Ip.Content

Logo

Ytstabø, Kvitsøy, Rogaland

• Logg inn for svare
7 svar på dette emnet

#1 NOR_Gandsfjord Ikke pålogget Postet 07.03.03 13:46

• Medlem
Navn: Ytstabø, Kvitsøy

Beliggenhet: Rett nedenfor fyret på Kvitsøy
Posisjon: 59o03,64' N 5o24.13' E
Kartblad: HK 16
Fortøyningsmuligheter: Brygge
Antall plasser: Sikkert plass til 20-30 båter i alt
Kontakt (telefon):
Pris: 40.- pr. døgn
Fasiliteter: Strøm. vann, dusj, toalett, søppeldunk, kiosk

Andre opplysninger: Ofte fint vær her når det er grått i Ryfylke ved pålandsvind. Innseilingen ser trang ut, men er godt merket. Later til å være noen nye staker og blink i forhold til min utgave av båtsportkartene, men om man er klar over hvorvidt man går med- eller mot leia så går det greit.

Bildene er tatt 1. Mars 2003
Post bilde
Innseilingen fra sørøst. Dette er siste trange sundet før gjestehavna.

Post bilde
Her kommer neste båt inn samme sundet.

Post bilde
Gjestebrygga ligger til ned til høyre for fyret.

Post bilde
Langsmed gjestebrygga. Sundet fra bildene over ligger bak i høyre kant av bildet.

#2 SunFizz Ikke pålogget Postet 30.06.03 07:51

• Medlem
Hei Surprise.
Flott at noen tar seg tid til dele havnebeskrivesler med andre. Tar med meg kamera i sommer og vil selv forsøke å bidra.
Så til Kvitsøy. Vi har aldri vært der, men har planer om å avlegge øyene et besøk i sommer. Innseilingen ser imidlertid lite "hyggelig" ut. Har nytt båtsportkart av året sammen med Den norske los. Er imidlertid en smule i villrede. Den norske los benytter bl.a navn / angivesler som jeg ikke finner igjen på kartet. Kan du være behjelpelig med en mer konkret angivelse av innseiling. Vi kommer ganske sikkert nord fra - Skudeneshavn sannsynlig som forrige havn.
Vi trenger 2m undervannflaten og heslt 20m over.

mvh.
Sun Fizz

#3 NOR_Gandsfjord Ikke pålogget Postet 30.06.03 10:04

• Medlem
Hei igjen.

Et velkjent triks er å følge etter ferja når du kommer østfra  :nonod:

Fra ferjeleiet og inn til Ytstabøhavn er det godt merket. Du går mot leia, så passer du på å gå med rødt til styrbord og grønt til babord er det ikke noe problem.

Det har kommet en ny lykt/blink inne i innseilingen siden jeg kjøpte båtsportkartene mine (vet ikke akkurat når den kom med på kartene), her går det imidlertid bra på begge sider.

Det er ingen luftspenn såvidt jeg husker. Har gått inn fra begge sider med 17 m pinne.

Skal du inn fra vestsiden er det trangt. Trangt trangt trangt, man det går bra om det blåser frisk bris eller mindre fra vest eller nordvest. Det går bra i liten kuling også, om man ikke tar det så nøye at passasjerene blir litt skremt  :cheers:

Fra Skudeneshavn ville jeg valgt vestlige innseiling om ikke været ikke er for ille.

Helt til venstre i kartutsnittet er det avmerket en varde. Denne synes på lang avstand. Problemet er at det ser ikke ut som om det er noen åpning der før du er 100 m unna.

Gå inn ved denne varden, hold inntil knausen som varden står på. Deretter er det egentlig greit, 3-4 staker men det er innlysende hvilken side man skal gå på.

Når du ser det 'åpner' seg opp til venstre - det er hytter og hus oppover langs 'kanalen' til Ytstabøhavn - svinger du opp der. Det ser trangt ut, og det er litt dårlig plass om man møter en tråler på vei ut, så jeg anbefaler å ha motoren igang oppover der.

