Ip.Content

Logo

Prosjekt: "Princess 35"

• Logg inn for svare
238 svar på dette emnet

#21 Jarle B Ikke pålogget Postet 30.12.11 22:09

• Medlem
lekker båt - øs på med bilder - kjempestilig oppgraderinger - stå på
godt nytt år  :newyearcheers:

#22 Polarn Ikke pålogget Postet 30.12.11 22:46

• Fikk regninga fra VP
  • Medlem
Jeg er imponert. Kan jeg spørre hva du ga for skuta?

#23 ray Ikke pålogget Postet 31.12.11 00:09

• Medlem

Da var det dags for en tur ned i båten igjen, må få liv i bb motor idag.

Starta med varmepistolen på de 3 fremmre sylindrene, satt der med kaffekoppen i ca 1.5T. Det var da en god tempratur på de 3 første syl.
Kinna på startern i ca 50 sek sammen hengende, og yes han starta gitt, røykla ca halve havna men shitt au motorn går.......
Lot motoren gå ca 1 time, den var da god og varm. Ut på en liten test tur for å få brent rein motoren innvendig. Røyk utviklinga blei gradvis borte.

Status etter test tur
SB motor går fint. BB starter litt tregt men fyrer i løpet av 20 sek når den er kald.

Har da en ting som jeg føler ikke er riktig. Når jeg sjøsatte båten, og åpnet kuleventilene til sjøvannsfiltrene så fylte filtrene seg halvfulle.
Når jeg så starten motoren klarte ikke denne så suge inn sjøvann. Jeg måtte tilslutt stenge kuleventilene og fylle sjøvannsfiltrene med vann. Måtte demontere slangene inn/ut av sjøvannspumpe og fylle på med vann. Fikk så en til å starte motoren mens jeg åpnet kuleventilen, da startet motoren å suge vann selv.
Var samme på begge motorer, men etter dette suger den vann selv ved oppstart. Motorene går ikke varme under kjøring med belastning, men jeg mener det går for lite sjøvann gjennom pga eksosslangen blir veldig varme.

Bestemte meg for å ta ut aftercoolerne for rens for å se om dette gir mere vann gjennom systemet.
Post bilde

Der er den første ute, en igjen.

Post bilde

Denne ser ikke så halv gal ut, men har tydelig reduserte åpninger i kanalene.

Post bilde

Her er det ikke mye sjøvann som slipper igjennom, men tydelig nok til att motorn ikke går varm.

Over til balkanboden for å kjøpe sitron syre. 56 sek for 1 kg..

Post bilde

Delene lå i dette badet ca 30 timer og blei reine, utrolig stoff gitt

Slik blei de begge etter rens

Post bilde

#24 ray Ikke pålogget Postet 31.12.11 00:16

• Medlem
Nå var det bare å få montert inn aftercoolerne også ut på testtur igjen
Post bilde
Inn på bb side av motorene i bakkant. Blei bedre vanngjennomstrømming men jeg mener det skal gå mye mere der.
Får forske videre seinere

Post bilde

Har også fått montert biminitoppen, se jalla ut, men funker supert for en som synes skygge er topp.

Har også skifta lensepumpa da den gamle ikke virka på auto.

#25 Bitteliten Ikke pålogget Postet 31.12.11 10:45

• Medlem
Flott tråd :thumbsup:  gleder meg til fortsettelsen. Et par spørsmål
Hvofor var det viktig å få Cummins motor?
Er båten kjøpt i Norge eller utlandet?

Bimini er helt topp! Det er nok det beste vi har kjøpt tl båten vår

#26 Bjørn Løvjomås Ikke pålogget Postet 31.12.11 10:59

• Medlem
Likte godt det bildet der fly var demontert. Da hadde båten et meget tiltalende utseende.. Skulle kanskje kjøpt en... og rensket vekk fly..  :smiley:
Ellers til lykke med et flott prosjekt.. Og båten er nå fin med fly og da
Godt nyttår

#27 Romsdaling Ikke pålogget Postet 31.12.11 11:10

• Medlem
Kjempefin båt, og en interessant tråd! Lykke til videre, og godt nytt år!

