Honduras, på 27.01.12 13:48, skrev:
Den kvelden du ikke kan dra hjem fordi iPaden streiker og du ikke får slått på lanternene, den kvelden går man tilbake til brytere igjen...

-men nå hadde jeg igrunn heller ikke lagt ut på tur, selv i dagslys, om jeg ikke kunne lese av lading, motortemp, oljetrykk, turbotrykk, turtall mm når motoren under dekk koster en årslønn. :)
jeg er fullstenig med på tanken. Når "ekte båtfolk" fortsatt sverger til at paprikart skal være med og plotter er hjelpemiddel, så er nok terskelen høy for å gå over til fullstenig ipad-intrumentering. :) Å skru på padda for å få dolys om natta, kommer ikke på tale uansett.
-men samtidig tror jeg at apps og pad kan vi et enormt tillegg og avlesningsplassen for parametere man ikke er avhengig av. Total oversikt på batterier, lading, spenning, forbruk og landstrøm, alle parameterene på en D-motor man ikke får levert standard, pluss standard, nivåmålere for ferskvann og septikk mm. Alt som gratis apps.
Men det er klart, mye betinger at alle leverandører av utstyr legger om til nye systemer, eller har dette i tillegg.
-men selvfølgelig, alt dette betinger at vi er med på utviklingen, kjøper duppeditter fortløpende slik at "oppfinnerene" har til salt i grøten og videreutvikler duppedittene.
I løpet av 2-3 år tipper jeg mange av oss sitter med to padder på dach-bordet i båten. En som plotter/radar/ ekkolodd og en for alle parametere for motor og oversikt over alle andre verdier som er kjekt å lese av på båtens utstyr.
Ipad kommer sikkert til marint utendørs bruk som tåler varme og kulde bedre enn i dag, garantert. Det er vel "bare" for I-folkene snakk om å designe en tett enhet med vifte, produsere denne i kina, og sende den ut på markedet.