Jump to content

Prosjekt: "Princess 35"


ray

Recommended Posts

Tenkt å lage en prosjekt tråd på den nye båten vår. Vi har hatt den i ett år nå så det første blir ett tilbakeblikk.

Vi var å handlet båten i begynnelsen av november 2010. Blir nok litt av en overgang dette da vi til nå har tasset rundt i en 23 fots daycruiser.

 

 

06112010339.jpg

 

Båten er en 1991 model med Cummins 5.9TD. Motorene har gått ca 800 timer. Standard utstyrt. Fikk med ny webasto evo3900 og en radarskjerm med "antenne" for å montere selv.

 

Pga Snø og dri...vær, blei ikke båten levert til oss føre 29 nov... lange dager/uker å vente!!!

 

Men endelig i -15 grader kom lastebilen

29112010386.jpg

 

Her blir den satt ned på hengern. Så veldig kald ut og litt naken uten fly.

Var meninga att fly skulle legges på plass nå men jekkestroppa som den var festet med var fast fryst. Jeg fikk da 2 jekkestropper i bytte mot å montere fly selv til våren.

 

Blir ikke gjort så mye nå første vinter da jeg ikke helt vet hvor skoen"trykker", annet en att båten skal være i ok stand.

Link to post
Share on other sites

Burkaen er nå på plass

Har nå fått tatt en opprydding i båten, funnet igjen webasto og radar. Det som var viktigst var å bytte frostvæske på begge motorer denne holdt kun 10 minus.

Merkelig nok løsna tappe plugga og da var det bare å sette i gang. Ny væske holder nå 45 minus, sover myyyyye bedre nå ja..

02122010418.jpg

 

 

Etter å ha rota litt rundt i maskinrommet har jeg kommet fram til att det er det styggeste jeg har sett!! Olje klin, utenpå rust på begge motorer og gir... her blir det en jobb ettervært!

Men di ser fine ut fra oven da rolleyes.gif Savner også lys rundt motorene

Link to post
Share on other sites

Starta med monteringa av varmeren, Skal ha dyser på wc, begge kabiner, i styrhus og en ute på akterdekk. Varmeren skal monteres bak soffaryggen på SB side bak førerplassen. 16 meter med 90mm rør isolasjon er kjøpt inn.

11122010442.jpg

Her er det organisert kaso og jobben kan begynne

rolleyes.gif

18122010463.jpg

Varmer enheten er montert.

06022011662.jpg

Bryterpanel på plass.

01012011508.jpg

Skjært ut luke på akterdekk, montert dyse. Hullet tettes med en teak dør.

01012011510.jpg

Teakdøra på plass.

06022011665.jpg

Eksosultøp til varmeren montert.

Alle dyser er nå montert, isolerte rør trukket hele veien. Drivstoffpumpe er montert i kjellern (rommet under akterdekk) sammen med en 10 liters kanne.

Denne skal fungere som tank frem til motorrommet skal renoveres, kobler da varmeren til SB tank.

Har nå test kjørt varmeren og alt fungerer fint. Noen ting som kunne været løst på en annen måte, men gjort er gjort.

Jeg har en ganske høy viftelyd ut av dysa i styrhuset, det er den som er åpen hele tiden. Dette kommer av att jeg brukte 90mm rør og dyse der. Samt att røret er isolert helt ut til dysa.

Dette gjør att lyden ikke forsvinner på veien.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer som Princesseier!

 

Jeg ser at du har montert eksosrøret til varmeapparatet høyt på styrbord side, den løsningen er jeg litt skeptisk til. Du kan fort få noe eksoslukt inn på uteplassen bak. I min Princess så er eksosutløpet ført helt bak på styrbord side og da unngår du stort sett lukta fra eksosen.

Link to post
Share on other sites

Takker!

Jeg har også tenkt på plasseringen av utløpet, hadde også en diskusjon med teknisk avd hos webasto ang lengde på eksosslangen.

Jeg har montert en 2 meter lang eksosslange/rør med potte på, dette er det lengste som webasto mener kan brukes.

 

Det har så langt ikke vært noe problem, men kommer det må jeg flytte eksosutløpet. Kommer da til å prøve å finne en løsning så jeg kan få det ut bak.

Link to post
Share on other sites

Neste prosjekt var sjøvannspumper. Nye impellere er ankommet.

Det sitter Sherwood M71 pumper i båten

06112010326.jpg

 

Enkel plassering, hvertfall på den ene motoren

 

22012011553.jpg

 

Begge pumpene ute!

 

22012011557.jpg

 

BB pumpe er tett og fin, blir montert sammen med nytt impeler kit. SB pumpe har en svak lagerlyd og skal overhalles.

Sjekket priser på rep kittet, kosta 1995.- confused.gif for 2 lager og noen låseringer...... hmmm google google .....

Fant ut att lagrene kan leveres løse hos Tess men 550.- pr stk hmm mere google.