#28 REM Ikke pålogget Postet 31.12.11 11:21

• D5LA 2006
  • Medlem

Vis innleggray, på 30.12.11 21:05, skrev:

Utrolig moro å polere dette skroget, blir blank så lett som helst jo
Engelsk båtproduksjon på sitt aller beste dette her. Glassfiberkvalitet og gelcoat av ypperste merke, og en egen klasse i forhold til norske båter fra samme periode. På minussiden vil jeg i første omgang trekke fram det elektriske opplegget. Det er under pari på disse båtene.

Når det gjelder motor er nok 41-serien litt i snaueste laget til denne båten. Med ferievekt på 8500 kg kommer den liksom aldrig helt ut av vannet. Skulle jeg kjøpt meg en ny 35 i dag ville jeg lete opp en av de (få) som var levert med 60-serie.

#29 Jori Ikke pålogget Postet 31.12.11 12:04

• Medlem
Flott tråd, blir morsom å følge det du legger inn.
Det blir jo en helt ny båt når du er ferdig ser jeg konturene av.
Praktisk spørsmål, hva slags utsyr brukte du til polishen? Ser du har brukt maguire produkter, noe spesielt sted du kan kjøpe dette i større volum og til gode priser? Hvor mye gikk med på ditt skrog?
Skroget ditt ble lekkert, jeg skal selv polere opp min Princess fra samme tid til våren, ser jo at det blir resultat gjør man dette riktig og med riktige produkter

#30 Ktveiten Ikke pålogget Postet 31.12.11 14:59

• Medlem
Gratulerer med kjempe flott skute!  Ser du har kommet igang med en del kjekt arbeid! Stå på videre, kjempe bra prosjekt!
:thumbsup:
Har fått deg trofaste amerikanere i kjelleren.

#31 torbi Ikke pålogget Postet 31.12.11 15:23

• Medlem
ray.

Hvor kjøpte du sitron syre? og blande du med noe eller bare ren sitron syre når du rense delene?

#32 ray Ikke pålogget Postet 31.12.11 16:58

• Medlem

Vis innleggBitteliten, på 31.12.11 10:45, skrev:

Hvofor var det viktig å få Cummins motor?
Er båten kjøpt i Norge eller utlandet?

Jeg  har bare en forkjærlighet for det som virker, altså amerikansk hehe.... Neida, jeg kjenner denne motoren fra før, trenger du deler i en fei er det bare å plukke fra en bil.
Stabile og slitesterke som er ok på dieselforbruk. Synes 41 motorene blir for lite i en så tung båt.
Båten er kjøpt i utlandet .

Vis innleggREM, på 31.12.11 11:21, skrev:

Engelsk båtproduksjon på sitt aller beste dette her. Glassfiberkvalitet og gelcoat av ypperste merke, og en egen klasse i forhold til norske båter fra samme periode. På minussiden vil jeg i første omgang trekke fram det elektriske opplegget. Det er under pari på disse båtene.

Når det gjelder motor er nok 41-serien litt i snaueste laget til denne båten. Med ferievekt på 8500 kg kommer den liksom aldrig helt ut av vannet. Skulle jeg kjøpt meg en ny 35 i dag ville jeg lete opp en av de (få) som var levert med 60-serie.

Er det på 12v siden det er "dårligst REM? eller gjelder det alt. Jeg brukte nesten en dag på å finne alle koblinger, har gått over alle og strammet til. Ikke antydning til varme noe sted

Vis innleggJori, på 31.12.11 12:04, skrev:

Praktisk spørsmål, hva slags utsyr brukte du til polishen? Ser du har brukt maguire produkter, noe spesielt sted du kan kjøpe dette i større volum og til gode priser? Hvor mye gikk med på ditt skrog?
Skroget ditt ble lekkert, jeg skal selv polere opp min Princess fra samme tid til våren, ser jo at det blir resultat gjør man dette riktig og med riktige produkter

Jeg har kjøpt en poleringsmaskin med soft start og stor pute, Samme typen som selges i båtforretninger i koffert. Også kjøpt på vårmessa. Trur jeg ga ca 500 kr.
Krever litt trening føre det blir bra, men ingen heksekunst. Bruker maskinen på bilen også.
Kjøper polish på vår messa. best pris da, 1 flaske av hver, holder 2-3 år. Går lite middel med så lett polert gelcoat

Vis innleggtorbi, på 31.12.11 15:23, skrev:

ray.

