Ip.Content

Logo

Restaurering av losskøyta Minde.

• Logg inn for svare
199 svar på dette emnet

#41 heim Ikke pålogget Postet 13.12.11 13:57

• Medlem
For oss som seiler rundt i glassfiber er det fantastisk å kunne følge dine prosjekter. Jeg begynte å bli litt bekymret da det så ut til at Svaap holdt på å bli ferdig, men jeg skjønner at det var ingen grunn til engstelse. Her er lærdom og underholdning i noen år til!

#42 Kaptein-Nemo Ikke pålogget Postet 13.12.11 21:49

• Medlem
Måtte du få mange fine turer med skøyta! Her er et stemningsbilde mot nord, ved Alden i Sogn og Fjordane.

Post bilde

#43 etape90 Ikke pålogget Postet 13.12.11 22:25

• Medlem
Gleder meg til å følge denne tråden!
Ser ut til at du har fått den enda en nydelig båt  :thumbsup:
Prosjektene dine gir meg inspirasjon og pågangsmot  :yesnod:

#44 Bartesam Ikke pålogget Postet 14.12.11 08:53

• Medlem
Jaja men, det er noen med mye pågangsmot ser jeg. Blir nok en vakker skute dette. Flott linjer og et lavt fribord gjør at disse skutene er flotte på vannet. Dette blir det moro å følge med på.  :thumbsup:

#45 Skjælø Ikke pålogget Postet 14.12.11 09:20

• Medlem
Gratulerer med en flott og historisk skøyte. Håper jeg en gang får anledning til å beundre både Svaap og Minde :smiley:

#46 Bartesam Ikke pålogget Postet 14.12.11 10:05

• Medlem
Lena av Sandefjord  :confused:  :thumbsup:

#47 Skjælø Ikke pålogget Postet 14.12.11 10:15

• Medlem
Hehehe, takk for forslag :smiley:  Ble litt for langt nick det  :giggle:

#48 Svaap Ikke pålogget Postet 14.12.11 12:08

• Medlem
Takk for alle lykkeønskninger - det er hyggelig!

I går fikk jeg nye sagblad til båndsaga.
Bestilte noe bredere blad en tidligere (31mm), og med 3 tenner pr tomme. Hadde tro på at det kunne egne seg bedre til grøvre eiketømmer enn de jeg har brukt til nå som er 25mm og 5 tenner pr tomme. Jeg syntes det "nappet" litt mer under saging...

Post bilde

Post bilde

Jeg slet noe voldsomt med å få inn spantetømmeret på verkstedet i går. Med spett og håndkraft brukte jeg en halv time på å flytte planken 4 meter...
Bortsett fra at treningsøkta sikkert tilsvarte et par timer på Sats, så var det hele en ganske så meningsløs manøver - jeg har jo traktor....  :rolleyes:

Her er det siste spantet jeg har tatt ut av Minde (så langt).
Restene av planken på spantet er 2" eik.

Post bilde

Bajonettsaga er fantastisk når det kommer til å demontere spantene på en skånsom måte. Deler av spantene har vært så dårlige at de lett ville blitt ødelagt ved bruk av makt.

Post bilde

Greit å merke de ulike delene godt nå som det ligger spanter her og der på verkstedet..

Post bilde

(Beklager den dårlige kvaliteten på bildene -tatt med en "lomme-fuktig mobil")

De dårligste delene ble forsterket med skruer.

Post bilde

Post bilde

På bildet over er antakelig bare den lille delen øverst orginal. De øvrige delene er
i "for god stand", samtidig som spor etter sammenføyning mellom halvdelene ikke matcher.

Post bilde

Bildet viser hullet etter trenaglen fra den ene delen, og at det samme hullet mangler i delen den skal ligge an mot = blitt skiftet på et tidspunkt.

Her må jeg fore ut litt på malen ettersom de har hatt et litt for lite emne når spantet ble laget tidligere.