Det er et spesialkart for Kvitsøy i båtsportserie G, eller man kan kjøpe den 'store' Kvitsøy spesialen som vanlig sjøkart.

Ved de siste to anledninger jeg har vært på Kvitsøy har vi seilt hele veien både inn og ut, så det ser værre ut enn det er.

#4 Stavanger_Seil_AS Ikke pålogget Postet 12.12.04 10:28

• Leverandør
Tips:
før bestikk med mange referanser.. spesielt om du skal inn nattestid.
ikke stol 100% på instrumentene.
stor sannsynlighet for at kartplotter m.m. klikker pga. forstyrrelser fra sender akkurat i det du trenger den som mest.

har du imidlertid gode kart og evt. kartplotter som virker som et skudd i fint vær så kan det være utfordrende å seile litt på kryss og tvers sørover fra ferjeleiet til sin "egen" holme. (vær obs på at lokale fiskere vil tro du er i villrede/har fått litt vel mye ankerdram :)

#5 Sabeltann Ikke pålogget Postet 13.12.04 22:25

• Ikke validert på over 1 år
Holmene sør i kvitsøy er nydelige på sommersdager, men husk og gå sakte, gjerne ha en i baugen om du lurer deg utefor de vanlige ledene! Det er for gjort og gå feil, og steiner er det nok av langs kvitsøy holmene! Vi har vår egen sandstrand og anker plass, kjempe plass!!!!

#6 Skipper Worse Ikke pålogget Postet 12.08.05 21:58

• KNBF medlem
  • Medlem
OPPDATERING 2005

Havnepris sommeren 2005 var 100/døgn inkl. strøm.
Hele brygga på bildene nedenfor er gjesteplasser, unntatt innsiden tvers overfor hekken på Hangarskibet (med brunt magebelte).  det er også en mindre brygge på andre siden av sundet, like utenfor høyre nedre billedkant på det nederste bildet.
Tilgang til vann på gjestebryggen.
Toalett og dusj (myntautomat), renslig og greit.
Liten kiosk med is og litt slikt på bryggen, åpen sånn innimellom.
Coop-butikk 150 meter fra bryggen.  Har også gass.
Bunkers like forbi butikken.
Kjempegreit sted å slippe neste generasjon løs på egen hånd med fiskestangen eller på krabbejakt.
Påståelsesvis trådløst internet i havnen.  Fungerte dårlig da Worse & co. var der.  Irriterende!

Bildene viser innseilingen fra SE.  I bakgrunnen kan Tungenes skimtes, samt en kran-konstruksjon i Dusavik.  Innseilingen er betydelig enklere enn hva man tror ut fra hva kartet viser.  Lanternene er av den moderne lettere synlige typen, så hipp hurra for det!

Innseilingen fra NW er heller ikke vanskelig, men noe mindre belyst.  Med tungen rett i munnen går det greit også den veien. Det er i alle fall rikelig med plass.

Kvitsøy ligger ut mot havet og er naturligvis et forblåst sted.  I motsetning til enkelte andre øyer helt ute i havgapet, byr imidlertid Kvitsøy på litt variasjon i terrenget.  Fra de forblåste ytterste holmer og skjær via de nesten obligatoriske beitemarker for småfe (bæææææ) til bølgende kornåkre.  En grei fotballbane finnes også.

Det er fin badestrand på Grøningen syd for Ydstabøhavn, ca. 10 min. å promenere gjennom idyllisk småhusbebyggelse.  På stranden finnes det grillmuligheter og til og med fotballmål.  Det er lett å finne le her samtidig som det er kort vei opp til nærmeste haug for å ta havets bølgerier i nærmere øyesyn.

Ytterligere en strand finnes lengre mot SE, denne passeres under innseiling den veien.  Dette er Skjerastranden, til hvilken det nok må påregnes 15-20 minutters spasertur, avhengig av dagsform og antall småføtter som skal være med (les:  Må bæres :rolleyes: ).  På Skjerastranden er det ilandstigningsbrygge så kan hende er det enkleste å ta gummibåten bort dit.

