Jump to content

Rust og Rustbehandling (Ferro-Bet)


Ferro-Bet

Recommended Posts

Ferro-Bet stiller sin kunnskap om rust og rustbehandling til disposisjon for Båtplassen.

 

Jeg vil i denne posten starte med å legge ut litt basisinformasjon som det kan være nyttig for de fleste å vite om rust.

Så vil jeg legge ut litt poster fra et annet forum der jeg er med å besvarer, da jeg vet at det er mange av de samme problemstillingene som kommer opp.

Om du kjører bil, jobber på plattform, ordner huset eller har vårpussen på båten, er utfordringen med rustbehandling nesten 100% lik.

Så hvorfor må alle finne opp kruttet hver gang de skal reparere noe? Basiskunnskapen er lik uansett hva du jobber med.

 

Så nå kan dere komme med alle de spm dere måtte ha til meg her i denne posten.

Det jeg ikke vet, har jeg en bred bekjentskapskrets innen flere fagfelt som kan hjelpe meg/oss med.

Så håper jeg vi kan lære litt av hverandre også!

 

Man trenger ikke vite alt, så lenge man vet hvor man kan finne de rette svarene!

 

Til informasjon så er jeg daglig leder i A/S Ferro-Bet, som er et norsk produksjonsfirma av kjemi til rustfjerning å behandling av metall og aluminium.

Link to post
Share on other sites

Spørsmål: Hvordan er behandling av rust med kjemikalier i forhold til sandblåsing?

 

 

 

Hei.

 

Godt spm!

Sandblåsing er i prinsippet det samme som å ”banke” rust.

Jeg anbefaler sandblåsing til store jobber som regel. Men det er ikke alle som har muligheten til det, eller at materialet ikke tåler en slik påkjenning.

Det som er med sandblåsing er at for å få fjernet rusten må du slite ganske hardt på metallet (og det fjerner sjeldent eller aldri rusten helt).

Innen sandblåsing har du tre graderinger grovt sett. Grad 1 er helt rent metall og grad 3 er ”grovpussing”. De fleste sandblåser til a grad 2-2,5.

Om man benytter en Rustfjerner etter man har sandblåst (til ca grad 2 - 2,5) slipper man å slite ned så mye av metallet for å få fjernet rusten i porene.

 

Innen kjemisk rustfjerning har du to grener. Rustomvandler og Rustfjerner.

90-95% av produktene innen rustbehandling er Rustomvandlere. Her finnes det bra produkter og mindre bra produkter.

En Rustomvandler trekker inn i rusten og ”binder” den opp slik at fuktighet og oksygen trenger inn til metallet og rusten kan blomstre fritt.

Man får da en hard hinne over rusten som man kan male og lakkere på (følg oppskriften nøye).

Man kan ikke sandblåse før man legger en Rustomvandler, da den trenger rust for å ha noe å jobbe med.

 

Innen segmentet Rustfjerner (kjemisk FJERNING av rust)er det veldig få produkter.

En Rustfjerner etser bort rusten helt ned i porene, og gir deg et rent metall å jobbe videre med.

Dette er en løsning som fungerer meget godt i samarbeid med sandblåsing, eller ved våtsliping.

 

Håper dette besvarte ditt spm.

 

Dette bilde viser en plate som har blitt behandlet på 50% av flaten med Ferro-Bet Rustfjerner

Rusttest.jpg

Link to post
Share on other sites

Her ser dere det vi kaller Rust-pyramiden:

pyramide.png

 

Tekst fra Ferro-Bet sin hjemmeside:

 

Rustomvandler kontra Ferro-Bet Rustfjerner

Mange undrer over forskjellen på en rustomvandler / rust converter og Ferro-Bet Rustfjerner. Kort fortalt kapsler en rustomvandler rusta inn, eller binner den opp slik at oksygen og fuktighet ikke trenger inn til metallet. Dette gir et bedre grunnlag for maling og lakk, enn det ville vært å male direkte oppå rusta.

