Ip.Content

Logo

VOR-11/12 - (Volvo Ocean Race 2011/2012) - Hype eller nytte?

• Logg inn for svare
261 svar på dette emnet

Meningsmåling: Er VOR Hype eller nyttig

på en skale fra en til seks... hva er nytteverdien av VOR på sikt

Du kan ikke se resultatet før etter at du har stemt.
Stem Gjester kan ikke stemme.

#241 Faxen Ikke pålogget Postet 03.02.12 21:57

• Hurra for båtpenger
  • Medlem
Noen seiler og andre ror! :lipseal:  :giggle:  :giggle:

#242 CSL Ikke pålogget Postet 03.02.12 22:08

• Medlem
:lol: :lol: :lol:  
Mente totalt sett..  :cool:

#243 snorken Ikke pålogget Postet 03.02.12 23:16

• Medlem
ja da så

#244 CSL Ikke pålogget Postet 19.02.12 23:15

• Medlem
Ohoi!

Tilbake til dette med hva båtene tåler osv. Har ikke fått fulgt med så mye i helgen pga. jobb, men dette med å starte racet, seile en runde og så starte igjen når været er bedre..
Har selvfølgelig forståelse for at sikkerheten skal prioriteres og at man ikke skal trenge å utsette seg for unødig risiko osv., men likevel, er ikke dette en tøff havseilas? Sier ikke at det ikke er tøfft nok, men er jo spesielt at ikke båtene skal kunne tåle det været de vil møte underveis.

Man kan ikke bygge båter som tåler absolutt alt naturen kan utsette dem for, ei heller mannskap, men synes dette blir rart. Er det erfaringene fra første etappe som gjør dette, eller har lignende skjedd tidligere?

Flere som har tanker om dette?

#245 Juego Ikke pålogget Postet 17.03.12 12:46

• VHF
Noen som skjønner hvorfor ikke Sanya "fikk inn" en straff på Groupama i In-Port
Racet i Auckland i natt?

#246 Faxen Ikke pålogget Postet 17.03.12 21:35

• Hurra for båtpenger
  • Medlem
Hvorfor det?

#247 Juego Ikke pålogget Postet 17.03.12 22:12

• VHF
Sanya kom for styrbord på første kryssen og det så ut som de måtte slå for Groupama som kom for babord. Sanya tapte mye på det slaget og havnet sist i feltet. Sanya kunne nok gått bak og ikke tapt like mye, men uansett så hadde de rett for veien. Synes det var rart Groupama ikke ble tildelt straff. Blir spennende å følge med igjen på starten av neste etappe nå i natt kl 02:00.

#248 ravddo Ikke pålogget Postet 17.03.12 22:21

• Medlem

Vis innleggJuego, på 17.03.12 22:12, skrev:

Synes det var rart Groupama ikke ble tildelt straff.

Jeg har ikke sett episoden så det kan jeg ikke svare på men. Man blir ikke tildelt en straff. Man blir protestert på. Ingen protest ingen straff. En protestkomite vil kun protestere på en båt hvis det er personskade eller alvorlig skade.
REF RSS 60.1, 60.2, 60.3

#249 Juego Ikke pålogget Postet 17.03.12 22:41

• VHF
Antar at det ble protestert fra Sanya siden de måtte slå kjapt for babord båten. Genoaen hang igjen i lo og det så noe ukontrollert ut. Det var noen fløyter igang, men jeg så ingen protestflagg.

#250 ravddo Ikke pålogget Postet 17.03.12 23:06

• Medlem
Kikket på sendingen nå. Rundt 21 minutter protesterer Sanya på Grupama. Man hører også fløyten blåses så en avgjørelse ble tatt da det er dømming på vannet. Jeg kjenner ikke seilingsbestemelsene hvilken straff som må taes i dette racet. Normalt er det en to tørn straff.

Men i det sanya slår og er på STB halser så skal de også gi Grupama muligheten til å holde av veien. Disse båtene er trege i venningene og det kan være derfor ikke protesten er tatt til følge. Hvis ikke Grupama blir straffet tipper jeg det er på bakrunn av RSS 15 eller 16.1.

#251 CSL Ikke pålogget Postet 22.03.12 13:34

• Medlem
Etter å ha ledet etappen en liten stund, ble Sanya nok en gang offer for ekstrem uflaks. Brakk roret og tok inn noe vann.
:nonod: :thumbsdown:

#252 RSL Ikke pålogget Postet 22.03.12 22:57

• Medlem

Vis innleggCSL, på 22.03.12 13:34, skrev:

Brakk roret og tok inn noe vann

Noe vann, er vel et understatement.... det eneste som holder dem flytende er fremdrift og vanntette skott etter det jeg kan forstå.
På tide at du gir opp denne skuta CSL hehe... Jeg for min del, klør meg i hodet fordi jeg fortsatt gosser meg når franskmennene i Groupama gjør det bra. Underdog'ne ligger på andre plass totalt og tar fortsatt av og til litt dristige valg og vinner ofte på det. Hadde de kommet unna med den frekke manøveren på Alikante->cape Town, ville de ledet nå. hmm... jeg er ikke engang sikker på om jeg liker franskmenn for jeg skjønner ikke hva de sier hehe... Det er en irriterende god franskmann i WRC også, men jeg har for en stund siden innfunnet meg med at han er et talent helt utenom det vanlige.