Etter mye leting kom jeg over en deleliste til Polaris 4 hjulinger, samme nr på hjullagrene til en model der....

Ringte MC sentret og fikk bestilt 2 lager til den nette summen av 190 ink mva. Låseringer har jeg på jobben.. Blei ikke så dyre afferen alikevell thumbsup.gif

 

24012011583.jpg

 

Ikke rart det er lyd i lagret her nei.

 

05022011660.jpg

 

Nye lager på plass.

 

12042011835.jpg

 

Nå er de klare for montering.

Link to post
Share on other sites

Takker free. Det er helt topp med all plassen, Vi hadde i tillegg en campingvogn før og føler nå att vi har samme plassen men på sjøen. Ikke noe som slår det.

 

Kommer snart med litt mere oppdatering.

Utfordringen den første vinteren var att jeg ikke viste hva som virket og ikke.

Den økonomiske planen var da som følger. Ting som må tas, finner ikke ut dette føre båten er på vannet thumbsdown.gif

Ting som bør tas og ting som ønskes.

De to siste blir ikke prioritert føre vi vet hva som må tas.

Det blir da mye lavkost som skal utbedres først......

Link to post
Share on other sites

Takk sæbø. Det var ett krav fra meg att båten skulle ha cummins thumbsup.gif

 

Nå noen bilder fra små lavkost prosjekter.

Først ut var bordet, understellet var over middels rusta.

Dette bordet har heve/senke understell i form av en sveiv i ene enden

16012011540.jpg

Ser ikke så galt ut med rust her, men det er fordi det er lakker rustbrunt thumbsdown.gif

 

 

16012011545.jpg

Her er alle lager ruller og heve mekanisme demontert og lagt i diesel.

 

Understellet blei sandblåst, grunnet, lakkert med sølvfelglakk(tåler endel spark med sko) og så lakkert med klarlakk.

18022011685.jpg

Justeringsskruene under var med plast føtter, disse var bort bare skruehoder igjen. Brukte da plastskiver til å sette inder stolbein. Varmet skruen, smeltet den ned i plast foten

og fylte på med lyn lim føre det blei kald. dette har nå fungert til dags dato.

Bord platen blei også slip ned og lakkert opp igjen.

Vi har nå ett ok bord med heve/senke funksjon som virker.

 

Neste prosjekt var messing ringene på taklampene i båten, disse var opprinlig lakker med klarlakk, dette var flasset og irret..

13032011766.jpg

Dette er ringen til klokka, slik så det ut alt sammen. Slipte bort all klarlakk og pusset messingen blank. La så på ny klarlakk.

 

 

13032011768.jpg

Her delene klare til klarlakk.

 

 

01032011702.jpg

Her er pynteringene til taklampene lakkert. Valgte å prøve den som er til køye rommet i sølv.

 

Blei mye triveligere å komme om bord nå, slipper å se allt irre det første man gjør.

Link to post
Share on other sites

Neste var sofa på fly, til styreposisjon. Den var super møkkete samt bunn plata var råtten.

 

27122010500.jpg

 

Her er halve sitteputa vasket, skal nok gå greit å få det rein.

 

27122010501.jpg

 

Beklager dårlig bilde. Her har trekket sluppet fra treplata pga råte stiftene har ikke feste lenger.

Ny plate må produseres.

 

23032011788.jpg

 

Ny plate med pålim skumgummi og hengsler. Skal nå bare få satt på trekket og stiftet dette fast.

 

Har også vært på messa og kjøpt ny varmtvannsbereder da den gamle frøs i stykker. Kjøpte en Quicke B3 40L, mest pga elementet trekker kun 500w.

Kjøpte også en Garmin 521 med kart brikke.

 

Neste prosjekt var komfyren, demonterte denne og tok den med hjem for gjennomgang.

26022011692.jpg

 

Her er ovnen demontert, alle deler er renset og kjørt i oppvaskmaskinen. Alle ventiler er sjekket og funnet ok. Tess laget en ny tilkoblingsslange.

 

27022011696.jpg

 

Her er ovnen montert sammen og testkjørt, den er tett og fungerer utmerket. har nå montert den inn i båten igjen samt montert lekkasjetester ute ved flaska.

 

Nå er det så det nærmer seg montering av fly!!

Link to post
Share on other sites

Endelig den 20 mars skal fly monteres

 

20032011774.jpg

 

Presseningen er av

 

20032011777.jpg

 

Etter vask av det som blir borte inne i fly, er det klart for løft. Vi var 4 stykker som løftet den på. var ikke noe problem og fly passer akkuratt på det opphøyde feltet.

Bare å skru fast med ca 100 skruer.

 

20032011783.jpg

Der sittern på plass

 

26032011794.jpg

 

Targa og resten av utstyr er nå på plass. gjenstår ratt sentral og gass hendler.