På grunn av værforholdene er det lurt å ha god tid når man er på Kvitsøy.  Blåser det opp en god kuling, er det neppe særlig trivelig å reise derifra.  Ikke dertil heller, for så vidt! I så måte; vær forberedt på at sjøen reiser seg over grunnene mellom Tungenes og innseilingen til Kvitsøy.  Når det plutselig går fra 0,5-1 m langvillige bølger til monsterliknende korte mini-tsunamier på opp mot 1,5-2m., da skremmes gjerne den Quindelige del av besetningen.  I alle fall når kaffekanner og annet raser og lager dramatisk lyd ... :rolleyes: .. uansett hvor meget skibets befalhavende gliser over hva skuta tåler (selvopplevd, naturligvis).

Blir man liggende lenger enn man hadde tenkt, finnes det god avveksling i å ta fergen til Randaberg og buss til Stavanger for shopping og forlystelser.  Det tar ikke lange stunden å komme seg inn til "storbyen" og den er jo også verd et besøk.

Kvitsøy er en severdighet i seg selv.  Da ikke bare fordi slekten til Worses morfar kom derifra, men fordi øyen byr på så meget, at det fint går an å tilbringe 3-4 dager der uten å trakke for mye i egne fotspor.  Vennligsinnete innfødte sammen med alt i et rolig tempo er også godt for sjelen.  Å ankomme øyen for snarest å stå ansikt til front med en praktfull mørk rød Volvo PV var som å reise i tiden.  Helt topp!  Ekte gamle-dager-på-landet-følelse som man slett ikke får så lett mange andre steder.

For de kunstnerisk interesserte anbefales et besøk i Kystgalleriet.  Artig kunst (også for salg), servering av kaffe og nystetke lapper (sveler).  Perfekt for en ettermiddagsstund på en regnværsdag.

Trafikksentralen har et "promenadedekk" som er åpent for almuen.  Bildene nedenfor er tatt derfra.  God utsikt i alle retninger.  Antennen til det trådløse nettverket står der oppe.  Ikke at det hjalp noe særlig ...

Kvitsøy fyr nevner jeg til slutt.  Åpent lørdager og søndager for omvisning.  Skaper en aldeles trolsk stemning når det er litt fukt i luften, og det går an å se alle fire lysstrålene (Oc (4) 40s).  Yep, her er det godt gammeldags sveip fortsatt, og ikke bare moderne blink!!  Fyret ser man naturligvis fra gjestebryggen og overalt ellers på øyen.

Kvitsøy er absolutt verd et besøk.  Sett denne øyen på listen for høsten eller  neste sommer. Du vil neppe angre!!

Post bilde

Post bilde

#7 NOR_Gandsfjord Ikke pålogget Postet 30.08.05 19:34

• Medlem
Var en tur på Kvitsøy igjen nå sist helg (27-28/8-2005)
Tar med et bilde som viser den enden av gjestebrygga som ikke var med på Worse sine bilder.
Post bilde
Det er jeg som ligger med hekken mot kameraet her. Nokså kort kaikant, men med både brest og spring så gikk det an å ligge der.
Apropos bilder: bildene i den opprinnelige havnebeskrivelsen min er tatt med analogt speilrefleks kamera (den gode gamle Pentax'en). Dette er tatt med mobiltelefon. Av og til tilfører ikke ny teknologi oss noen verdens ting  :nonod:

#8 Sabeltann Ikke pålogget Postet 04.09.05 19:49

• Ikke validert på over 1 år
Å ankomme øyen for snarest å stå ansikt til front med en praktfull mørk rød Volvo PV var som å reise i tiden.  Helt topp!  Ekte gamle-dager-på-landet-følelse som man slett ikke får så lett mange andre steder

Var innom på dags tur pålørdag... PV`en ble da bonet etter alle kunstens regler.... En fryd for øyet for en som bare kjører Volvo!

Så vet du det Worse!