I går fikk jeg en etterlengtet ryddeøkt på verkstedet. Det blir fort kaos med så mange ting gående samtidig, og det er alt for lett å dra frem dårlige alibi som utsetter nødvendig rydding...
De naglende som skal gjennom to spantehalvdeler og en bunnstokk må være noe lengre enn de jeg har fra før.
Dreide noen ekstra i går.
Laget kiler av avkapp som ellers ville endt opp som halvgod ved. Disse får jeg gleden av når jeg skal tvinge plankene i posisjon.
Treverk som har ligget i olje en stund ble tørket og lagt vekk.
Nagleløa ble ferdig i dag, og er skikkelig utført i solid canvas-bakelitt etter mål.
Greit med fagfolk på jobb...
Jeg slipte et gammelt høvelstål slik at jeg får en fin kon i toppen av naglen.
Måtte lage en provisorisk forlengelse av spissen på bakdokka, for å unngå at stålet slår inn mot stål.
I bunn er den formet slik at den sklir på rørene til dreibenken. Det ble også laget en underdel, men denne er det ikke nødvendig å bruke - den er veldig stabil i bruk.
Skarpt stål = en lek å forme
Naglene ble svært nøyaktige og glatte i overflaten
Test i forhold til borret som skal brukes
Ville prøve å lage kilen ut av overskuddet på selve naglen, noe jeg har sett på video.
Når kilen er ferdig slåes den inn i seg selv og låser hele greia fast.
Trenger nok litt øvelse for å få dette skikkelig til.
Overskytende hugget vekk med øksa.
Grei teknikk å bruke når man kommer skikkelig til arbeidsområdet, men ser ikke for meg at det er praktisk gjennomførbart på spanter med innredning som begrenser tilgangen.
Kommer nok til å sage av naglen og splitte den med øksa og slå inn ferdiglagede kiler. Enklere.
God kveld
/Ole
Redigert av Svaap: 05.03.12 22:32