk_arbeidsbat.jpg

 

Ta en kikk på denne.

Norpower 22' arbeidsbåt.

 

Synkefri.

Selvrettende.

Ved velt renner det ikke ut kjølevann eller olje.

Motoren stopper ved 90 grader krenging.

Kan startes etter full 360.

Selvlensende dekk med to store porter i akterspeilet i tillegg til svalkeporter i siden.

 

Konstruksjonen er 20 år gammel.

Noe nytt under solen?

Link to post
Share on other sites

Jeg sier ikke at Agder Patrol-båtene er de første selvopprettende fartøy som er konstruert, men dette er et fritidsbåt-forum såvidt jeg kan skjønne. Jeg har tidligere skrytt av Halco 29 Offshore for dens fine sjøegenskaper, men den kommer jo likevel til kort mot en redningsskøyte!

 

Jeg er usikker på hvor mange som kunne tenke seg en Norpower 22 som fritidsbåt, men jeg vet i alle fall en her inne som gjerne hadde sett en Agder P28 eller P32 liggende nede ved brygga.

Link to post
Share on other sites

 

Mer interessant er det imidlertid at det også er et krav fra konstruktøren at det elektriske skal fungere etter en slik operasjon. Batteribanken er opphengt i "kompassfester" , og holder seg plan selv under sterk krengning.

 

 

høres ut som at han har tenkt på det meste , men hadde det ikke vært like greit å brukt Gel batterier ( f.eks Optima) som fungerer like godt uansett hvilken vei de står?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Problemet er at den gjennomsnittelige båtbruker egentlig ikke bryr seg så mye om ekstremegenskaper! hvor mange lystbåter har vært nær ved å kantre f.eks!? Jeg har mange ganger spekulert på hvorfor ikke man er mere optatt av flyteevne fyllingsgrad terskler last/stabilitet lensekapasitet osv på en lystbåt. Dette er elementer de fleste ikke tenker på eller kan så veldig mye om. Jeg har vært med på å konstruere en alu katamaran DNV sertifisert for yrkesbruk, så jeg skjønner at alle dem elementene som skal til for å oprettholde den blir meget bedyrende!

så semiyrkesbåter som Agder Patrol blir kun for spessielt interesserte!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg er redd for at du har rett i dette, men jeg tenker/håper at man med slike båter som spesielt P28 får en konkurrent i deler av fritidsbåtmarkedet som kan gjøre at de andre produsentene i det minste forsøker å strekke seg litt lenger. For ser man bort fra noen av de ekstreme egenskapene Patrol-båtene fremviser er det jo mange løsninger som bør være overkommelige, som jeg gjerne hadde sett introdusert på volumselgere i fritidsmarkedet. Eksempel:

- Returdiesel fra motor går i en dagtank. Nyrenset diesel er med det til enhver tid tilgjengelig dersom man skulle få tett filter.

- Bedre dreneringsegenskaper på dekk. Det kan da ikke koste så mye å få noen skikkelige dreneringspunkt i stedet for nåløyene som man ser på mange båter. Belønningen kan jo også være en bedre klassifisering.

- En mer gjennomtenkt plassering av instrumenter, samt gripehåndtak og evt "strippestang" i kabinen.

 

Det er de færreste av oss som behøver en båt som tåler å gå rundt uten andre konsekvenser enn litt kaffesøl på kartbordet, men det er mange små ting som kan være med på å bidra til å øke sikkerheten betraktelig. Jeg for min del skal snart kjøpe meg min første familiebåt, og sikkerhet er for meg alfa og omega. Etter møtet med Reigstad og hans nydelige båt er dette blitt enda viktigere.

Link to post
Share on other sites

Jeg visste ikke at det at båten kan gå rundt uten andre konsekvenser enn kaffesøl var et krav, det var bare noe jeg skrev som et eksempel. Snakker om å treffe spikeren på hodet.

 

Er for øvrig som de fleste andre kjent med seilbåtens fortreffelighet hva angår selvopprettende egenskaper, men ser også at den kommer sørgelig til kort dersom man eksempelvis også er nødt til å vektlegge båtens fartsegenskaper.

 

- Og kom ikke nå med teoretiske makshastigheter på Whitbread - unnskyld, Volvo Ocean Race-båter!

Link to post
Share on other sites

For all del.

Grunnen til at denne båten ser ut som den gjør er at den er tiltenkt bruk som yrkesbåt.

Og da kommer det krav.

Det er, for alle praktiske formål, ingen krav til fritidsbåter.

Hvor stort areal svalkeportene skal ha fremgår av en formel.

Dt er krav til kontroll av vanninntrenging.

Det er krav til skrogstyrke.

Det er tilogmed krav som gjelder lokalet den bygges i.

Osv, osv.

Grunnen til at seilbåter holder et høyere sikkerhetsnivå enn motorbåter er igjen krav.

Tilfredstiller den ikke ISAF sine krav, får du ikke seile regatta med den.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan godt være at disse KlosterPatrol båtene er flotte saker, men hvis man forsøker å lese seg opp på nettsiden til Agder båt er det ikke mye informasjon å få.

 

Meget magert med bilder, det opplyses at båtene kan leveres med både aggregat/alsel og vannjet.

Men ingen bilder eller opplysninger.

