Ip.Content

Logo

Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea

• Logg inn for svare
67 svar på dette emnet

#21 DieselDahl Ikke pålogget Postet 20.10.11 13:51

• Medlem

Vis innlegg485 sport, på 20.10.11 13:25, skrev:

ser du har funnet en type enveisventil for montasje på drens slange, hvor finner du det har letet etter en god løsning en stund. vanlige kuleventiler ruster jo opp etter kort tid og det er jo fint å slippe å rote nedi bunn av båten hver gang man skal åpne ellerc stenge ventilen.
Jeg fant en ventil i hylla på min lokale båtsjappe. Fant den i Telmo-katalogen under VVS-utstyr, lensepumper (side 174) Art.nr: 031241010
Så fins en til utvendig montering utenpå skroggjennomføringen, Art.nr: 033221000
Husk for all del at ved lekkasje her vil båten fylles med vann og synke, det skal brukes doble rustfrie slangeklemmer på alle slangetilkoblinger.

#22 eMTea Ikke pålogget Postet 20.10.11 20:52

• Medlem
Jeg har MPI motor, med 1 bankesensor iallefall, men ingen O2 sensor.
Jeg er innforstått med hva det innbærer å leke med fuel og tenningsmap, men syntes bare det virket for godt til å være sant at man bare kunne kjøpe en kabel, så var det tut å kjør.
Men uansett så går båten godt nok fåreløpig, så var bare et åpent spm, har andre ting å prioritere først :)

Hva er greiest å gjøre med bunnstoffet før neste sesong? Det ligger jo selvpolerende hvitt bunnstoff på nå (liker det ikke helt, da det gir litt grønnskjær, men det er kanskje normalt?), bær jeg vaske alt vekk, før nytt påføres?
De tidligere båtene vi har eid så har vi bare flekket over, eventuelt lagt et nytt strøk utenpå det gamle.

Hvordan er det med disse "Racing" bunnstoffene, har det noe for seg, eller er det mye mere arbeid med slikt?

#23 DieselDahl Ikke pålogget Postet 20.10.11 21:55

• Medlem
Selvpolerende er vel ikke tingen på en rask båt. Du bør fjerne dette og ha på et hardt et før sjøsetting. Selvpolerende skal du forresten fjerne mest mulig av når du tar opp båten for ellers vil et stadig tykkere lag av gammelt bunnstoff absorbere virkestoffene fra det nye du har på.
Ang motoren så har jeg lest mye rart, men det ser ut som en bra spec er:
GM Marine engines
Jeg tenker litt hjemmebygge:
-stroker crank, 3,75" stroke, nitride hardened forged
-9,4:1 comp
-steel heads, 2,02" in/1,60"ex, 0,600" lift prepared
-roller cam 222/230deg@.050 ,509"/,528" (comp cams extreme marine roller)
-1,6:1 steel roller rocckers
-dual plane RPM inlet manifold
-Holley 750cfm carb
-stainless steel HP exhaust manifolds

#24 Haa- Ikke pålogget Postet 12.11.11 17:49

• Medlem
Bare et forslag til manifoldere;)

#25 Elektro Ikke pålogget Postet 13.11.11 21:25

• Medlem

Sitat

Bare et forslag til manifoldere;)

Kan anbefales:
Post bilde

Sjekk www.brotec.no / Hi-Tek

PS; Jeg er ikke selger, men kun en fornøyd kunde.

#26 DieselDahl Ikke pålogget Postet 13.11.11 21:32

• Medlem
Hva koster moroa?

#27 Haa- Ikke pålogget Postet 14.11.11 07:51

• Medlem
Har sendt deg IM.

#28 eMTea Ikke pålogget Postet 15.11.11 23:48

• Medlem
Skriv gjerne prisen her :)

Er disse bygget opp som et grenrør internt?

Har lurt på å prøve å lage noe slikt selv, for vil ha plass til bredbåndslambda og eksostemp.

#29 Elektro Ikke pålogget Postet 16.11.11 09:55

• Medlem

Sitat

Er disse bygget opp som et grenrør internt?

Meg bekjent er de bygget slik i standard versjon, men regner med at Haa- korrigerer hvis jeg har feil:
Post bilde

#30 eMTea Ikke pålogget Postet 16.11.11 12:55

• Medlem
Ja ok! Kjempeflott!
Har vurtert å bygge noen selv, for de i rustfritt koster vel skjorta..

Lurte bare på å kjøpe et slikt: Turbogrenør CSB
Å kappe vekk turbo/wastegate flens, sveise på albue ned mot den orginale albuen, korte inn runnerne. Deretter lage en rustfri vannkappe rundt.

Redigert av eMTea: 16.11.11 13:03

#31 Haa- Ikke pålogget Postet 17.11.11 17:21

• Medlem
Disse er laget med store grenrør inni kapslingen som vist på bildet over. Dette gjør at motoren "puster bedre" i forhold til med originale manifoldere, derav litt høyere efekt og noe lavere bensinforbruk.
Jeg hadde slike på min Hydrolift F-23 med 4,3EFI V6 motor, og dette er testresultatene jeg fikk før og etter byttet. (testet med diagnoseutstyr)
8-10% lavere forbruk, 2-3knop høyere toppfart og de var 41kg lettere enn de originale. Men den største fordelen er at man slipper å skifte manifoldere igjen, da disse sansynligvis holder lengre enn motoren.

Jeg sier ikke at du (eMTea) ikke skal lage slike selv, men manifoldere som blir laget i SS316 har en tendens til å sprekke i sveisene pga temperatur-forskjeller og avgasser.
Noe av hemmeligheten med Hi Tek manifolderene er at etter mye prøving, feiling og testing, er det brukt tre forskjellige legeringer i de forskellig delene på manifolderene for å unngå dette. Og hvilke type stål som er brukt hvor vil ikke produsenten røpe.

