Fredag 28-09-07
Jeg prøvde QMI på båtmotoren
Har en 1987mod. Ford/Sabb 2728T som er en motor med følgende spec. : 5.9 liter, 200hk turbo, maks turtal 2450.
Denne motoren var gått 1800 timer som i følge Sabb er lite for en slik "Bamse". Motoren har også en by-pass funksjon på termostaten( 3 slanger koblet sammen) noe som gjør at ved kjøring på under 2000rpm faller temperaturen til under 60 grader. Dette har Sabb bygget inn grunnet reklamasjoner på sprekte manufoiler etc. på tidligere motorer. Resultatet av denne by-pass er selvfølgelig masse kjøring med lav temperatur og dermed dårlig forbrenning av dieselen.
Jeg har slitt med masse blå-røyk ved kald-start og også en del under sakte kjøring. Derfor kom besluttningen om å teste QMI sin innvendig motorvask, Motor(telflon)behandling samt dieseltilsettning.
Resultatet lot ikke vente på seg. Etter rens og behandling på fredag gikk turen fra Drammen til Holmsbu, en time med 2300rpm på maskinen. Når jeg søndag startet opp med ca 12 grader i lufta var blårøyken nesten helt borte !!!!!
Jeg lå også merke til at kjøleveske temperaturen på vei ut på fredag ble redusert fra ca 88 grader til ca 82-83 grader.
Jeg har de siste 60 timer brukt 5 liter mineralsk 15-40 olje, skal bli spennende å se hva forbruket vil være de neste 60 timene.
Jeg har forøvrig også vært "råtøff(dum) og fylt opp motoren med Royal Purple Oil. Dette er en helsyntetisk olje. Sabb advarer mot bruk av slike. Problemet er at man ikke får tilsatt mykgjørere i syntetiske oljer. Dette har Royal Purpel klart og etter en samtale med Thor Johansen fikk jeg forståelsen av at dette derfor ikke var noe problem. Når det finnes mykgjørere i denne oljen som gjør at den kan benyttes ser jeg at helsyntetiske oljer jo har så mange andre fordeler at jeg tok sjansen....
Tror jeg på "lurium-på-boks" ? Etter denne opplevelsen, i hvert fall på QMI !
Vil også gjerne rette en stor takk til Thor Johansen hos QMI i Mjøndalen som tok seg god tid til å forklare bruk og fremgangsmåte !
(skulle den helsyntetiske oljen forårsake lekkasjer, vel, så er det godt at man har kontakter med den Albanske mafiaen)