Ip.Content

Logo

Lyd i båt, kan det bli for mye?

• Logg inn for svare
52 svar på dette emnet

Meningsmåling: Lyd i båten

For mye lyd i båten min?

Du kan ikke se resultatet før etter at du har stemt.
Stem Gjester kan ikke stemme.

#41 Fru Jacobsen Ikke pålogget Postet 03.01.12 23:39

• Medlem

Vis innleggRSL, på 03.01.12 23:06, skrev:

Grøss og gru.....  :puke: Fiolin før frokost... Like kult som de som setter en liten veskehund av en gneldrebisje på land og binder den til et tre, fordi de ikke orker ha den masete hunden ombord så tidlig på morran (-derpå).
:lol:  :lol:

#42 jadal Ikke pålogget Postet 03.01.12 23:54

• Medlem
Mitt største problem med lyd i båt er manglende kasse, så de står i open baffel nå. Og med kun innebygd forsterker blir det fort klein lyd. Ikke har jeg egent batt til dette heller så et par ting bør komme på plass..

1. Kasser på høyttalere. Med bassport.
2. Forbruks batt. Med skillerelle.
3. Digital forsterker.

Men det er nok helt ok sånn der er også. Lyden blåser bare litt bort/drukner over 35knop.

#43 Ella. Ikke pålogget Postet 04.01.12 18:09

• Medlem
Post bilde

Vis innleggquantumduck, på 03.01.12 22:34, skrev:

De så litt klønete ut å montere, tror jeg?

Edit: så at diskanten er løs på video'en, da blir det litt mindre snirklete. Men likevel kunne de vel sluppet unna med diskantelement i midten som alle andre?

Det vil vel altid være en fordel og få skilt discant vil jeg tru, det beste hadde vel i mitt tilfelle og satt de i toppen av targaen. Men sånn blei det nå:)

#44 quantumduck Ikke pålogget Postet 08.01.12 21:04

• Medlem

Vis innleggElla., på 04.01.12 18:09, skrev:

Det vil vel altid være en fordel og få skilt discant vil jeg tru, det beste hadde vel i mitt tilfelle og satt de i toppen av targaen. Men sånn blei det nå:)
Det er en ulempe om diskant og mellomtome kommer fra henholdsvis hytt og pine. Ihvertfall vil nok mange hifi-guruer fortelle oss det. Men i båt kan det være en fordel siden diskanten tross alt bærer dårligst og dermed kan være fint å få plassert i ørehøyde. Da blir mulighetene for plassering litt fler om man ikke må ha plass til mellomtone/bass-element samme sted også. Hvor skillet går med de Alpine-høyttalerne du har aner jeg ikke, dersom de store elementene kun er bass/sub, er det helt greit å skille dem fra resten.

Siden jeg har seilbåt blir det mest aktuelt for meg å montere elementene i cockpitbenkene i passelig fot-høyde, hvor de sikkert får seg et og annet spark. Siden det er nok av hull i båten som det er, akter jeg ikke å perforere den ytterligere med hull hvor vannet kan trenge helt inn i en kritisk situasjon. Men diskantelementene kan jeg kanskje få lurt på plass et eller annet sted i mer ørevennlig høyde uten å kompromisse. En liten dome-diskant tåler nok tross alt et par tonn vann mye bedre enn en 10' bassmembran ...

Har også sett diskantkabinetter til å montere på pushpit, det kan jo være en god løsning lydmessig og krever ingen hull, men jeg er litt usikker på hvor lenge de ville overlevd ... slikt blir vel enten knabbet eller går ned med dreggen under en kaotisk tillegging ...

#45 Faxen Ikke pålogget Postet 09.01.12 11:53

• Hurra for båtpenger
  • Medlem

Vis innleggquantumduck, på 08.01.12 21:04, skrev:

Har også sett diskantkabinetter til å montere på pushpit, det kan jo være en god løsning lydmessig og krever ingen hull, men jeg er litt usikker på hvor lenge de ville overlevd ... slikt blir vel enten knabbet eller går ned med dreggen under en kaotisk tillegging ...
Da blir de raskt omgjort til SUBer. :lipseal:  :diving:  :lol: :lol:

#46 volfro Ikke pålogget Postet 09.01.12 23:36

• Medlem
Kanskje på tide å få lagt ut noen frekvenskurver så man ser hvordan lydbildet ser ut i forskjellige båter.
Eg har foreløpig ingen målinger selv, men eg testa litt med sinuskurver og db måler før eg plasserte sub etc.
Ellers finnst jo enklere og raskere metoder som fks. dette:  http://avforum.no/forum/brukerguider-audio/60418-miniguide-frekvensmaling-radioshack-room-eq-wizard.html