 

Ikke plantegning

 

Ikke prisliste

 

Ikke utstyrsoversikt

 

Ikke klassifisering

 

Eller sagt på en annen måte: Her var det ikke mye for en som lurte på hva dette var for en båt.

Det kan virke som de henvender seg til et helt annet marked enn det ordinere norske lystbåtmarkedet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

KLOSTER PATROL P36 PÅ HARDTEST TIL SVALBARD

 

Magnar Reigstad som har bygget båten/Kloster Patrol P36) har over 40 års erfaring med bygging av båter.

 

Kloster Patrol er kollisjonssikker, selvopprettende og synkefri. Båttypen skal sammen med dei andre Kloster Patrol båtene produseres hos Lending Båtbyggeri som har produksjonsrettighetene til alle Kloster Patrol båter.

 

http://www.lending.no/#!nyheterpresse/c24ll

Link to post
Share on other sites

https://baatplassen.no/i/topic/96463-kjedelig-sak-kloster-patrol-28-med-store-mangler/page-1?hl

 

Kjempeflott konsept og båter Kloster Patrol! stilig design i forhold til mange kjoskbåter. Men før dere bestiller båt hos denne gjengen les denne tråden!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Den tråden er lest fortløpende, men jeg sitter fortsatt igjen som et spørsmålstegn. Her er det tre aktører med tre forskjellige påstander om en situasjon som ingen vil komme i når man kjøper ny båt. Slik saken står per i dag hadde jeg nok villet ha gode sikkerhetsmarginer på at dette ikke kan skje igen før jeg hadde betalt første krone. Dette er ikke forsøk på å svartmale situasjonen, eller skremme potensielle kunder, men en anbefaling til Lending Båtbyggeri om å overbevise potensielle kjøpere om at dette ikke kan skje på nytt.

Link to post
Share on other sites

Da er det bare for Lending båtbyggeri å komme med sine produkter slik at Kloster Patrol kan få den æren den fortjener!

Synes likeve oppførsel og kundehåndtering av Magnar Reigstad virker veldig uproffesjonell Ser han er en samarbeidspartner for Lending båtbyggeri. Ser på hjemmesiden på bildet av lokalene at Vita(katamaran) ligger ved deres anlegg! Historien til den båten kjenner jeg godt.

Personlig kommer jeg ikke til å handle noe form for produkt der Mangar Reigstad er innebefattet!

Ønsker Lending Båtbyggeri lykke til!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg kjendte den bare igjen på bildet. Jeg vet hvem som har eid den og hva den har vært brukt til, og hvor den ble bygget! Så den var tilsalgs på Finn for en stund siden og at den hadde sunket. Hvordan den har havnet hos dere vet jeg ikke noe om.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

I flere år har noen personer drevet svertekampanje mot Magnar Reigstad, og det ser ut til aldri å ta slutt. Noen personer elsker å bruke kreftene sine på å ødelegge for andre, istedenfor å gjøre konstruktive og samfunnsnyttige ting selv. Jeg har etterhvert fått anledning til å studere ganske nøye alle sakens dokumenter, så jeg vet litt hva det dreier seg om.

 

Den saken som er linket til ovenfor, er en del av denne kampanjen. Det dreier seg om en 7 år gammel båt, hvor man reklamerer etter at båten er fullstendig ødelagt. Dette har med brukeren å gjøre, ikke konstruktøren. Sakens dokumenter viser dette ganske tydelig.

 

Kommentarene ovenfor har også en tendens til å sause sammen mye rart. F.eks. at det ligger en Vita, med angivelig tvilsom historie, ved en kai, gjør vel ikke kai-eieren til kjeltring? Heller ikke gjør det Magnar Reigstad, som aldri har hatt noe med denne båten å gjøre, til forbryter?

 

Og den 840 06 som også er nevnt, har jeg spurt Magnar om. Han har ikke anelse om hvilken båt dette kan være, det er ihvertfall ikke en betegnelse som hører til på noen av hans båter.

 

Jeg foreslår at dere ser tilbake på de positive betraktningene som står i innlegget som startet denne tråden. Det er slik Magnar er kjent i de kretsene som kjenner ham og det han har stått for i alle år. Ingen av disse har registrert at han skal ha tapt seg på noen måte når det gjelder krav til kvalitet og sikkerhet.

Link to post
Share on other sites

Har egentlig ikke behov for å gå i detaljer her, men siden du nevner den 7 år gamle båten så må jeg få spørre deg følgende: Av fotomateriellet fremgår det store mangler og dårlig / farlig håndtverk som ikke fremstår som om det har oppstått som følge av bruken. Er det slik at den installasjonen som klart vises på bildene er hjemmesnekret av kunden selv, og ikke av levrandøren? En ting er hvertfall sikkert, og det er at håndtverket som er utført er under ethvert lavmål.

Link to post
Share on other sites

Jeg har dessverre ikke anledning til å sjekke opp dokumentasjonen rundt dette nå, for jeg sitter og jobber med helt andre ting som jeg må få ferdig. Jeg var heller ikke der den gangen båten ble kjøpt. Men det jeg i farten husker fra min tidligere gjennomgang av saken er at det var mye av arbeidet som ikke skulle gjøres av Magnar Reigstad.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...