Ella., på 04.01.12 18:09, skrev:
Det vil vel altid være en fordel og få skilt discant vil jeg tru, det beste hadde vel i mitt tilfelle og satt de i toppen av targaen. Men sånn blei det nå:)
Det er en ulempe om diskant og mellomtome kommer fra henholdsvis hytt og pine. Ihvertfall vil nok mange hifi-guruer fortelle oss det. Men i båt kan det være en fordel siden diskanten tross alt bærer dårligst og dermed kan være fint å få plassert i ørehøyde. Da blir mulighetene for plassering litt fler om man ikke må ha plass til mellomtone/bass-element samme sted også. Hvor skillet går med de Alpine-høyttalerne du har aner jeg ikke, dersom de store elementene kun er bass/sub, er det helt greit å skille dem fra resten.
Siden jeg har seilbåt blir det mest aktuelt for meg å montere elementene i cockpitbenkene i passelig fot-høyde, hvor de sikkert får seg et og annet spark. Siden det er nok av hull i båten som det er, akter jeg ikke å perforere den ytterligere med hull hvor vannet kan trenge helt inn i en kritisk situasjon. Men diskantelementene kan jeg kanskje få lurt på plass et eller annet sted i mer ørevennlig høyde uten å kompromisse. En liten dome-diskant tåler nok tross alt et par tonn vann mye bedre enn en 10' bassmembran ...
Har også sett diskantkabinetter til å montere på pushpit, det kan jo være en god løsning lydmessig og krever ingen hull, men jeg er litt usikker på hvor lenge de ville overlevd ... slikt blir vel enten knabbet eller går ned med dreggen under en kaotisk tillegging ...