 

Skulle i samme operasjon trekke kabler til radar, høytaller kabler og en reserve kurs opp på fly, dette så jeg ikke på før etter montering, Fant da att eksisterende kabelgater er fulle headbang.gif

Løsnet derfor fly igjen og løftet den 30 cm frem for å lage en ny gate opp.

03042011812.jpg

 

Boret hull,funnet ett passende rør. Fått opp kablene jeg vil og har plass til flere ved behov.

 

03042011814.jpg

 

Forseglet med tec7. Løftet fly tilbake og skru fast igjen........

 

03042011806.jpg

 

Kablene blir her liggende bak dekslet og så ført sammen med eksisterende kabel nett frem...

 

03042011811.jpg

 

Kablene til skjermen på plass. Radar skjermen var ny i esken, ubrutt forsegling. Men sluttet produsert i 2000. Ikke så ny alikevel da. men men. Duger til mitt bruk i tåkedotten.

Link to post
Share on other sites

Takk Tom Rør.

 

Endelig kom påsken og siste innspurt føre utsetting.

 

Her er beviset på att komfyren funker.

21042011837.jpg

 

Første maten laget i båten, også mens vi står på hengern da gitt blush.gif

 

Har ellers montert varmtvannsbereder. Skiftet ut ett defekt start batteri på 125A med 2 på 100A hver.

Vasket salt og grus etter 70 mil på henger i snø vær.

 

Utrolig moro å polere dette skroget, blir blank så lett som helst jo thumbsup.gif

22042011841.jpg

 

Her er det brukt acrylpasta fra maxwax på de væstre partiene, maquire One Step på resten og tl slutt hard voksen til maquire.

Andre påskedag var det sjø setting

25042011848.jpg

Litt nervøs her, er jo bare vant til å rygge henger ut i sjøen, ikke att båten skal på høyde trening føre den settes ned i sjøen, men vi har en dyktig kranfører, så det gikk som en lek...

Mens båten hang i stroppen, var det full gjennom gang av alle gjennomføringer osv. alt var tett og i funksjon.

Under oppstarten, fyret sb motor med en gang. bb ville ikke starte.. hmm noe å kose seg med til helga igjenn headbang.gif

 

30042011859.jpg

Ikke godt å se her men jeg har ikke kalersje til båten, den har ett solseil over akterdekk. Veldig enkelt med en bøyle som stoffet sitter på.

Er da i hvertfall på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Da var det dags for en tur ned i båten igjen, må få liv i bb motor idag.

Starta med varmepistolen på de 3 fremmre sylindrene, satt der med kaffekoppen i ca 1.5T. Det var da en god tempratur på de 3 første syl.

Kinna på startern i ca 50 sek sammen hengende, og yes han starta gitt, røykla ca halve havna men shitt au motorn går.......

Lot motoren gå ca 1 time, den var da god og varm. Ut på en liten test tur for å få brent rein motoren innvendig. Røyk utviklinga blei gradvis borte.

 

Status etter test tur

SB motor går fint. BB starter litt tregt men fyrer i løpet av 20 sek når den er kald.

 

Har da en ting som jeg føler ikke er riktig. Når jeg sjøsatte båten, og åpnet kuleventilene til sjøvannsfiltrene så fylte filtrene seg halvfulle.

Når jeg så starten motoren klarte ikke denne så suge inn sjøvann. Jeg måtte tilslutt stenge kuleventilene og fylle sjøvannsfiltrene med vann. Måtte demontere slangene inn/ut av sjøvannspumpe og fylle på med vann. Fikk så en til å starte motoren mens jeg åpnet kuleventilen, da startet motoren å suge vann selv.

Var samme på begge motorer, men etter dette suger den vann selv ved oppstart. Motorene går ikke varme under kjøring med belastning, men jeg mener det går for lite sjøvann gjennom pga eksosslangen blir veldig varme.

 

 

Bestemte meg for å ta ut aftercoolerne for rens for å se om dette gir mere vann gjennom systemet.

16052011938.jpg

 

Der er den første ute, en igjen.

 

 

17052011944.jpg

 

Denne ser ikke så halv gal ut, men har tydelig reduserte åpninger i kanalene.

 

 

17052011947.jpg

 

Her er det ikke mye sjøvann som slipper igjennom, men tydelig nok til att motorn ikke går varm.

 

Over til balkanboden for å kjøpe sitron syre. 56 sek for 1 kg..

 

17052011949.jpg

 

Delene lå i dette badet ca 30 timer og blei reine, utrolig stoff gitt

 

Slik blei de begge etter rens

 

 

 

19052011950.jpg

Link to post
Share on other sites

Nå var det bare å få montert inn aftercoolerne også ut på testtur igjen

16052011940.jpg

Inn på bb side av motorene i bakkant. Blei bedre vanngjennomstrømming men jeg mener det skal gå mye mere der.

Får forske videre seinere

 

07052011884.jpg

 

Har også fått montert biminitoppen, se jalla ut, men funker supert for en som synes skygge er topp.

 

Har også skifta lensepumpa da den gamle ikke virka på auto.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...