Hvor kjøpte du sitron syre? og blande du med noe eller bare ren sitron syre når du rense delene?

Sitronsyra kjøpes på Balkanboden i sverige. Dette er da pulver, blander det ut i spring varmtvann. Ca 2,5 dl pr 10 liter vann er det jeg bruker.
Blandingen tar veldig godt når vannet er varmt, for så å bli redusert noe når vannet blir kaldt.

Godt nytt år til dere alle Post bilde    Post bilde Post bilde    Post bilde

Takk for tilbakemeldingene !!

Redigert av ray: 31.12.11 17:00

#33 Astor Ikke pålogget Postet 31.12.11 23:30

• D5L 2006
  • Medlem
Slettet

Redigert av Astor: 31.12.11 23:32

#34 ahamm Ikke pålogget Postet 01.01.12 00:36

• Medlem

Vis innleggagder840, på 31.12.11 10:59, skrev:

Likte godt det bildet der fly var demontert. Da hadde båten et meget tiltalende utseende.. Skulle kanskje kjøpt en... og rensket vekk fly..  :smiley:

Enig, synes den var lekker uten fly.

Flott tråd :)

#35 Geir Hel Ikke pålogget Postet 01.01.12 01:21

• Medlem
Lekker med og uten fly. Flott tråd, flott båt, flott arbeid :-) Dette liker eg  :cheers:

#36 REM Ikke pålogget Postet 01.01.12 03:48

• D5LA 2006
  • Medlem

Vis innleggray, på 31.12.11 16:58, skrev:

Er det på 12v siden det er "dårligst REM? eller gjelder det alt.
Værst på 220V siden synes jeg. Engelsk standard for kopling av sikringer, med bare den ene fasen sikret. Kopler du ut en kurs ved å slå av automatsikringen på AC-panelet under førerstolen, er fortsatt kursen strømførende. :eek:
Fjerner du AC-panelet så ser du at 220V kablingene er terminert i de samme billige plast rekkeklemmene som er benyttet på 12V-siden. Jeg byttet ut alt sammen og monterte et sikringsskap med hovedsikring, jordfeilsbryter og tre hovedkurser. Byttet også ut all 220V kabling hvor det var benyttet kabler av typen plast skjøteledning.
Post bilde
Post bilde

#37 Kjetil1 Ikke pålogget Postet 01.01.12 11:46

• Medlem
Flott båt!
Princess har vært velsignet med en designer/konstruktør som har klart å dra fram linjer som eldes med stil. Denne båten har meget tiltalende design, og er flott når den er påpasset...

Kjetil S

#38 ray Ikke pålogget Postet 01.01.12 15:37

• Medlem
Etter å ha brukt båten en mnd er det ett problem som ikke vil gi seg. Pakkboksen til BB aksel lekker for mye vann. Strammer den til det kommer ett drypp nå og da, ut en liten tur og det renner vann. har nå ikke mere å stramme inn.  Tette ringer må skifte! Bestilte Ptfe/g tette list/pakning.

Da var det bare å tasse bort til krana, løfta båten opp 1 meter. Jobber der mens båten henger i stroppen..
Skiftet først på SB aksel, de gamle talg pakningene hadde nok gått over sommeren. Men like greit å skifte på begge når jeg først driver. 3 nye ringer på plass.

På BB aksel var talgpakningen rustfarget og råtten, gikk i oppløsning når jeg tok den ut. Monterte 3 nye ringer der også. Men her var de vanskelig å få inn. Virker som om akselen sitter litt lavt i pakkboksen. Må nok line opp motoren her ja..

