Ip.Content

Logo

VOR-11/12 - (Volvo Ocean Race 2011/2012) - Hype eller nytte?

• Logg inn for svare
261 svar på dette emnet

Meningsmåling: Er VOR Hype eller nyttig

på en skale fra en til seks... hva er nytteverdien av VOR på sikt

Du kan ikke se resultatet før etter at du har stemt.
Stem Gjester kan ikke stemme.

#41 CSL Ikke pålogget Postet 07.11.11 11:31

• Medlem
Nærmeste du kommer live er her Ikke alltid livesending, men mye som sendes her. Sjekk også kanalen deres på youtube, der sendes målganger, inport-races osv. i tillegg til mange andre videoreportasjer.

EDIT: Bra livedekning her, glemte den i farten

Forøvrig har du oppdatering hver 3. time på kart og data

Emnetittelen burde kanskje endres ja, siden dette har penset over til en VOR-tråd. Men diskusjonen om reklame/kostnader/teknologi osv. kan gjerne fortsette  :smiley:

Redigert av CSL: 07.11.11 11:48

#42 RSL Ikke pålogget Postet 07.11.11 11:34

• Medlem

Vis innleggBG-21, på 07.11.11 10:50, skrev:

Burde kanskje kutte enden av emne-tåden og endre til "VOR-11/12 - (Volvo Ocean Race 2011/2012)"

Det er ikke mulig for meg å endre tittelen lengre, men det kan kanskje moderator gjøre om det er ønskelig

Vis innleggBG-21, på 07.11.11 10:50, skrev:

Formidles det løpende livebilder fra båtene noe sted?

Neste livesending er 10 desember kl. 1345 og er fra "in port race" i Cape Town

Frem til da må vi klare oss med opptak.

RSL

#43 CSL Ikke pålogget Postet 07.11.11 15:26

• Medlem
Da er det bekreftet at Sanya ikke fortsetter fra Spania, men fokuserer på start fra Cape Town til neste etappe.
Håper de klarer å fikse det i tide, og får transportert båten ned så de rekker neste etappe. 5 båter blir i minste laget, og synd om Aksel som eneste nordmann ikke lenger skal være med. I tillegg er det jo selvsagt ekstremt mye arbeid fra veldig mange mennesker som er bortkastet.

#44 RSL Ikke pålogget Postet 07.11.11 15:35

• Medlem
Veldig synd det der ja.
AbuDabi regner med restart omsdag kveld/torsdag morgen. Da er de ca 5 døgn etter de andre, men veldig mye kan skje ved passasje av stillebeltet. Litt mye å håpe på å ta igjen feltet selvfølgelig, men hvem vet hvor nærme de kan komme.

De i teten har vist endelig fått det rolig nok til å rydde opp inni båtene. Der er det vist et hærlig kaos etter julingen de fikk frem til stredet.

RSL

#45 Rolf Ikke pålogget Postet 07.11.11 16:50

• Oksø fyr
  • Medlem
Noen som har lyst til å delta virtuelt? Har 1, muligens 2 båter som kan overtas da det ikke ser ut til at de jeg håpte skulle hive seg med tør allikevel.....
Begge båtene er tålig bra med i seilasen.
Sjekk sailonline.org, er egen pålogging for besøkende, bruker: guest, passord: guest.
Om du ser i baren til høyre og velger boats også søker på NOR_Contrast eller NOR_Spray så ser du de aktuelle båtene.

Er forøvrig flere bp seilere som deltar, mange seiler under prefiks NOR, se også disse trådene Seile regatta på nett og Online seiling...etterlysning
Kontakte meg for aktuelle passord.

#46 RSL Ikke pålogget Postet 07.11.11 19:34

• Medlem
Jeg var en stund litt fristet, men når jeg går i meg selv, bare VET jeg at jeg kommer til å droppe ut etter noen dager. Jeg har nok ikke tålmodighet og stamina til å seile virtuelt i ukesvis fremover.
Jeg har fortsatt RL-sesong og seiler avgårde fredag og er da ikke på nett igjen før mandag. Dette lar seg vanskelig kombinere med online-seiling er jeg redd.

RSL

#47 RSL Ikke pålogget Postet 07.11.11 20:11

• Medlem
Groupama har nok en gang valgt en helt annen kurs enn de andre og holdt ved siste oppdatering vesentlig høyere hastighet enn de andre, så det blir spennende å se hvor mye de har tjent/tapt på dette valget i forhold til de andre. Bare et par minutter til oppdatering nå.

RSL

#48 BG-21 Ikke pålogget Postet 07.11.11 20:37

• Medlem
Ja, Groupama tjener, og litt sør for dem er det sterkere vind nedover Afrikakysten... Tipper Groupama snart leder og klarer å stikke litt fra. Og er man litt foran kan man plutselig bli mer foran - avhengig av vær og valg videre...

