Ip.Content

Logo
Din hjemmehavn på nettet!



Sveise PVC-presenning med varmluftspistol, har noen erfaring?


  • Logg inn for svare
13 svar på dette emnet

#1 Sofaseileren Ikke pålogget Postet 22.09.11 21:54 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.424
  • Registrert: 07.10.05
  • Aktiv: 09.07.15
Har en hel og fin (ny) 8x6 meter PVCpresenning, og skulle gjerne hatt 2 stk 6x 4 meter presenning istedenfor..
Vet at man skal kunne sveise slike presenninger med varmluftspistol , og er fristet til å kappe denne i 2, legge inn forsterkningstau der jeg har kappet, brette rundt, sveise en ny kant og legge inn maljer.

Noen som har erfaring med dette? Kvier meg litt for å gå løs på en nesten ny presenning.....

#2 TMe Ikke pålogget Postet 23.09.11 20:35 

  • Medlem
  • Innlegg: 2.774
  • Registrert: 22.09.02
  • Aktiv: I dag 13:03
Høres unektelig ut som et dødfødt jalla-prosjekt. Jeg ville tatt kontakt med en presenningsprodusent og latt han gjøre jobben. Prøve eks denne: http://www.almenning.no/pvcramme.htm

#3 Sæbø Ikke pålogget Postet 23.09.11 21:15 

  • D5L

  • Medlem
  • Innlegg: 6.416
  • Registrert: 02.01.09
  • Aktiv: Igår 22:51
Har hørt det er veldig enkelt. Vaske med aceton og varme det sammen akkurat som du vil ha det. Men eg har aldri forsøkt sjølv. Klart det er verdt eit førsøk dersom du kan leve med tapet dersom du skulle rote for mye borti aceton med varmluftpistolen..... Husk kullfiltermaske trur eg :thumbsup:

#4 MagneO Ikke pålogget Postet 24.09.11 09:14 

  • Medlem
  • Innlegg: 263
  • Registrert: 27.11.06
  • Aktiv: 25.03.12
Går det an å lime? Jeg har jobbet litt med PVC rør, og da vasket vi med noe løsemiddel og limte med npe som het Tangit lim. Men om dette er fleksibelt nok til å bruke med PVC duk vet jeg ikke.

Mvh

#5 Christel III Ikke pålogget Postet 24.09.11 09:35 

  • D5L

  • Medlem
  • Innlegg: 944
  • Registrert: 30.04.11
  • Aktiv: 31.08.15
Det går jo an å lime pvc båter, så hvorfor ikke pvc presenninger:-)

Det går helt fint å sveise pvc. Trikset er å ha rett verktøy for jobben. Jeg driver et taktekkingsfirma, og vi sveiser pvc duk som takbelegg. Vi sveiser tilogmed radonsperre av plastfolie.
Nå har vi kansje litt bedre hårfønere enn vanlig, da de har trinnløs termostatregulering av temperaturen fra 180 til 700 grader, og har munnstykke som er beregnet for dette.

Det er ikke noe fasitsvar på hvilken temperatur som er rett, da det varierer etter hvilket pvc produkt det gjelder. Men et sted mellom 300 og 400 grader skulle gå fint å sveise en pvc duk med. Husk å rengjøre godt med aceton eller lignende før sveising. Og bruk en rulle sammen med føneren for å presse de varme flatene sammen. Stå et velventilert sted! Ikke helt sunt med pvc gassene...:-)

Redigert av Christel III: 24.09.11 09:39


#6 Arve A Ikke pålogget Postet 24.09.11 10:04 

  • Medlem
  • Innlegg: 64
  • Registrert: 28.08.08
  • Aktiv: 14.06.15
Jeg har sveiset noen 100.000m2 med pvc og det er ingen heksekunst. Rent bortsett fra taktekking har jeg har sveiset lagerhaller, gummibåter, svømmebasseng og lastebilkapeller. Men all pvc er ikke sveisbar med varmluft. Det finnes 1000vis av forskjellige pvc blandinger og kvaliteter. Noen kan sveises, noen må limes, andre må "vulkes" med løsemiddel. Du kan sjekke med en vanlig varmluftpistol og se om du kan sveise sammen (eller smelte) en liten flik av presenningen. Hos et taktekker- eller gulvleggerfirma kan du sikkert få lånt/leid en leister med flatt munnstykke og en sveiserulle. Vær litt forsiktig med løsemiddel ala aceton, whitsprite ol, disse har en tendens til å vaske ut mykneren i pvc'en, så denne over tid blir stiv og sprekker. Sjekk videosnutten under, ca 4min ut i demonstreres varmluftpistol med flatt munnstykke og rulle. Lykke til :)


#7 bionicon Ikke pålogget Postet 04.08.15 20:04 

  • Medlem
  • Innlegg: 4
  • Registrert: 16.11.06
  • Aktiv: 06.08.15

Noen som har erfaring med og sveise biltemas PVC duk ? http://www.biltema.n...ing-2000017810/


