Jump to content

Nye BSB-kart fra Maptech


Jon_R

Recommended Posts

Et lite tilleggsinnspill når det gjelder Maptech og prisene. Som nevnt koster en BSB CD 950 kr. De svenske kartene koster noen få kroner mer. Ofte vil du klare deg med en, høyden 2 CDer, avhengig av hvor lange turer du drar på og hvor du bor.

 

For å få full funksjonalitet kan du i tillegg kjøpe fullversjonen av Offshore Navigator. Den kostet i hvert fall i 2002 1.350 kr. Oppgraderinger er gratis (det har vært 2 stk det siste året). For 2-3.000 kroner har du altså et fullverdig system, hvis du fra før har PC og GPS. Jeg synes det er ganske billig.

 

Det hører med til historien at en skal kunne kjøpe oppgradering av kart for en redusert pris. Jeg er usikker på i hvilket omfang det så langt har vært mulig, men sommeren 2002 var det mulig å få kjøpt nytt kartblad 5 og 6 (nye målinger, ny trykk og WGS 84) for 150 kr. Også det ganske billig.

 

Jeg kjenner ikke Ozi men synes Maptech er veldig bra. Det har også fått svært god omtale i både seil- og motorbåtblader. Inneholder alle hovedkart, spesialkart i større målestokk (bl.a. for Oslofjorden), havnekart samt div. oversiktskart i liten målestokk.Kartene er godt "sydd sammen" og har god oppløsning. Tror ikke de finnes nord for Stadt ennå.(?)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med Tore Myrvang hos Nautisk Forlag på båmessa i går. Du få opgradert BSB-kart til halv pris ved å levere inn den gamle CD'en. Fullversjonen av Offshore Navigator koster fremdeles (bare) 1.350 kr, og Nautisk gir 10% messerabatt på alle produkter.

 

Den dårlige nyheten er at den gamle "light-versjonen" av Maptech (som fulgte med BSB-kartene) ikke kan lese formatet/koden for de nye kart-CD'ene. Fortsatt følger det med en "light-versjon" på kart-CD'ene, men den er noe mer begrenset enn den forrige (jeg vet ikke hva forskjellen er). Maptech satser tydeligvis på at alle skal kjøpe fullversjonen. Lite sympatisk, kanskje, men skal en først bruke Maptech er det sikkert fornuftig å ofre drøye 1000-lappen på denne.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med Tore Myrvang hos Nautisk Forlag på båmessa i går. Du få opgradert BSB-kart til halv pris ved å levere inn den gamle CD'en. Fullversjonen av Offshore Navigator koster fremdeles (bare) 1.350 kr, og Nautisk gir 10% messerabatt på alle produkter.

 

Den dårlige nyheten er at den gamle "light-versjonen" av Maptech (som fulgte med BSB-kartene) ikke kan lese formatet/koden for de nye kart-CD'ene. Fortsatt følger det med en "light-versjon" på kart-CD'ene, men den er noe mer begrenset enn den forrige (jeg vet ikke hva forskjellen er). Maptech satser tydeligvis på at alle skal kjøpe fullversjonen. Lite sympatisk, kanskje, men skal en først bruke Maptech er det sikkert fornuftig å ofre drøye 1000-lappen på denne.

Dette høres ikke bra ut. Sikkert greit for dem som starter med blanke ark, men ikke så greit for dem som har basert seg på ozi og som har en omfattende kartsamling fra før av. En av fordelene med ozi er jo nettopp at den kan lese mange forsjellige formater, og en overgang til offshore navigator betyr at man må kaste mye av det man har fra før av + lisensen for ozi.

Da blir dette dyrt, og maptech er ikke lenger noe billig alternativ.

 

Her tor jeg det er noen som ikke har tenkt seg skikkelig om. Et alternativ er å kjøpe maptech kart, og så konvertere til ozi format. En arbeidskrevende prosess, som igjen vil føre til at det vil florere piratugaver av maptech kart i ozi format.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok hatt is i magen litt til og ventet på en løsning med Ozi. Maptech-produktene er nok brukbare, og kanskje bra brukt som rene kartplottere, men for å utveksle data med andre produkter for å få full glede av å har ruter og logger på PC'en, er de nærmest ubrukelige.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok hatt is i magen litt til og ventet på en løsning med Ozi. Maptech-produktene er nok brukbare, og kanskje bra brukt som rene kartplottere, men for å utveksle data med andre produkter for å få full glede av å har ruter og logger på PC'en, er de nærmest ubrukelige.

