Det har gått litt tid siden forrige posting, rett og slett fordi det ikke har skjedd så mye å melde om.
Ryggen har gitt meg trøbbel så det holder, og fysisk aktivitet har vært et ikke-tema.
Min datter og jeg fikk en tur nedover med en laser som nå virket, med målsetting om å kunne måle oss inn og streke opp linjen for akslingen/hylsa.
Det var litt for lyst ute til at vi lett kunne se laserstrålen, men etter at vi pakket oss inn i presenningen rundt båten så ble det bedre.
Hun justerte mens jeg siktet.
Det første pilothullet ble borret på frihånd, med en person som siktet langs det horisontale planet mens jeg siktet vertikalt.
Jaggu ikke lett å treffe med så lange hull, men vi holdt oss innenfor det som ville bli det ferdige hullet,
Hullet ble utvidet slik at en borrestang kunne rettes inn i korrekt posisjon. Det ble en brutal jobb, ettersom borret satt seg og drillen fortsatte med en stort moment.
Momentet forplantet seg i overkroppen og armene mine. Genseren ble revet opp flere steder og hanskene var det bare filler igjen av når jeg var ferdig.
Jobben tok drøye 2 timer (!).
Jeg rettet meg inn og laget en styrekloss som jeg skrudde fast i utløpet innvendig på kneet. I klossen borret jeg et hull med korrekt vinkel i samme diameter som borrestangen.
Som utvendig styring skrudde jeg opp 2 x 6" plank med en kloss i enden med et halvhull som ble sentrert mot korrekt posisjon på inngangen på hylsa.
Selve borrestangen var i grunn ikke et borr, men en stang påfestet en hullsag med Ø 54mm. Dette ble sentrert for å unngå kast og sveiset fast.
Dagen etter skulle hullet få sin endelige dimensjon.
En liten prøvemontering for å sjekke retningen før jeg demonterte Aquadrive-koblingen slik at stangen kunne fortsette fremover ettersom arbeidet gikk sin gang.
Ulempen med å bruke en hullsag fremfor for eksempel en stang med et skjær, er at pluggen må hugges vekk for hver gang man "fyller" koppen - dvs for hver 40mm.
-Greit nok i starten men det ble litt knot når jeg kom lenger inn. Måtte montere et stemjern på et rør som jeg kunne bryte vekk med.
Enda en milepæl passert, og ikke minst et nødvendig skritt tatt for å kunne fortsette å planke.
Hullet ble satt godt inn med olje, og plugget både innvendig og utvendig for å hindre uttørking.
Jeg håper ryggen tillater flere planker inn i tiden som kommer.
Redigert av Svaap: 09.05.12 22:12