Post bilde

Post bilde

Post bilde

#49 Arne Hansen Ikke pålogget Postet 14.12.11 12:28

• Medlem
Spør noen meg burde Svaap få statsstøtte for arbeidet han nedlegger her. Her bevares både en flott båt, kunnskap og ikke minst det blir formidlet på en kjempe bra måte til oss her på forumet.

#50 Bartesam Ikke pålogget Postet 14.12.11 13:45

• Medlem
Enig i den  :thumbsup:  Det Svaap her gjør er noe som jeg begynte på på norlandskutteren min fra 1926. Sagde over spikeren med rotterumpe, tok ut spantene hele, og tok de med på jobben, for der hadde snekkerverkstedet skikkelig båndsag. Samme med dekksbjelker og rekkestøtter. Denne jobben er noe de fleste av oss som er skikkelig nevenyttige kan gjøre selv hvis vi har det rette verktøyet for jobben. Viktig med tykkelseshøvel, båndsag og sirkel/ gjærsag. Dette er moro å følge med på.  :thumbsup:

#51 Ole Petter Ikke pålogget Postet 14.12.11 14:05

• Medlem
Med det tempoet og de dimensjonene vi her er vitne til så spørs det om ikke vi på Båtplassen må opprette et eikeskogfond, ikke med formål om å verne men å sørge for hugst for å holde denne mannen med materialer, også til den neste båten, og den neste.

Hvis vi tilfeldigvis vet om en båt vi synes synd på, hvor vil du at vi parkerer den SVAAP. :giggle:

#52 Svaap Ikke pålogget Postet 14.12.11 14:28

• Medlem
Tempo og tempo....

Jeg har nå 4 trebåter:

Svaap
Minde
Celius (25 fots Kosterseiler)
Nordlands-færing

Ingen er sjødyktige ennå   :wflag: :smash: :rolleyes: :confused:

Redigert av Svaap: 14.12.11 14:28

#53 Enzo Ikke pålogget Postet 14.12.11 16:06

• Eggeskallseiler
  • D5LA
Blir det ikke noen årets båtplassmedlemkåring i år ? Fikk ikke Svaap den i fjor så bør han få sendt den vimpelen i år

#54 KDB Ikke pålogget Postet 14.12.11 20:33

• Medlem
Rekner med at du har fått med deg byggingen av Draken Harald Hårfagre her i haugesund. Dei har ei fantastisk båndsag som dei bruker når dei skjærer spant etc. se bilder etc i linken http://dno.vikingkings.com/

#55 Svaap Ikke pålogget Postet 14.12.11 20:54

• Medlem
KDB:

Arbeidet på Draken er noe av det mest fantastiske jeg har sett, og jeg har fulgt med siden de startet.
Hadde vært knall å fått se det med egne øyne -helt rått!
Vet at de har samlet det beste som er av båtbyggere med erfaring fra denne type skip - og det bærer arbeidet preg av.  :thumbsup:

#56 Bartesam Ikke pålogget Postet 15.12.11 13:55

• Medlem
Nautica Gigantomania  :confused:  :thumbsup:

Vis innleggSvaap, på 14.12.11 14:28, skrev:

Tempo og tempo....

Jeg har nå 4 trebåter:

Svaap
Minde
Celius (25 fots Kosterseiler)
Nordlands-færing

Ingen er sjødyktige ennå   :wflag: :smash: :rolleyes: :confused:

#57 Svaap Ikke pålogget Postet 18.12.11 20:53

• Medlem
Fikk logget noen timer nede hos Minde i helgen.

Målet for økta var å få gjort de siste tilpasninger på malen til akterstevnen, slik at jeg kan gjøre denne helt ferdig hjemme i romjula.  Ut over det så hadde jeg med meg spant nr 2 babord side og ville prøvemontere det, samt at emnet til stevnen skulle fraktes hjem.

I en gammel trebåt vil det etter noen år danne seg en udefinerbar substans i kjølen, som  etter en kjemisk analyse nok ville gitt en interessant utfordring for en kjemiker å skulle spesifisere.   :confused:

Mitt kjennskap er begrenset men intenst og består av at det stinker, er klissete, vanskelig å få av hansker/kjeldress/verktøy og finnes over alt i bunnen av båten…  :nonod:

Det må gjøres rent!