Ellers er det ikke noen regel som sier at det er de med kraftigst anlegg som oftest forstyrrer helgefreden for andre.
Så må man skille litt imellom hvor i landet man befinner seg, for min del er det sjelden man treffer naboer fks. i uthavn.
Eg spiller sjelden høgt, men eg liker god lyd.
Eg har fks. valgt utstyr som er lettdrevet men av god kvalitet med tanke på lavt strømforbruk.

#47 volfro Ikke pålogget Postet 04.02.12 01:22

• Medlem
Vart lei av lodding på det nye instrumentpanelet, så da ble det å fikle litt med stereoen.
Rigga meg til med REW og tok noen målinger. Første skuffelse ble jo at det ikke gikk så dypt som eg hadde håpet på, men det er jo bare en liten 8 tommer sub.
Så til kurvene som gikk i hytt op pine, med ganske store dipper allt etter hvordan eg justerte. Nå skal det sies at det ikke er all verden muligheter innebygget
i Kenwooden, men eg har trinnløs delay/fase , 3 forskjellige delinger db/oct...
Ble litt overraska over at det var å bruke kun deling på 6db/oct. som gjorde det største utslaget i rett retning.
Ca. 112 db trykk i salongen generellt med ganske lik kurve rundt i salongen. Ved kartbordet 122db for de tunghørte.
Kurven under er før og etter.
Post bilde

#48 Mats-gh11 Ikke pålogget Postet 04.02.12 15:52

• Medlem

Vis innleggvolfro, på 04.02.12 01:22, skrev:

Vart lei av lodding på det nye instrumentpanelet, så da ble det å fikle litt med stereoen.
Rigga meg til med REW og tok noen målinger. Første skuffelse ble jo at det ikke gikk så dypt som eg hadde håpet på, men det er jo bare en liten 8 tommer sub.
Så til kurvene som gikk i hytt op pine, med ganske store dipper allt etter hvordan eg justerte. Nå skal det sies at det ikke er all verden muligheter innebygget
i Kenwooden, men eg har trinnløs delay/fase , 3 forskjellige delinger db/oct...
Ble litt overraska over at det var å bruke kun deling på 6db/oct. som gjorde det største utslaget i rett retning.
Ca. 112 db trykk i salongen generellt med ganske lik kurve rundt i salongen. Ved kartbordet 122db for de tunghørte.
Kurven under er før og etter.
Post bilde

Det ble jo STOR forskjell!

#49 volfro Ikke pålogget Postet 04.02.12 19:37

• Medlem
Ja, kalibrering kan ha mer å si enn å legge fks. dobbelt så mye penger i ett anlegg.

Noen som kjenner til forsterker til å bruke på front høgtalerene, men som med ett tastetrykk kan koble bort denne og bruke innebygget forsterker i spiller? (mindre strømforbruk)
Eg har ikke studert i denne probelmstillingen så mulig det finnst mange muligheter.

#50 Sjømann.22 Ikke pålogget Postet 04.02.12 22:04

• Mye røyk sa du?
  • Medlem
Musikk er viktig i båt, og selv likte jeg både oppsettet og musikk smaken din bella Post bilde Kan vell aldri bli for mye, men jeg mener det er viktig å ta hensyn når man omgås med andre. I min Sjømann har jeg en dobbel 10* sub (proson), 2x  6x9(pioner), og 2 biltema høytalere på 100w. Forsterkeren er av merke pioner på 1500w, kun sub og 6x9'ene som er koblet til den, resten går direkte til spilleren Post bilde

#51 hanto1 Ikke pålogget Postet 14.05.12 10:03

• Medlem
Post bilde

Har kikket igjennom mobil-bildene og fant dette dette gullfine bildet. Hvilket håndverk!

Redigert av hanto1: 14.05.12 10:06

#52 glalaks Ikke pålogget Postet 14.05.12 10:32

• Medlem
Festival??? Hehe

#53 CalnoR Ikke pålogget Postet 16.05.12 04:44

• Medlem

jeg tenker å kjøre Rockford Fosgate M282 8" fulltone X4 på 100w rms hver og Rockford Fosgate M600-4D på 4x100w rms.. kasser bygges etter produsentens mål for å slippe rasling i glassfiber..