Stå på CSL... Hei frem Sanya så de har fremdrift helt tilbake til New Seland... :giggle:

RSL

#253 CSL Ikke pålogget Postet 04.04.12 18:28

• Medlem
Så var det Groupamas tur til å oppleve rigghavari. Så nå er det to båter igjen på etappen, hvorav en allerede har vært inne til fix. Merkelig at ikke disse båtene skal tåle mer. Hvor mye koster en slik båt i materialer og utvikling? Uhell kan skje, ja, men dette er jo ekstremt etter min mening  :eek:

#254 ravddo Ikke pålogget Postet 04.04.12 22:37

• Medlem
Utrolig kjipt. Jeg hadde håpet at seieren til Grupama skulle være med på å lage spenning om sammenlagtseileren. Nå ligger det bra til for Telefonica hvis de ikke må bryte selv i en regatta. Leste at masten knakk ved første saling på kryss. Ikke mye vind heller på værmeldingene.

Er enig i at som seilinteresert så er de mange havariene trist. Spørsmålet er hva som har gjort dette? Måleregel som er litt endret siden sist? at båtene er designet med marginal vekt/hurtighet? Nå er det jo mest de "andre" båtene som har hatt problemer. Juan Kouyoumdjian båtene har jo hatt minst problemer også dette racet.

#255 VannTro Ikke pålogget Postet 05.04.12 13:18

• Medlem

Vis innleggRSL, på 22.03.12 22:57, skrev:

Det er en irriterende god franskmann i WRC også, men jeg har for en stund siden innfunnet meg med at han er et talent helt utenom det vanlige.

RSL

Nå ble det for første gang påvist at disse Franskmennene i WRC ikke har helt rent mel i posen. Lurer på hvordan det har vært tidligere.
At Petter fikk en under-motorisert leiebil gjør at jeg heller ikke kan kalles frankofil....

#256 vilhelmk Ikke pålogget Postet 08.04.12 14:20

• Medlem
Ser det er flere som stiller spørsmål ved byggekvaliteten til VO70-båtene, og, det er egentlig et litt komplekst svar.

Det enkle svaret er at båtene har blitt så raske at de rett og slett får mye mer bank enn forgjengerene. Om jeg ikke tar helt feil øker kraften båtene slår inn i bølgene i eksponensielt jo mer farten øker. Alle har selvfølgelig et fokus på å forsterke områdene i skroget som får mest bank, men det er dessverre ikke et enkelt svar på hvordan man får det vel så bra som som stål uten å bli et badekar i hastighet. Vet også at ror, områder som får bank i båtene, etc er langt forbi kravene fra ISO, Germansker Lloyd, etc.; de kravene ville rett og slett vært altfor dårlige for denne typen båter.

Dette er et like stort problem med Open 60'ene i Vendee Globe, med godt over halvparten som brøt i 2008-2009-racet.

Et annet viktig poeng er at man gjør sitt beste som seiler for å passe på båten, og da også unngå for høy hastighet. Banque Populare (katamaranen med en fersk jorda rundt-rekord) hadde en maks hastighet på 40 knop i høy sjø, noe seilerene selv fastsatte for å passe på båten. Verdt å nevne at peak-hastighetene i Vendee skjedde utelukkende med en fryktløs autopilot bak roret.

Abu Dhabi rapporterte forøvrig en peak hastighet på 41,5 knop dagen før de oppdaget delaminering i skroget (som er årsaken de brøt denne legen), uten at jeg skal være så påståelig å si at dette er i direkte relasjon.

Er ingen ekspert, men dette er hvertfall mine kjøkkenbenk-teorier :)

#257 Sun Flyer Ikke pålogget Postet 08.04.12 16:38

• Medlem
Enig. Båtene er mer solide enn noengang. Men er konstruert for å kunne seile mye fortere enn det de tåler. Så mannskapet må bremse når været tilsier det. En formel 1 bil tåler jo ikke at du gir full gass i de verste svingene.

Husk også at når "Berge Viking" deltok, røk 7 master på første etappen.

Redigert av Sun Flyer: 08.04.12 16:40

#258 ravddo Ikke pålogget Postet 08.04.12 18:22

• Medlem
Selvfølgelig har dere rett i at båtene kan seiles i stykker. Men dette er 3 generasjons båter og historien med disse båtene er at de som er mest solid bygd ofte har vunnet. I det første racet med disse båtene viste det seg at Farr båtene ble ødelagt da svingkjølmekanismen var bygd for å ha minst mulig motstand. Dagens båter er bygd med samme utenpåliggende mekanisme som rent hydrodynamisk er en stor brems. At båtene delaminerer vil nok skje når vekt/styrke forholdet blir avgjørende.

Men jeg synes det mest urovekkende er riggene, der VOR har sagt at måleregel ikke skal tilate for svake rigger. Målereglene i VOR er med på å påvirke vekt/styrke forholdet. Jeg tror at designerene har lettet litt på marginene for å få raskere 3 generasjon båter både på rigg og båt. Juan Kouyoumdjian båtene er de båtene som har tålt julingen best også dette racet. Riggene derimot tror jeg utviklingen har gått for fort.

Byggekvaliteten på båtene er nok 100% det er ikke der problemene ligger. Dette er regattamaskiner som skal bygges sterk nok og ikke mere en det.

#259 vilhelmk Ikke pålogget Postet 08.04.12 19:23

• Medlem
For spesielt interesserte, info om Groupama's rigg: http://www.carbo-lin...rigging-details

#260 snorken Ikke pålogget Postet 21.04.12 17:59

• Medlem
In port race starter nuh!