Post bilde

Jeg bruker ren kutterflis til å få gjort rent. Flisa skifter farge fra ren og naturlig farge, til svart illeluktende ”gugge” - da gjør den jobben.
Godt å kunne skuffe ut dette, og gjenta prosessen nok ganger til at flisa forblir ren etter at den er gnidd ned i alle hulrom nederst i skuta.
Det gjenstår å fullføre denne manøveren fremover i båten. All ballast skal ut og alt skal gjøres rent.

Her har jeg tilpasset malen og sørget for å kutte bakkant av kjølstokk/dautre slik at stevnen kan løpe ned i bakkant. Stråkjølen skal bli det laveste punkt slik at ikke selve stevn blir så utsatt ved bunnføling.

Post bilde

Jeg vurderer å skifte kneet som forbinder kjøl/stevn. Ikke fordi det er råttent, men det er jo ikke tilpasset en båt som skal ha maskin, og selve kneet er svært smekkert utført. Jeg vil gjerne ha et stykke som går lengre opp på stevnen og som har kjøtt nok til å styrke den delen av stevnen som blir svekket av propelluttak. Finner jeg et egnet emne så kjører jeg på.

Er vel ingen her som kjenner en som kjenner en som tror han har hørt om ei eik som skal ned på østlandsområdet??  :pray:

Det er montert et flott ”Aquadrive” ledd på drivlinja. Dette er boltet fast i en solid galvanisert stålbunnstokk, men kontakten mellom stål/spant har gjort sitt til at treverket hadde gått i oppløsning i de områdene. Jeg skar ut kun det som er nødvendig å erstatte. Omskjøten i spantene er fortsatt ivaretatt.

Post bilde

Som dere ser så er ikke huden i seg selv råtten – plankene er tvert imot ganske bra stort sett, men en god del av natene er så slitt at det har vært vanskelig å holde henne tett. Vi som har lest på Minde.org vet jo at de har slitt med å stadig måtte drive skroget for å overvinne lekkasjene.
Under riving av en bordgang fant jeg en kreativ løsning for å gi et slitt og ujevnt nat en ny kant å drive mot – et stykke blikk. Har sikkert fungert godt.

Post bilde

Det var en tung manøver å få det nye spantet montert på plass ved hjelp av tvinger – spesielt når man er alene.  Spantene blir boltet sideveis med galvaniserte stålbolter.

Post bilde

:wflag:

Redigert av Svaap: 18.12.11 21:19

#58 Faxen Ikke pålogget Postet 18.12.11 23:06

• Hurra for båtpenger
  • Medlem

Vis innleggSvaap, på 18.12.11 20:53, skrev:

Stråkjølen skal bli det laveste punkt slik at ikke selve stevn blir så utsatt ved bunnføling.
Svaap da, du har vel ikke tenkt å gå på grunn med denne fine skuta? :discuss: :lipseal: :confused:    :wflag:  :eek:

#59 Hulda Ikke pålogget Postet 18.12.11 23:21

• Medlem

Vis innleggSvaap, på 18.12.11 20:53, skrev:

Er vel ingen her som kjenner en som kjenner en som tror han har hørt om ei eik som skal ned på østlandsområdet??  

Nei, men har du sjekket med sagbruket i Adal, på andre siden av fjorden? Tar du fergen over fra Moss til Horten, kjører over forbi Høgskolen i Vestfold, så får du et skilt til Adal til høyre. Nede på jordet der ligger et sagbruk som spesialiserer seg på saging av løvtrevirke, med GIGANTISK båndsag. Snakk med dem. Husker ikke hva de heter i farten. Send meg en IM om du trenger mer info.

#60 Svaap Ikke pålogget Postet 19.12.11 07:32

• Medlem
Hulda:

Det er nok Haugestad Sagbruk du refererer til. Har kjøpt en del der tidligere, men tviler på at de har knær.
Koster på meg en telefon..