Ip.Content

Logo

Sauøy i Ryfylke

• Logg inn for svare
8 svar på dette emnet

#1 NOR_Gandsfjord Ikke pålogget Postet 07.03.03 15:23

• Medlem
Navn: Sauøy

Beliggenhet: Ryfylke, nord for Byre. Denne havnen er på sørsiden av Sauøy
Posisjon: 59o10,18'N 5o58,12'E
Kartblad: HK 16
Fortøyningsmuligheter: Bolter i fjellet. Massevis av dem, men de kan være vanskelige å se
Antall plasser: minst 10
Kontakt (telefon):
Pris: Nada
Fasiliteter: Ingen

Andre opplysninger: Relativt godt skjermet for alle vindretninger, med forbehold om sønnavind. Ingen ferje- eller hurtigbåtruter sender sjø inn i bukta.

En stor del av bunnen er lys sand. Flott fargespill i vannet ved solskinn. Øya er akkurat passe stor til å sende ungene ut på oppdagelsesferd. Man bruker ikke mer enn en halvtime på å samle dem sammen igjen.
Post bilde
Ligger med baugfortøyning i bolt m/øye
Post bilde
Havneskisse

#2 BaatPris Ikke pålogget Postet 06.05.03 07:53

• Medlem
Merk at denne øya er beryktet for mye flått.

Se: http://www.alliance-...ent.asp?Doc=112
og: http://www.nrk.no/di...er/2000800.html
og: http://www.hunden.or...rticle&artid=10

BP

#3 Poseidon Ikke pålogget Postet 07.05.03 21:36

• Medlem
Er du sikker på at det er akkurat denne Sauøy som er beryktet for flott?

Vi har nemlig "i alle år" hørt akkurat det samme om den Sauøy som ligger sør i Karmsundet, like NØ av Smørstakk lykt.

mvh
Poseidon

#4 BaatPris Ikke pålogget Postet 07.05.03 22:13

• Medlem
Har ikke erfart det selv - kun hørt av andre.
Har forstått det slik at det gjaldt denne øya - mellom Finnøy og Randøy sør for Halsnøy.
Men som sagt - har ikke opplevd det selv men har holdt meg unna denne øya pga. dette.

#5 NOR_Gandsfjord Ikke pålogget Postet 22.05.03 21:30

• Medlem
Flått er det vel over alt i Ryfylke. Har ikke merket det spesielt på denne øya, Rossøy stilte vel med den største hæren av krypende blodsugere forrige sommer dersom jeg skulle rangere etter personlig erfaring.

Åtgjerd:
Alle må til sjøss etter siste tur på land hver dag. D.v.s. i shorts / bikini sesongen. I tillegg tar man en rask kikk over skrotten på seg selv og ungene når man står opp om morgenen. Det kan komme noen inn i sengetøyet i løpet av dagen når alle løper ut og inn og skifter på og av seg badetøyet.

Vi plukket en og annen flått ifjor, men når de har sittet i mindre enn 12 t. kan de plukkes rettt av uten problemer.

For de som har med seg hund eller lignende er det kanskje mer bry å sjekke.

#6 Jamo Ikke pålogget Postet 29.06.03 17:19

• Medlem
Vi var på Sauøy for første gang nå i helgen, fint å ha utskrift av havneforum ombord. Heldigvis hadde eg fruen i baugen, ellers hadde eg kjørt på grunnen i innseilingen. I løpet av Fredagen kjørte 5 båter på grunn same plass. Etter min mening er grunnen avmerkt for langt vest. Ellers er det en nydelig plass.

#7 NOR_Gandsfjord Ikke pålogget Postet 30.06.03 13:29

• Medlem

Sitat

Vi var på Sauøy for første gang nå i helgen, fint å ha utskrift av havneforum ombord. Heldigvis hadde eg fruen i baugen, ellers hadde eg kjørt på grunnen i innseilingen. I løpet av Fredagen kjørte 5 båter på grunn same plass. Etter min mening er grunnen avmerkt for langt vest. Ellers er det en nydelig plass.

Vi har hatt en liten passiar på IM vedr. dette. Legger det ut her siden det sikkert har allmen interesse.

Fra BK:

Hei, kan det stemme at det ligger en grunne på ca 1,6 m midt i åpningen der du ligger (På bildet) ??
Vh

Svar fra meg:

Det er to bukter på sørsiden av Sayøy. en stor en (der det er en liten brygge) og en liten en østenfor den store - på bildet ligger jeg i den lille.

Grunna ligger forsåvidt i mellom disse to buktene - utenfor odden. Den er mer til hinder når man skal inn i den andre bukten, men det kommer jo litt an på hvor man kommer fra. Kommer du vestfra, typisk opp sundet mellom Tjørna og Byre, bør du se etter nevnte grunne. Den er ganske lys, så den synes i sollys.

MVH

#8 Sabeltann Ikke pålogget Postet 17.06.04 10:03

• Ikke validert på over 1 år
Nå har jeg motor båt som ikke stikker så dybt men har selv sett seilbåt som grunnstøtte to ganger på samme sted........... :smiley:. Det beste er nok og holde seg midt i når en går inn den store bukta, SAMT SAKTE FART og gjerne noen i baugen!

Ellers ser jeg mange som bruker service brygga her som overnattningsplass. Det er litt dumt når vi andre skal kaste boss og ikke kommer til på brygga.  :flag: I fjor skulle vi intill da la to store cruisere med langsida til (og sov ut bakrusen?) da vi skulle dra og ville kaste bosset der. Vi tok det med til hjelmeland og kastet det der.

#9 NOR_Gandsfjord Ikke pålogget Postet 20.10.05 17:33

• Medlem
Oppdatering 2005

Lå på samme plass et par-tre dager i sommerferien i år;
Post bilde
Bunnen kraftig tilgrodd siden sist jeg var der. Nå var det knapt sandbunn å se.

Dessuten, nå i sommer ble båten stående såvidt på grunn ved lavvann, dette har ikke skjedd tidligere.
Har bunnen steget? Har vannet sunket? Har båten blitt tyngre? Er det magen til skipperen som har nådd kritisk nivå? Ikke godt å si  :smiley:

I sommer hadde vi også utrolig fiskelykke her. Ungene kan skimtes på svaberget til høyre i bildet. Her dro vi opp fisk i ett sett. Torsk, lyr og makrell på halvannen kilo og mer. Middagen ble fisket på et lite kvarter hver dag.