#8 NilsPils Ikke pålogget Postet 05.08.15 06:55 

  • Medlem
  • Innlegg: 4.098
  • Registrert: 17.04.05
  • Aktiv: I dag 08:26

Jeg har testet en metode jeg fikk anbafalt av en kamerat. Du legger matpapir over og under arbeidsstykket og stryker over med strykejern. Jeg har testet det på en prøve av PVC-duk ved å brette kanten og stryke over. Det var ikke biltemaduk. Resultatet ble bra, men det gikk langsomt, sannsynligvis fordi jernet ikke var tilstrekkelig varmt. Nå har jeg fikset termostaten på strykjernet og skal prøve igjen med det første. Dersom du skal brette omlegg og sveise tror jeg denne metoden er lettvint og brukbar.


#9 bionicon Ikke pålogget Postet 06.08.15 21:41 

  • Medlem
  • Innlegg: 4
  • Registrert: 16.11.06
  • Aktiv: 06.08.15

Høres interessant ut men etter og har sett på instruksjonsvideoer på youtube vil jeg tro det blir best kvalitet/resultat hvis man isteden smelter med varmluft på overflatene som skal smeltes sammen.

 

Er det noen rekommandasjoner på varmluftpistol som er god nok til duksveisng?

 

Må man ha trinnløs temperatur-regulering?

 

Den fra Biltema jeg har kutter ut hvis man prøver varme noe til høy temperatur. Det vil nok ikke skje men jeg er usikker på om noe av de 2 trinn på regleringa er passe for PVC duk?

 

Har sett på finn.no etter Leister, men det koster mange ggr over det jeg har råd til.


#10 Popeye70 Pålogget Postet 06.08.15 21:47 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.324
  • Registrert: 13.04.12
  • Aktiv: I dag 18:00

Brukeren "Framtia" har sveiset presenning med stort hell. Send han en PM eller vent til han dukker opp her, så får du sikkert et tips eller to.

Redigert av Popeye70: 06.08.15 21:47


#11 Propell1 Ikke pålogget Postet 07.08.15 13:47 

  • Medlem
  • Innlegg: 819
  • Registrert: 20.08.09
  • Aktiv: Igår 06:30

Da er vi flere som venter på at "Framtia" skal dukke opp... :)

,-)


#12 Lady B Ikke pålogget Postet 07.08.15 14:02 

  • Medlem
  • Innlegg: 659
  • Registrert: 28.01.12
  • Aktiv: I dag 16:46

Jeg laget havnepressenning til min forrige båt av PVC- duk. Sveiste med loddebolt. Det gikk helt smertefritt.


#13 aileenll Ikke pålogget Postet 07.08.15 14:15 

  • Medlem
  • Innlegg: 757
  • Registrert: 01.06.04
  • Aktiv: Igår 15:42

Noen som har erfaring med og sveise biltemas PVC duk ? http://www.biltema.n...ing-2000017810/

Kan du ikke bare prøve på et hjørne, så legger du ut erfaringen her!
Biltemas pvc presenning avviker endel i struktur fra standard Ob Wiik kvalitet, så det hadde vært spennende å høre om det går. :-)

#14 NilsPils Ikke pålogget Postet 25.08.15 22:06 

  • Medlem
  • Innlegg: 4.098
  • Registrert: 17.04.05
  • Aktiv: I dag 08:26

Jeg har nå laget ferdig vinterpresenning til Saowanee (31.5 fots motorbåt) med stryjkensmetoden. Jeg brukte 450 g/m2 O.B.Wiik presenning. Jeg synes resultatet ble bra. Her er mine erfaringer:

 

 - strykejernet må ha akkurat riktig temperatur. Den finner du ved å prøve deg frem. Strykejernet på høyeste temperatur var litt i snaueste laget, så jeg måtte operere strykejernet for å overkjøre termostaten.

 - strykejernet føres langsomt med godt press og slik at en presser ut mulige luftlommer mellom lagene.

 - i stedet for matpapir brukte jeg bakepapir fordi det slipper lettere.

 - underlaget må være helt plant. Jeg brukte laminatplate, men den krummet seg pga. temperaturen og måtte skiftes. Forskalingsplate fungerte best.

 - det gikk greit med 450 g/m2 presenning. Jeg tror ikke det går like bra med tykkere duk, men har ikke testet det.

 - metoden egner seg spesielt godt for å lage innbrettet kant som forsstekning for maljer.

- du kan bygge forsterkninger i mange lag, men bare ett lag av gangen

 

Her er ett bilde. Flere detaljer med bilder er vist på side 7 i denne tråden:

http://baatplassen.n...oppgraderinger/

 

img_1621.jpg







Copyright baatplassen.no.
Tekst og bilder kan kun benyttes etter skriftlig tillatelse fra medlemmet som har publisert det.
Annet innhold etter skriftlig tillatelse fra baatplassen.no.