Etter mye søking for å finne en passende maskin (bl.a. med nok serieporter), ble det til at jeg bygde min egen navigasjons-maskin nå i høst.
Tok utgangspunkt i at jeg ville ha et mini-ITX hovedkort og at jeg skulle ha et multi-serie-port-kort for å håndtere bl.a. GPS, AIS, Autopilot og Navtex.
Hovedkortet ble valgt bl.a. ut fra at det har 2 skjermutganger (Mulighet for skjerm nede og evt et senere prosjekt med skjerm på FB). Skulle også ha trådløst nett for bl.a. å kunne laste ned GRIB-filer.
Kabinettet ble mye større en jeg hadde først tenkt, men det var det eneste jeg fant i farten som hadde plass til mitt full-size PCIe serie-kort. Det har et innebygget 230V PSU, hvilket gjør at jeg kan drive maskinen enkelt hjemme i fbm testing og evt senere oppgraderinger. Ved overgang fra 230V drift til 12V er det bare å nappe ut ATX og CPU pluggene og sette inn 12V PSU'en og CPU pluggen fra 12V PSU'en.
CPU, minne og disk ble valgt ut fra at disse skulle være grei nok og være strøm-snille. Installerte Win7 Pro som OS.
Til sammen betalte jeg ca. 5 båtlapper for maskinen (inkl Win7).
Kabinett:
SILVERSTONE SUGO SG05
12V PSU:
DC-DC 12V 120W Car PC Power Supply
Hovedkort:
Asus P8H67-I DELUXE
Prosessor:
Intel® Core™ i3-2100T Processor
Minne:
Crucial DDR3 SO-DIMM 1333MHz 4GB CL9
Disk:
SAMSUNG SPINPOINT M8 2.5" 500GB