Fjerner man ett eller flere elementer i denne pyramiden, unngår man rustdannelse. Og det er her rustomvandlerene kommer inn i bildet, da de hindrer vann og oksygen i å nå metallet for en videre rustutvikling. Ferro-Bet Rustfjerner virker på den måten at den etser rusta bort, helt inn i porene i metallet. Det vil si at du får et metall som er kjemisk fritt for rust fra 0.001mm til 0,8mm (variasjon i tetthetsgraden i metallet, gir variasjon i penetrasjon). Det finnes forskjellige tetthetsgrader innen metall, og noen er mer porøse i strukturen enn andre metaller er. Dette gjør at penetrasjonen ikke er lik fra metalltype til metalltype (tenk metall til tog skinner og tanks kontra ei jerngryte).

 

Når skal jeg bruke Ferro-Bet Rustfjerner og når skal jeg bruke en rustomvandler?

 

Om man tenker på Ferro-Bet Rustfjerner og rustomvandlere som verktøy, har produktene forskjellige områder de skal / kan brukes til. Ferro-Bet Rustfjerner er som en form for kjemisk sandblåsing. Alle områder der man kan sandblåse kan man bruke Ferro-Bet Rustfjerner (eller som et supplement til sandblåsing) . Er man derimot redd for at det er rustet hull, og man ikke ønsker å fjerne rusten, men heller binde den opp for å ha noe å male på, er rustomvandler veien å gå. Men som de aller fleste skjønner, er et rent metall fritt for rust den sikreste veien til det beste resultatet, som vil stå seg i mange år.

Link to post
Share on other sites

Spørsmål: Jeg må ha en ny rustomvandler, hva anbefales? Gjerne noe som jobber i ekspressfart.

Og er det noe spesifikt som er bedre enn annet for å påføre som første lag etter en rust behandling?

 

SVAR:

De fleste rustomvandlere bør ha 12-24 timer tørke/herdetid.

Merker som har et godt rykte er Rustbjørn, Würt Rustomvandler og Brunox.

Anbefalt etterbehandling er noe forskjellig fra produkt til produkt, les derfor instruksjonen på produktet du kjøper.

 

Skal du ha et produkt som virker kjapt bør du vurdere Ferro-Bet Rustfjerner (virketid 15-45 minutter), men dette fjerner rust, og er ikke en rustomvandler. Forskjellen på Rustfjerner og Rustomvandler kan du lese lengre opp på siden.

Link to post
Share on other sites

Spørsmål: Hvordan er rustfjerneren mot lakken?

 

 

SVAR:

 

Hei.

 

Det enkle svaret er -Er det sterkt nok til å fjerne rust, er det sterkt nok til å ødelegge lakk.

 

Det som kan hende er at lakken blir missfarget og stygg, derfor må man maskere området rundt der man jobber.

Får man søl på lakk er det viktig å tørke det bort med en fuktig klut (med en gang), eller skylle det bort med vann.

Link to post
Share on other sites

Hva er rust?

 

Her kommer en god og enkel beskrivelse på hva rust er rent kjemisk: Kilde Wikipedia, den frie encyklopedi

 

 

Rust er en fellesbetegnelse for kjemiske forbindelser av jern (Fe) og oksygen (O). Alt etter sammensetning kan fargen være gulaktig, rødlig, brunlig og over mot svart.

 

Rust er et stort problem i mange forbindelser hvor man bruker jern eller jernholdige materialer til diverse konstruksjoner. I visse metallsammensetninger dannes en metall- og oksygenforbindelse som forhindrer oksygenet i å nå lenger inn i materialet, f.eks. i rustfritt stål. Normalt vil rusten få materiale til å løsne seg i flak, så emnet hele tiden svekkes etterhvert som oksygenet trenger lenger og lenger inn. Til slutt dannes hull (gjennomtæring), eller emnet knekker.

 

I oppvaskmaskiner ses ofte rustpletter på ellers rustfrie gjenstander. Dette kan skyldes at tingene har vært våte for lenge, så oksygenet i vannet går i forbindelse med metallet, eller at løse ikke-rustfrie splinter er løsnet fra andre ting i maskinen og tilfeldig lander på den rustfrie delen. Herfra kan rusten så spre seg.