Ja, man får ha litt is i magen.  :lol:

Er glad for at det ble gjort oppmerksom på dette her på baatplassen ,ellers hadde jeg gått rett i baret. Hadde tenkt å kjøpe NCD1 i år. Nå går de hvertfall gilpp av det salget, og jeg sparer 950 kroner  :lol:

Link to post
Share on other sites

Dear folks!

 

Svar fra Maptech vedrørende BSB 4.0. Det er fortsatt håp.

 

Dear Jon,

 

Thank you for the mail.  Sorry it has taken so long for a response, as I was just forwarded the mail today.

 

Maptech is trying to meet requirements of some hydrographic offices which is why BSB version 4 is now circulating.  I've contacted many of Maptech's partners about supporting the new file extension and many are creating updates to their software.  Our goal is to help as much as possible to allow compatibility.  I'll have to see if Ozi Explorer's developer is in the process.

 

Let me know if you have further questions.

 

Best regards,

Tim Sullivan

Maptech Inc.

 

Link to post
Share on other sites

...og så kommer den store prøvestenen. Utvikleren av Ozi er åpenbart villig til å slå et slag for dette.

Hi Jon,

 

I have emailed Tim Sullivan at Maptech to see if I can support the BSB 4.0

format. If we are I will add the support immediately.

 

Regards

Des Newman

 

----- Original Message -----

From: "Jon Reisegg" <reisegg@netcom.no>

To: <info@oziexplorer.com>

Sent: Tuesday, March 18, 2003 8:36 AM

Subject: Fw: BSB 4.0 format

 

 

Hi Des.

Received a reply from Maptech today regarding BSB 4.0. Are you in this loop,

or do you intend to be there??

 

Regards

Jon Reisegg

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har nå kjøpt en kartpakke for bruk sammen med Offshore Nav.

Følgende skjer før bruk: Kartene kan lastes inn i systemet på vanlig måte. Når en skal bruke et av de nye kartene dukker det opp en registreringsside hvor det er generert ut en kode fra CPU'en som da er unik fra maskin til maskin. Denne koden, samt kodenøkkel som følger med cd'n må registreres hos Maptech. Man får da oppgitt en ny aktiviseringskode. Og dette kan bare gjøres på to maskiner. På maskin nr to er det mye mas for å få oppgitt ny kode..

 

Det virker som om det er slutt med muligheten for piratkopiering...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nei - det er ikke kommet noe ny versjon av Ozi som kan lese BSB v. 4 kart - i hert fall ikke noe som er annonsert. Det er heller ikke noe informasjon om dette på www.oziexplorer.com.  Vi vet vel egentlig ikke noe mer enn mailen som Jon R. har lagt ut  tidligere i tråden...

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke annen info enn at det jobbes med saken og at det tar tid. Ser også at Maptech reklamerer med at 3. parts leverandører vil støtte også de nye kartene - etterhvert, som de uttrykker det. Jeg poster info her så snart jeg har noe mer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke annen info enn at det jobbes med saken og at det tar tid. Ser også at Maptech reklamerer med at 3. parts leverandører vil støtte også de nye kartene - etterhvert, som de uttrykker det. Jeg poster info her så snart jeg har noe mer.

Det er fint. Har du kontakt med Des Newman igjen får du bare hilse å si at vi er flere her på baatplassen.no som venter  :lol:
Link to post
Share on other sites

Bad news, se mitt test-forsøk:

 

Hi Des,

I have now done the following:

 

1. Unzipped the load module into a new directory

2. Unzipped the dlls into the same directory

3. Started the loadmodule from the directory list, and entered registration info, version is 3.95.2a

4. Copied the BSB CD into a subdirectory and renamed some of the CAP files(new BSB4 convention) to *.KAP

5. Tried to import the copied BSB charts into Ozi, 0 successfully imported, neither CAP nor KAP files

6. Tried to import the CAP-files directly from the CD, 0 successfully imported.

7. Test 5. re-done with a BSB3 CD, all maps successfully loaded.

8. From Maptechs own MemoryMap, I tried to refresh chart list from the same directory as used in 5. to verify CD registration ok, all charts successfully loaded.

9. Restarted the computer and re-tried 5., 0 successfully imported

 

Sorry, but suppose this was not according to your expectation. Could I have missed something in my installation?

:wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har hatt en del test-versjoner av Ozi mot de nye BSB-kartene og en del kommunikasjon med utvikleren, Des Newman. Det fungerer for såvidt, men det er fortsatt noen problemer som må løses før han kan slippe neste versjon. Bl.a. må man manuelt gå inn og endre kartprojeksjonen, kartene lagres i memory og lar seg foreløpig ikke pages, noe som gir lang innlastingstid for det enkelte kart.

 

Saken er fortsatt levende, og det går mot en løsning.

Link to post
Share on other sites

Takker for at du holder oss så godt oppdatert på dette Jon_R.

 

For min del har toget gått for i år. Hadde planlagt å kjøpe nye maptech kart, men jeg bytter ikke ozi versjon på denne tiden av året. Synes maptech her har gjort en skikkelig dumhet, ved å gjøre sine egne produkter utilgjengelig for et stor brukergruppe.

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt Ozi, og begynt å skanne. Dette er en jobb som tar for lang tid nå som sesongen er i gang.

Er det noen som vet om det er mulig å få kjøpt "gamle" maptech kart?, og er ikke disse egentlig "gode nok" når man likevel har papirkartene i båten.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Det kommer an på kartet. Poenget er ikke nødvendigvis å ha årets utgave av et kart, men å ha kart basert på nye oppmålinger.

 

Kart som er laget utfra gamle oppmålinger er ikke like anvendbare som elektroniske kart, og de er også uegnet for bruk sammen med GPS i enkelte områder.

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt Ozi, og begynt å skanne. Dette er en jobb som tar for lang tid nå som sesongen er i gang.

Er det noen som vet om det er mulig å få kjøpt "gamle" maptech kart?, og er ikke disse egentlig "gode nok" når man likevel har papirkartene i båten.

 

Geir

Du kan jo prøve Nautisk Forlag. Mulig de har noe liggende?? Eller kanskje er alle byttet ut. ?

 

Basert på egne erfaringer kan jeg si følgende om kartene som var tilgjengelige sommeren 2002: Forrige versjon av indre Oslofjord var jo ok (her er det ennå ikke trykket kart med nye målinger, såvidt jeg vet). Også Østfold var ok. Rundt Tønsberg var det svært gamle kart, men jeg tror ikke disse var så ille når det gjelder nøyaktighet. Kartblad 5 (fra Stavern) og 6 (Kragerø/Risør) var skrekkelige, men Nautisk Forlag solgte disse to kartene i nyoppmålt versjon på en egen CD sommeren 2002. Strekningen videre ned til Kristiansand var bra, med nyoppmålte kart. Videre langs kysten kjenner jeg ikke kartene.

 

Mao - hvis det er noen av disse strekningene du trenger, er du relativt godt hjulpet med 2002-versjonen dersom kartene fortsatt er tilgjengelige.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

1- Er det noen som har sjekket om Fugawi støtter BSB v4.0.

2- Er de siste kart oppdateringene fra i høst med på den versionen

 

Jeg går utifra at konklusjonen: OZI ikke har støtte for det formatet ennå er riktig

 

 

 

Den  :discuss  figuren fikk meg til å tenke på definisjon av forskjellige former for kommunikasjon

Halv duplex (en av gangen)= mellom to manfolk

Full duplex (begge samtidig eller desibelmetoden)  = mellom to kvinnfolk

simplex (tja) = "Kjærringa" til "Kællen"

 

God Sommer :cheers:

Link to post
Share on other sites

:cool: En god nyhet:

 

Des Newman har nettopp (8/7-2003) lagt ut versjon 3.95.3 av OziExplorer - med støtte for BSB kart versjon 4.

 

Eksperimentell støtte riktignok, men hos meg fungerte det på første forsøk å importere BSB v. 4 kart fra en Maptech CD. For å bruke denne funksjonaliteten må man laste ned et ekstra sett med dll filer og installere disse sammen med ozi programmet.

 

Release informasjon her.

Link to post
Share on other sites

Jeg har testet videre med OziExplorer v. 3.95.3 og Maptech BSB kart v. 4. Kartene lar seg som sagt importere til Ozi uten problemer, de vises fint, men det virker som om Ozi har problemer med kalibreringen av kartet. Jeg får ingen posisjonsangivelse når jeg beveger cursor rundt på kartet, og det er heller ikke mulig å lese inn filer med waypoints, tracks eller ruter. Får ingen feilmelding, men det skjer heller ingenting - ingen wp eller track blir vist på kartet.

 

Nå er det jo sagt at støtten for disse kartene er "preliminary", så vi får bare være tålmodige enda en stund og trøste oss med at det i hvert fall jobbes med saken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...