frankD, på 02.02.12 22:44, skrev:
Må bare si meg enig i at å basere seg på dieselvarmer som oppvarming kan bli dyrt i lengden. Min Webasto AT3500 gikk greit den første vinteren, så ble det å åpne den for å ta ut sot to ganger i å året, måtte skifte brenner hvert år, og selvsagt røk viftemotoren en gang også. I lengden så blir det dyrt...
Nå bruker jeg strøm som hovedoppvarming og webastoen som tilleggsvarme når det passerer -10 grader ute. I min 35 fots uisolerte seilbåt greier jeg å holde +20 grader innvendig ned til ca -10 graders utetemperatur, men da går det 3600 watt som er nært max på min 16 ampers landstrømkabel. Blir det kaldere kjøres webastoen også.
Ønsker alle som vil bo i båt lykke til, det er bare fantastisk...
Uten luftvarmer kan kondes bli eit vesentlig problem, vist eg ser på min båt, så går det bra så lenge dieselen går, men vist/når den er ute av drift har vi problemer med kondens på vindus rammer og dører, og det slår seg og/eller rimer på uisolert skrog og overbygg.
Gå for en båt med god isolasjon! min båt er relativt godt isolert, der er 30mm divinycell i skutesider og delvis i overbygg.
men eg ser det det blir raskt fuktig så fort eg ikkje har oppvarmet å tørr luft fra den forhatte varmeren.
I nabo båten(Selene 49)er der montert en kabola og vannboren varme, dette fungerer utmerket uten kondes eller noko problem, Dette er litt er litt rart i og med der ikkje er tilførsel av frisk luft, men der er gode overheng over alle vinduer og dører, det hjelper godt
Eg har nå hatt 3 uker uten dieselen i drift, her har vert ned til -14grader, 16 amp duger ikkje ! Og det i en relativt godt isolert båt
Tør ikkje å tenke på en uisolert stålbåt...