har noen konkrete erfaringer med QMI som hadde latt seg dokumentere om det hadde blitt gjort før/etter analyser.
bil:
4.3l v6 med 4wd og automat:
motor:
roligere gange, mindre vibrasjoner.
markant mindre problem i "magre" områder - må være pga mindre friksjon.
reduserte forbruk med 1.5-2 dl/mil (i området rundt 1.6l/mil) avh av kjøring mv.
tror ikke det ble noe mer toppeffekt men definitivt bedre kraft i mellomregistret.
automatgirkasse:
raskere skift - nix lyd - var vel ikke mye før heller men har passsert 300 000 km og er som ny.
differensialer mindre lyd.
grove saker må vite.
årsaken til at jeg startet med qmi var primært for å redusere kaldstart slittasje.
et konkret og lett merkbart tilfelle med bilen er hvordan den oppførte seg i en gitt oppoverbakke som gradvis økte i hellning.
60km i starten av bakken og konstant trottle:
før: ("mager områdene" akkurat ved girskifte)
4gir ->3gir hast daler - vil gjerne lukte på 2 gir.
etter:
4gir ->3gir intet symptom på "mager" - øker heller farten på 3 gir - kraftoverskudd der det tidligere røynet på.
må vel legge til at jeg hadde behandlet både motor og girkasse med qmi på dette tidspunktet.
alt i alt merbar forskjell men primærmålet mitt er som nevnt lavere slittasje.
båt.
da jeg fikk mitt nye bravo2x drev i fjor synes jeg at det gikk vel varmt på toppen - ikke glovarmt men siden oljen skal få kjøling når den sirkulerer gjennom nederste del av drevet antok jeg at drevet holdt 50-60°C når jeg kjente på det nede i vannet rett etter at jeg hadde gått ned av plan.
årsaken til at jeg oppdaget dette var at det "raklet" på tomgang i fri rett etter at jeg hadde gått ned av plan så jeg kjente på det for å finne ut om det var varmt.
etter min mening var det for varmt.
lyden forsvant gradvis etter at motoren hadde gått på tomgang en stund.
ringte leverandøren som sa at dette var "normalt"
før jeg satte ut båten i år hadde jeg på QMI på drevet og siden jeg bare kjørte en transportetappe verifiserte jeg dette ikke nøye og med mulige forbehold er dette førsteinntrykket:
raklingen er helt borte (tilskriver dette lavere drevtemp pga mindre friksjon)
lyden fra vinkeldrevene inne i drevet gikk over fra en sunn og riktig dog hørbar drevlyd i lavere toneleie til en veldig tynn pipelyd i et redustert støynivå.
støynivået i kabinen er definitivt redusert - har bensinmotor så det er relativt lavt støynivå på reisetturtall til vanlig og dermed lett å høre endringer.
har senere funnet ut at mercruiserdrev koblet med kraftige motorer har tendens til å gå varme(re) og det finnes et kit for ekstra vannkjøling som monteres på toppen av drevet i steden for det originale lokket.
hadde qmi på motoren etter 200 timer uten å legge for mye i det - standard prosedyre på slike low tech motorer for meg - men inntrykket er et betydlig lavere mekanisk støynivå.
litt på siden kan jeg nevne at jeg gikk over fra bosch 4 til ngk plugger i år og uten at boschene på noen måte var dårlige - de tåler utrolige mengde bensin under drift - virkert det som motoren arbeider mer effektivt med NGKene - kan dra av trottlen noe og oppnå samme turtall som tidligere.
defintivt jevnere gange på motoren - kan høres mekanisk og det er definitivt mindre vibrasjoner fra motoren (nærmest ingen) - spesielt merkbart på enkelte turtall.
men, ngkene passer nok ikke veldig bra på motorer som går med veldig fet blanding under drift - gamle bensin v8ere eller kompressormatede v8ere.
det er et bestemt intrykk jeg sitter igjen med.
kanskje andre NGK plugger hadde løst floken.
har man imidlertid elektronisk motorstyring bør NGK fungere bra på alle motorer.
tilbake til QMI:
en bekjent kjøpte nylig en 90 talls VW transporter og som vanlig fikk han nok en med feil og mangler.
bla laget girkassen lyder og var treg å gire.
oljeskift + qmi eliminerte begge deler totalt.
hvor mye som tillegges det ene eller andre - se det, men problemet forsvant totalt.
genrelt:
mindre lyd = mindre slittasje.
Redigert av The Scrutinizer: 15.05.06 23:40