gon, på 07.11.11 16:50, skrev:
Alle fagfolk jeg har hørt uttale seg, sier at Sabb er det mest pålitelige og slitesterke en kan ha i en båt. Sto det ikke en Sabb i havneferja i Bergen som hadde gått 90000 timer, uten å ha fått annet enn vanlig vedlikehold - og fremdeles gikk som ei klokke?
Og den går finfint fremdeles:-)
(men det er ikke en 10hk. Det er en to sylindret sabb)
Hadde en 10 hk G i gamlesnekken min. Den var uslitelig. Båten lakk som en kjipe, og det var ikke få gangene jeg fant den hengende i fortøyningene... Da var det bare å åpne veivluken og pumpe ut vannet, fylle på en slant med olje, ut med startsigarett-plugget og sveive noen runder for å få ut vann fra sylinderen før jeg ga den to sprut med oljekannen og startet opp. Kjørte en tur og skiftet olje, så var den like god igjen. (skiftet dieselen på tanken også)
Tor ikke det finnes andre motorer som hadde overlevd den mishandlingen denne motoren ble utsatt for de 10 årene jeg hadde den ombord
Etter den forsvant fra mitt eie, så endte den på bunnen igjen, og ble liggende på bunn en måneds tid før den ble hevet. Nå er det en som tar litt bedre vare på den, men tror ikke annet enn dynamoen ble skiftet.
Den historien om maskinen som ble forlatt i 14 dager kan teoretisk sett være sann. Jeg hadde 80 liters tank, og hvis motoren bruker 0,25 ltr/timen på tomgang, så skulle det holde i 320 timer, som er 13 dager og 8 timer

Men den hadde nok kansje vært godt nedsotet da...