Dette er mine erfaringer med produktet, og ikke ment som reklame. Tror ikke det er lov at jeg skriver priser her, så får ta dette og via mail, tlf eller im.

Redigert av Haa-: 17.11.11 17:31

#32 eMTea Ikke pålogget Postet 01.12.11 06:27

• Medlem
Nytt spm! hehe..

Noen som vet hvor jeg kan få tak i slike fendeholdere som er installert i Stormway sin F-23? Slike som er innfelt i skrogsiden.

#33 Haa- Ikke pålogget Postet 01.12.11 07:57

• Medlem
Ta en tlf til Glomma Båt. (det som er igjen)
Kansje de har noe div liggende! Her er en link til en annonse de har på finn.no

#34 eMTea Ikke pålogget Postet 01.12.11 13:11

• Medlem
Takk! Som sagt, så gjort!

#35 eMTea Ikke pålogget Postet 09.02.12 15:48

• Medlem
Hei igjen folkens!

I våres skal båtens blå stripe lakkeres, og i den forbindelse, så vil jeg "cleane" den mest mulig.

Jeg ønsker å fjerne alle synlige gjennomføringer. Ekkoloddsvinger blir flyttet inn i båten.

Har også lyst til å fjerne gjennomføringen til lensepumpa, er det en dårlig ide å koble den på et t-stykke på kjølevannet på eksosmanifoil, å la den pumpe vannet ut der?
Kan det være skadelig å pumpe vann i eksosen uten noe eksostrykk?

-Magnar-
Tapatalk @iPhone

#36 eMTea Ikke pålogget Postet 25.03.12 15:02

• Medlem
Da har jeg fått begynt på båten. Fjernet dekaler og vasket over idag, må bare få av fendelisten, så kan pussing og sparkling påbegynnes.

Jeg har endelig bestemt meg for et fargetema, men vil vente litt med å røpe det, men det blir snadder :)

Har også lastet ned Frontpanel Designer, fra frontpanelexpress.com, og tegnet nytt instrumentpanel, skal flytte vekk tenningsnøkkel og sigaretttenner o.l., og installere carling brytere. Programmet hadde en utrolig kjekk funksjon, man kan skrive ut i 1:1, dermed kan jeg se om det jeg har tegnet stemmer med radier rundt ratt og i hjørner :)

Vannski slepekroken bak blir modifisert litt, slik at jeg kan ta ut røret fra lensepumpen der. Slipper den igjennom på siden.

Skal også bestille nye koppholdere, akterlanterne, fendere, og litt annet stasj.
De pulverlakkerte aluminumsføttene til stolene var også rimelig slitne så de er demontert, og skal sandblåses og lakkes på nytt. Stoler og puter skal trekkes om til nytt fargetema.

#37 Plutonium Pålogget Postet 25.03.12 16:52

• Medlem

Vis innleggHaa-, på 17.11.11 17:21, skrev:

.
Jeg hadde slike på min Hydrolift F-23 med 4,3EFI V6 motor, og dette er testresultatene jeg fikk før og etter byttet. (testet med diagnoseutstyr)
8-10% lavere forbruk, 2-3knop høyere toppfart

Dette tror eg ikkje overhodet ikkje noe på!  En såpass enorm forskjell må du dokumentere

Redigert av Plutonium: 25.03.12 16:53

#38 Haa- Ikke pålogget Postet 31.03.12 09:05

• Medlem
Det ligger to bilder på brotec.no som viser en dobbelinnstalasjon av to 496mag motorer, en med originale manifoldere og en med Hi Tek. Bildet ved siden av viser forbruket til begge motorene.
Jeg har ikke bildebevis på min test, bare egne notater fra diagnosedata før og etter jeg byttet.

Redigert av Haa-: 31.03.12 09:06

#39 volfro Ikke pålogget Postet 31.03.12 20:36

• Medlem
At headers fungerer er det jo lite tvil om, men tilpassningen mot motorkombinasjon må jo stemme og det får man stort sett kun gjort i en bremsebenk. Mange sverger til at alle rørene skal være like lange men det er ofte vanskelig å få til da det som regel blir mer rør/bend etc. I mine øyne er det viktigst at de er avstemmt og har korrekte utforming/dimensjoner/lengder på rør/kollektor / radiuser på bend / vinkel utifra topp etc. (og ikke minst passer til din motorkombinasjon / bruk)
http://perfweldheade...ompheaders.html
http://www.stahlhead...headersmain.htm
http://www.fabshopheaders.com
osv.osv.

Når det gjelder syrefast på kjølevann/båt så er det jo ikke så optimalt, men nå blir vel ikke timeantallet det største problemet på slike båter men varmt sjøvann er en utfordring for syrefast. Så veldig mange spesialvarianter som skal være så mye bedre er eg litt tvilende til (så sant vi ikke snakker fks. duplex)
Det viktigste i mine øyne er at ytterkappen er formet/laget slik at det ikke står igjen vannlommer etter at motor er stoppet, ev. mulighet å tappe ned systemet med enkelhet.

#40 DieselDahl Ikke pålogget Postet 31.03.12 20:41

• Medlem
Nå er nok besparelsen langt mindre på en 350 ved ~3000rpm enn på en 496 på ~4000rpm. Hvis rørene har gunstig fasong og store radier kan de ha noe effekt men alle som kan litt om motorer ser jo at rørene her er allt for korte til å fungere som resonansavstemte grenrør.
Dette er kanskje et viktigere moment....

Redigert av DieselDahl: 31.03.12 20:45