Ut på test tur, sb aksen er tett. men bb aksel "spytter ut pakningen under gange, kommer ut som løvtynne flak. Opp i krana igjen, valgte å ta ut pakningene igjen pga det var så vansklig å få de inn. Satte inn med nye pakninger igjen, det er ikke mulig å se anlegget på akselen så jeg får bare prøve igjen.
Ut på sjøen og samme historien igjen.
Post bilde

Ser her den ytterste ringen etter en liten tur utpå.Går ikke lenge det føre pakningen er spist opp.

Da er det bare å få båten opp på hengern, ut med aksel for inspeksjon.

Båten står nå på hengeren. Tror dette kan bli spennende. Klemflensen er så rusten att det er vel bare å skjære den i stykker så jeg får akselen ut. Alternativet er å løfte ut motoren og ta akselen inn.
Post bilde

Ikke godt å få løsnet denne fra akselen, sitter med 4 umbrakoskruer samt spenn pinne gjennom klemflensen og akselen.
Frem med vinkelsliperen og skjære seg veg. Får bare bestille ny klemflens.....

Post bilde

Kutte kutte.. går veien detta. Må bare få splitta flensen nå også kappe spennpinnen som  sitter gjennom akselen.

Fant ut hvorfor det var så vanskelig å entre tetteringene også. når jeg skulle ta akselen løs fra giret har motorfestene komprimert seg så mye så giret lå 1 cm forlavt. Var ikke mulig å entre akselen på giret igjen. Blir nok en justering der ja når akslen skal inn i båten igjen.

Så var det ned i kjellern og demontere sb ror så jeg får trukket ut akselen. Gikk akkuratt med proppelen på montert.
Post bilde

1 stk aksel ute!!

Post bilde

1 stk ror ute.

Ved inspeksjon av akselen så jeg raskt hva som var feil, bare å bestille ny.
Post bilde

Hele akselen ser bra ut uten om partiet på bilde, og det er anlegget til tetteringene. Når jeg pirker litt der med en skrutrekker virker det porøst innover.
Ny aksel blir bestilt med klem flens og nye cuttles lager.

#39 ray Ikke pålogget Postet 01.01.12 16:41

• Medlem
I påvente av deler, har jeg tatt ut dynamoen på bb motor da denne kutter å lade på tomgang i perioder. Demontert kontrollert børster etc. pusset reint for irr på alle koblingspunkter.

Har også fått cuttleslagerene.
Valgte å demontere hele pakkboksen for oversyn.

Post bilde

Innvendig her sitter det ett cuttles lager på ca 70mm samt en plast ring som fungerer som en sentreringshylse. Cuttles lagret er festet med en sett skrue.

Post bilde

Lagret ute sitter med 2 settskruer

Post bilde

Her er plast ringen, den er full av hull for vann til kjølingen av akselen

Post bilde

Lager kappet i rett lengde.

Post bilde

Her er alt montert inn i pakkboksen igjen, den har også ligget 1 døgn i sitronsyre

Post bilde

Nytt lager på plass ute.

Post bilde

Her er pakkboks montert inn igjen. Jeg har en litt spesiell måtte akselen blir kjølt ned på her. Vanlig løsning er att det er sjøvann fra motoren som trykkes ut gjennom pakkboks å kjøler akselen. Her er slangen koblet inn på eksosbendet, lager da ett undertrykk/vacum som gjør att sjøen ikke slipper taket rundt culleslagret, men ligger der å kjøler ned akselen.

Ikke videre pent nedi her........ Post bilde

#40 Janniz Ikke pålogget Postet 01.01.12 17:48

• Medlem
For ein kjæmpetråd! :thumbsup:

Du løser ting på en flott måte å meget bra dokumentert med bilder!

Å båten din e jo bærre lækker!

Benytter anledningen til og ønske Godt Nytt År!!  :fireworks2:

Mvh Janniz.