#49 BG-21 Ikke pålogget Postet 07.11.11 20:40

• Medlem
Og da stikker Camper etter Groupama. Smart valg tror jeg, og da kommer nok ikke Groupama "løs".

#50 RSL Ikke pålogget Postet 07.11.11 20:54

• Medlem
Da er det to båter i hver gruppe, men hvem vet hvem som kommer seg først igjennom stillebeltet. De risikerer jo å bli liggende i mange dager uten vind, så det er nok helt andre avstander mellom båtene når de første kommer gjennom stikker avgårde.

RSL

#51 Faxen Ikke pålogget Postet 07.11.11 21:13

• Hurra for båtpenger
  • Medlem
Er det noen som har prøvet Vitual Eye? Det eneste jeg får til å virke er in port race inntil 5.20, da er det stopp. Prøver jeg live, står den bare å jobber med å hente data. :headbang:

#52 RSL Ikke pålogget Postet 07.11.11 21:36

• Medlem
Jeg fant dette et sted ang dette:

Sitat: "To clarify for those asking, the 3D Virtual Eye tracker is for In-Port racing and leg starts. During the offshore legs you can track the boats using the race tracker"

RSL

#53 Faxen Ikke pålogget Postet 07.11.11 22:00

• Hurra for båtpenger
  • Medlem
Tenkte det var slik. Linken er borte fra de offisielle sidene. :thumbsup:

#54 BG-21 Ikke pålogget Postet 07.11.11 23:21

• Medlem
Da er Groupama i tet og segler fortest. Værvarslet de neste par døgn er brukbar medvind for Groupama og Camper (21nm mellom båtene). Mindre vind i varsel for de to andre som velger vestlig kurs.

Spennende å se om Camper tar igjen Groupama. Tipper de to komme til å skaffe seg en brukbar ledelse de neste par dagene...

#55 CSL Ikke pålogget Postet 07.11.11 23:43

• Medlem
Her skjer det ting ja. Kult at Groupama nok en gang tar et annet valg enn "røkla"! Blir spennende å se hva de og Camper får ut av dette  :sailing:

#56 RSL Ikke pålogget Postet 08.11.11 07:33

• Medlem
Og nå har Telefonica og Puma fått vind. Camper, har tapt mest på å ikke holde seg til en strategi og prøver nå å halte seg tilbake til de andre, mens det ser ut som Groupama fortsetter sin strategi. Hvem har den mest langsiktige strategien mon tro....

RSL

#57 BG-21 Ikke pålogget Postet 08.11.11 11:50

• Medlem
Groupama alene igjen ja. De ligger litt i stilla nå så ikke lett å si om de når den sydadgående luftstrømmen tidsnok til å avansere.  

Jeg tror fortsatt de har en bra mulighet, og hadde jeg vært Camper hadde jeg fulgt etter.

Det er vel i VOR/ Withbread sammenheng mest typisk å seile vest om Canari-øyene?
Man må evt veie tidligere erfaringer mot aktuell værmelding...

Post bilde

#58 RSL Ikke pålogget Postet 08.11.11 12:03

• Medlem
Alle fire er vel på jakt etter "The Tradewinds" som om de finner den kan bringe dem igjennom stillebeltet.
Groupama så jo ut til å ikke klare å ta igjen feltet når de fulgte samme kurs, så dette KAN de vinne mye på, og om de tolker det dithen at de ikke hadde klart ta igjen feltet ved å holde kurs, har de jo ikke så mye å tape på å velge en helt annen strategi.
De får mest sannsynlig en av de fire øverste plassene uansett, så da er jo 30 poeng for seier verd risikoen. De er uansett sikret 15 poeng om de ikke blir tatt igjen av AbuDabi som ikke gjenopptar seilingen før tidligst onsdag kveld.
Jeg synes de er tøffe jeg og jeg håper det betaler seg for dem å holde på eget veivalg.

RSL

#59 Mulligan Ikke pålogget Postet 08.11.11 12:34

• Medlem
Jeg synes Groupama har gjort mye rart.
På vei opp langs Nordafrika tok de for mye høyde og måtte falle av for ikke å treffe Ceuta.
Det var mye merkelig i selve stredet også, men det kan være trafikk.
På vei ut av stredet bommet de igjen. De la layline rett på Cap Spartel og måtte slå seg vekk fra land. Men de gjorde forsåvidt Puma også.
Seiling i godstolen med iPad i hånd er bare bra.

Redigert av Mulligan: 08.11.11 12:41

#60 CSL Ikke pålogget Postet 08.11.11 12:36

• Medlem
Merkelig at Camper ombestemte seg synes jeg, og desto mer modig av Groupama. Håper de får igjen for det, moro at noen tør å ta utradisjonelle valg. Som sagt tjente jo Aksel stort på det sist gang, og de vant etappen på det  :thumbsup: