Fanafjord, på 06.11.11 22:19, skrev:
Har det blitt for dyrt å stille?
Finanskrisen i resten av verden har nok lagt en demper på cirkuset er jeg redd. Jeg tror jeg har lest at de har forsøkt å lage reglene slik at det skal være lettere for flere team å stille til start, men det ser vel ut som om mr. Frostad har bommet med den taktikken. En av regelendringene er vel slik som antall seil man har lov å ha med. Dette igjen legger ingen begrensing på hvor mange hundre tusen du kan bruke på å utvikle de enkelte seilene. Antall seil tillat, er en av grunnene til at de på Abu Dabi sendte en mann ut i sjøen for å kutte toppen av storseilet på den brekte masten. De har nemlig bare et eneste storseil. Alle andre seil er forseil og man vinner ikke uten storseil.
"“Wade Morgan did a great job,” Walker said. “We had with the rig and sails in the water and ordinarily you might chop the rig away before it damages the boat. But we couldn’t do that because we only have one mainsail. We are only allowed 17 sails for the race so you can’t go throwing two sails over the side. So we had to retrieve our sails and all of them were on locks at the top of the mast.""
F1 og WRC har vel lykkes bedre med å senke kostnadene slik at flere stiller til start. I WRC, var det vel bare to fabriksteam på det minste, men det er på vei opp igjen med de nye reglene.
VOR hadde vel egentlig ikke vært det samme om det ikke hadde vært det aller aller råeste av racingbåter, men kanskje de ville vunnet på å ha med et par klasser til i samme start, slik at "litt" billigere (og kanskje mer solide) kunne seilt samme distansen som egen klasse. På en annen side, er det 60 aktive utøvere som er med på disse 6 båtene, så om man velger å se det slik, er det fortsatt 40 deltakere igjen frem til AbuDabi og Sanya er tilbake på banen.
RSL