Tror heller ikke det er noe stort problem, og har man eb D4 eller annen Diesel til overs, ja da er saken grei. men må man kjøpe en brukt motor for å få til ombyggingen, da blir saken helt annerledes. Blir en investering som man neppe får igjen, brukte diesler er rådyre fortsatt. Du får høyere servicekostnader, forbruket blir ikke så mye mindre pr. time med diesel versus V8 på en båt i denne størrelsen, så drivstoffbesparelsen vil stå av noen få liter + prisdifferanse på diesel og bensin pr. time. Sammenlignet med B30 (trippel forgasser) og B20 med dobble forgassere er besparelsen på bensin formidabel med V8 injection montert i stedet.
Det er klart kjører du 500 timer i året, så blir det nok en reel besparelse med diesel montert, men ikke mange har så mye timer pr år på sin fritidsbåt.
Utover det har du fordeler og ulemper med både bensin og diesel, så da blir det mye en smakssak. Som jeg sa tidlig, det avhenger av utgangspunkt om man har motor eller ikke, men må man kjøpe en motor for å gjøre jobben, vet jeg hva jeg ville ha valgt.
Til slutt vil jeg bare også nevne, se på trådene om båter i bruktmarkedet nå. Prisene har rast, mange mener at tiden er forbi for 70-80 talls båter, og at disse har hatt ett alt for høyt prisnivå brukt, og dermed vil bli utsatt for ytterligere prisskred. Jeg ville vært forsiktig med å investere masse penger i en båt fra 1980, hvis man ikke skal ha den selvi mange år fremover. 3-fots syken rammer fort i dette gamet og lysten på å bytte er alltid tilstede, hehe.