Fikk logget noen timer nede hos Minde i helgen.
Målet for økta var å få gjort de siste tilpasninger på malen til akterstevnen, slik at jeg kan gjøre denne helt ferdig hjemme i romjula. Ut over det så hadde jeg med meg spant nr 2 babord side og ville prøvemontere det, samt at emnet til stevnen skulle fraktes hjem.
I en gammel trebåt vil det etter noen år danne seg en udefinerbar substans i kjølen, som etter en kjemisk analyse nok ville gitt en interessant utfordring for en kjemiker å skulle spesifisere.
Mitt kjennskap er begrenset men intenst og består av at det stinker, er klissete, vanskelig å få av hansker/kjeldress/verktøy og finnes over alt i bunnen av båten…
Det må gjøres rent!
Jeg bruker ren kutterflis til å få gjort rent. Flisa skifter farge fra ren og naturlig farge, til svart illeluktende gugge - da gjør den jobben.
Godt å kunne skuffe ut dette, og gjenta prosessen nok ganger til at flisa forblir ren etter at den er gnidd ned i alle hulrom nederst i skuta.
Det gjenstår å fullføre denne manøveren fremover i båten. All ballast skal ut og alt skal gjøres rent.
Her har jeg tilpasset malen og sørget for å kutte bakkant av kjølstokk/dautre slik at stevnen kan løpe ned i bakkant. Stråkjølen skal bli det laveste punkt slik at ikke selve stevn blir så utsatt ved bunnføling.
Jeg vurderer å skifte kneet som forbinder kjøl/stevn. Ikke fordi det er råttent, men det er jo ikke tilpasset en båt som skal ha maskin, og selve kneet er svært smekkert utført. Jeg vil gjerne ha et stykke som går lengre opp på stevnen og som har kjøtt nok til å styrke den delen av stevnen som blir svekket av propelluttak. Finner jeg et egnet emne så kjører jeg på.
Er vel ingen her som
kjenner en som kjenner en som tror han har hørt om ei eik som skal ned på østlandsområdet??
Det er montert et flott Aquadrive ledd på drivlinja. Dette er boltet fast i en solid galvanisert stålbunnstokk, men kontakten mellom stål/spant har gjort sitt til at treverket hadde gått i oppløsning i de områdene. Jeg skar ut kun det som er nødvendig å erstatte. Omskjøten i spantene er fortsatt ivaretatt.
Som dere ser så er ikke huden i seg selv råtten plankene er tvert imot ganske bra stort sett, men en god del av natene er så slitt at det har vært vanskelig å holde henne tett. Vi som har lest på Minde.org vet jo at de har slitt med å stadig måtte drive skroget for å overvinne lekkasjene.
Under riving av en bordgang fant jeg en kreativ løsning for å gi et slitt og ujevnt nat en ny kant å drive mot et stykke blikk. Har sikkert fungert godt.
Det var en tung manøver å få det nye spantet montert på plass ved hjelp av tvinger spesielt når man er alene. Spantene blir boltet sideveis med galvaniserte stålbolter.
Redigert av Svaap: 18.12.11 21:19