Ip.Content

Logo

Skifte av elektrisk First 31.7

• Logg inn for svare
46 svar på dette emnet

#41 Olav Lund Jensen Ikke pålogget Postet 27.01.12 22:55

• Medlem

Vis innleggshaukaas, på 27.01.12 22:43, skrev:

Nei, det var jo akkurat det da... Håpte du hadde funnet en løsning som var rimelig på dette her.

Kan gjerne handle litt sammen her ja; det er jo ikke så mange metrene det er snakk om. En annen mulighet er jo, nok en gang, shopping fra statene. ALLTID billigere der, men ikke alltid så mye. Kabler er det jo uansett überhøy avanse her på berget; så det bør være muligheter.

Finnes det radox eller tilsvarende i 25 og 70 mm2 ?

Ja får radox i alle tversnitt. Men når jeg handlet 1,5 og 2,5 så måtte det kjøpes i 100 meter lengder. Når det gjelder 10 mm2 og oppover så er det metervare. Men kan sjekke pris på forskjellige dim. Jeg fikk iallefall 45 % avslag på solar katalogpris så det hjalp på. Men det blir jo endel grunnet lengdene jeg måtte ha. Når det gjelder hovedstrømskabler så er det heldigvis mindre lengder.

Usikker på hvor mye det er å spare på Radox fra USA siden det er fra sveits. Men de har nok liknende produkter. Annen mulighet er jo å bruke vanlig RK, men denne er ikke fortinnet.  

Strengt tatt burde nok kablene være dobbeltisolert også, iallefall om en ikke bruker sikring på batteripol.

#42 Olav Lund Jensen Ikke pålogget Postet 27.01.12 22:59

• Medlem
2 stk slike panel bestillt fra Unaiten. Halv pris fra Norge.

Da har jeg 16 kurser som burde være tilstrekkelig. Tenkte at det fineste hadde vært å lagt et panel selv, men har rett og slett ikke tid til det + at det hadde blitt like dyrt. Så kjøper en enklere løsning.

Post bilde

#43 Olav Lund Jensen Ikke pålogget Postet 30.01.12 19:22

• Medlem
Da kommer litt bilder:

Fjernet gammelt utstyr fra motorrom
Post bilde

Støpt noen fester for plate i instrumentpanel
Post bilde

Post bilde

Radox kabler 2x1,5 og 2x2,5
Post bilde

Radox ledere 1,5 og 2,5
Post bilde

Trekking av diverse kabler
Post bilde

Post bilde

Post bilde

Post bilde

Post bilde

Litt av kablene til instr. panel

Post bilde

Nye høyttalere for innvendig bruk
Post bilde

Deilig utstyr ankommet
Post bilde

Post bilde

Post bilde

Post bilde

Nå er det bare å finne utav hvordan alt skal kobles :)

#44 Zach Ikke pålogget Postet 30.01.12 20:02

• Medlem
Dette blir veldig bra ser det ut til. Fine bilder. Godt å ha det elektriske på stell. Holder på med noe av det samme. Rydder opp i virvaret av ledninger. Har lagd eget "sikringsskap" hvor jeg har samlet alle sikringer for 24 kurser (type bilsikringer).

#45 shaukaas Ikke pålogget Postet 30.01.12 21:17

• Medlem
Dette så lekkert ut der det ligger på stuegulvet!  :drink:

Blir spennende å følge denne videre!

#46 Olav Lund Jensen Ikke pålogget Postet 02.02.12 19:49

• Medlem

Vis innleggZach, på 30.01.12 20:02, skrev:

Dette blir veldig bra ser det ut til. Fine bilder. Godt å ha det elektriske på stell. Holder på med noe av det samme. Rydder opp i virvaret av ledninger. Har lagd eget "sikringsskap" hvor jeg har samlet alle sikringer for 24 kurser (type bilsikringer).

Håper på at det blir bra tilslutt ja. Er litt kjekkere å være på sjøen når en vet at det elektriske er i god stand.

Spørsmål angående landstrøm. Hvilke krav stilles til anlegget. Jeg skal bruke skilletrafo. Må jeg ha jordfeilautomat før og etter trafo ? Mener jeg også har lest noe om at det skal være 10mA utløsestrøm istedenfor 30mA som typisk brukes i hus.

Har prøvd å søke opp dette, men lite å hente.
Har også følgende kurser:

1. Bereder
2. Batterilader
3. Stikk
4. Stikk til avfukter

Hadde planer om å ha en automatsikring for hver av disse, som jeg også skulle bruke som bryter. Men leste i en tråd at det ikke var lov å bruke sikring som av/på bryter ? En løsning kan jo være å montere modulære 2-polte brytere og kun bruke jordfeilautomaten på sekundærsiden av trafoen som vern for alt. Denne vil være 16 Ampere. Men jeg har jo uansett brukt 2,5 mm2 kabler på alt 230 volt.

Noen som kan hjelpe meg ?

#47 shaukaas Ikke pålogget Postet 03.02.12 01:20

• Medlem

Vis innleggOlav Lund Jensen, på 02.02.12 19:49, skrev:

Spørsmål angående landstrøm. Hvilke krav stilles til anlegget. Jeg skal bruke skilletrafo. Må jeg ha jordfeilautomat før og etter trafo ? Mener jeg også har lest noe om at det skal være 10mA utløsestrøm istedenfor 30mA som typisk brukes i hus.

Hos meg står det en C16 "inntakssikring" før trafo, men jordfeilbryter (kombivern B16/30mA) etter trafo. Denne står mellom trafo (jording til trafoens 0-punkt) og forbrukere. Vil anta at kravet om en jordfeilbryter før trafo må bli ved strømposten på land?

Står det ikke noe i NEK'en om dette?