Jump to content

Blandingsforholdet mellom Gelcoat og Herder


John_Kr

Recommended Posts

Fant noe selv:

 

Catalyzing

The hardener for gelcoat is the same as for any polyester resin-methyl ethyl ketone peroxide, or MEKP. Gelcoat resin usually requires 1 to 2 percent of hardener by volume (follow the manufacturer's instructions). As a general rule, four drops of hardener will catalyze 1 ounce of resin at 1 percent. The mix shouldn't kick (start to harden) in less than 30 minutes. Hardening in about two hours is probably ideal. Always err on the side of too little hardener. Also be certain to stir in the hardener thoroughly; if you fail to catalyze every bit of the resin, parts of the repair will be undercured.

Link to post
Share on other sites

Mengden herder er også avhengig av arbeidstemperaturen. Har du tenkt å støpe nå, håper jeg du er innendørs og har en anstendig temperatur.

 

Som en tommelfingerregel bruker du 1% herder ved 25°, 1,25-1,5% ved 20° og 2% ved 15 grader.

Under 15 grader? Tja... må du absolutt støpe så tilsett aksellerator.

Under 10 grader? Glem det. Det kjennes bra ut og det ser bra ut, men det har ikke blitt bra.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Må kanskje ta luke inn da......

Vær klar over at det STINKER noe veldig under herdingen.....ville heller ha ventet på varmere vær...

 

Gelcoat trenger ut fra min erfaring både mer herder og lenger tid på å herde enn ren polyster.

 

For ordens skyld, det er topcoat du mener? (gelcoat+voks)

Gelcoat kan ikke brukes hvis det skal herde mot luft, det blir klebrig.

Link to post
Share on other sites

Vær klar over at det STINKER noe veldig under herdingen.....ville heller ha ventet på varmere vær...

 

Gelcoat trenger ut fra min erfaring både mer herder og lenger tid på å herde enn ren polyster.

 

For ordens skyld, det er topcoat du mener? (gelcoat+voks)

Gelcoat kan ikke brukes hvis det skal herde mot luft, det blir klebrig.

Ja da ble jeg litt i tvil hva jeg har kjøpt i løs vekt.....

 

Det ser ut som hvit maling som lukter som polyester + et lite glass med herder.

 

Har bært lukene allerede i peisestuen, lukter sa du...... :puke:

Link to post
Share on other sites

Har bært lukene allerede i peisestuen, lukter sa du...... :puke:

Det er ikke mulig å skille top/gel-coat ut fra utseende eller konsistens.

Gjør en test og se om det herder til en glatt overflate.

 

Og ja, det lukter.... du må regne med kommentarer hvis det befinner seg andre mennesker i huset...

Sist jeg prøvde meg på innedørs rep. måtte jeg kaste innholdet i fryseren etterpå... :rolleyes:

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg la lukene på varmekablene i kjelleren, samt brukte hårføneren "litt" til å begynne med.

 

Det ser ut som produktet tørker med en blank overflatehinne. Det som er brukt på lukene fra før er noe lignende stoff, men med noe mattere overflatehinne.

 

Hva trur dere jeg har brukt til dette arbeidet - Gelcoat eller Topcoat? Jeg ser ikke forskjell.

 

Før:

Bilde

 

Etter:

Bilde

 

Har forøvrig byttet ut alle skruer og muttrer til A4 kvalitet.

Redigert av John_Kr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og ja, det lukter.... du må regne med kommentarer hvis det befinner seg andre mennesker i huset...

Sist jeg prøvde meg på innedørs rep. måtte jeg kaste innholdet i fryseren etterpå... rolleyes.gif

 

Dette kan bli en "artig" tråd om du fortsetter John_Kr. Får i alle fall håpe det ikke er samme stoffet som Ingar brukte.

 

tj

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Prøver å låne denne tråden litt.

 

Har fått ett hakk i baugen som går inn på bar glassfiber. Kanskje 7-8mm i omkrets, og 2mm tykt. Har lagt i gelcoat, og lagt kontaktpapir (plast) over. Ikke blandet i voks eller herder. Dette var en boks som fulgte med båten, der det står "gelcoat" med håndskrift på boksen. Rundt 20-23 grader under arbeidene, og noen timer etterpå.

 

Vil dette herde?

Link to post
Share on other sites

Tror nok du må tilsette herder ellers må det fjernes...å ja...dette er noe klin hvis det ikke har herdet. Med tanke på at du har lagt plast over gelcoatsparkelet så har du på en måte gitt den det samme "miljø" som i boksen...altså lite luft, hvis den ikke blir hard i boksen må du nok blande i en dæsj herder :wink: De aller fleste produkter i denne kategorien er 2-komponente " herder og polyester, herder og topcoat, herder og gelcoat:)

Redigert av biozide (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil dette herde?

 

Ja, men det vil ta mange år.

Alle sånne produkter begynner å lenke med en gang etter produksjon.

For å holde de flytende tilsettes de en inhibitor som gjør at de kan transporteres og lagres over en begrenset tid.

Når vi bruker disse produktene, tilsetter vi en katalysator for å vekke opp lenkeprosessen.

 

I ditt tilfelle skal du tilsette 3% voksløsning og 2%katalysator (herder).

 

Den første for at det ikke skal bli sticky å ta på, og den andre for at det skal herde.

Du må skrape av det du har lagt på, og vaske bort restene med styren.

Så kan du begynne forfra.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Vet ikke hva som er riktig jeg heller. Jeg brukte iallfall gelcoat med herder, uten voks, og plastret over med kontaktpapir. Dette herdet over natten, og jeg reiv så av kontaktpapiret. Ventet nok ett døgn, før jeg fjernet limet etter kontaktpapiret med aceton. Dette ser ut til å være "hel ved". Jeg tar båten opp/ned på henger nesten en gang daglig nå i varmeperioden, og dette "gnur" på mitt reparerte "hakk". Dette er ikke klebrig, har pusset på det med sandpapir, og det er like hardt som gelcoat skal være.

 

Jeg brukte denne http://www.batliv.com/photoalbum/view2/P3N...MSZpZD0xMjEzOTE til hjelp.

Redigert av anordahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...