 

Rust forebygges ofte ved galvanisering eller forzinking. Alternativt rustbeskyttes det løpende med oljebaserte produkter, særlig på biler.

 

Tilsvarende kjemiske forbindelser dannes med andre metaller, f.eks. sølv som oksiderer og blir svart eller kobber som irrer (karakteristisk grønn farge).

 

Rustent jern kan gjenbrukes fullt ut, like godt som "rent" jern ved at jernet smeltes, slik at forbindelsene ødelegges.

Link to post
Share on other sites

Kjempeflott at leverandør kan delta slik i forumet.

 

Ferro-bet har jeg forsøkt ved få tilfeller, da malingen jeg har brukt på min stålbåt har reagert kjemisk. Den er av type Hempel Hempatex.

 

ved bruk av eksempelvis bengalack har dette gått bra.

 

Har du tips til hva jeg eventuelt kan vaske overflate som er behandlet med Ferro-bet som fører til at der ikke oppstår kjemisk reaksjon?

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Ferro-Bet på gamle biler i mange år, og synes fortsatt at dette er det beste produktet på markedet for å nøytralisere/fjerne rust. Men jeg har merket at det ved kraftige rustangrep er vankelig å få vekk all rust med dette,selv om jeg har fjernet løs rust med stålbørste først og deretter skrubbet mellom strøkene med stålbørste også. Har du noen tips til å gjøre rustfjerningen mer effektiv enn dette?

 

Jeg har også brukt Ferro-Bet som bad for listeklips, skruer og andre mindre deler. Der er den helt suveren, delene ser ut som nye etterpå!

Link to post
Share on other sites

Svar til Figaro:

 

Først og fremst så er det greit å vite at Ferro-Bet bare er firmanavnet vårt.

Mange som har trodd Ferro-Bet var synonymt med rustfjerning, men det er det nok ikke.

Vi har lager flere produkter, så kan være greit å skille litt på dem :)

 

Men jeg regner med det du lurer på er om man kan bruke Ferro-Bet Rustfjerner på eksosrøret.

Ja det kan du, men røret må være kaldt (10-25 grader, beste er 20 grader i stålet).

Jobb Rustfjerneren inn med en pussemaskin på lavhastighet, eller pussepapir (våtsliping) før du legger ett nytt lag.

La dette tørke i ca 45-60 minutter. Når prosessen er ferdig trenger du ikke etterbehandle om du ikke ønsker en farge på eksosrøret.

Men da vil rusten komme til bake, da metallet er helt ubeskyttet.

Om du skal legge en lakk, velg en som tåler høye temperaturer (finnes flere forskjellige).

Link to post
Share on other sites

Savr til Polarn:

 

Ja du kan bruke Ferro-Bet Rustvask, men det er siste utvei pleier jeg å si.

Finnes produkter som er utvikklet for denne jobben, men da bbør du kontakte noen som forhandler kalesjer.

Rustvasken er et sterkt produkt, så om du velger å gå for den løsningen kan jeg heller beskrive prosessen da :)

Men jeg ville prøvd et mildere produkt først.

 

Lykke til! :)

Link to post
Share on other sites

Svar til Verrie.

 

Jeg er litt usikker på hva du mener her egentlig:

Har du tips til hva jeg eventuelt kan vaske overflate som er behandlet med Ferro-bet som fører til at der ikke oppstår kjemisk reaksjon?

 

Reagerer Rustfjereren med malingen til Hempel?

For om så er tilfelle er det noe jeg ikke har hørt om før.

Men fint om du beskriver problemet litt bedre :)

Link to post
Share on other sites

Svar til Index:

 

Jeg pleier å anbefale å våtslipe Ferro-Bet Rustfjerner inn med en slipemaskin / pussemaskin på LAV hastighet.

Da får du en veldig lik effekt som ved sandblåsing.

Du bruker da mindre av produktet, og virketiden blir mindre!

 

Vet ikke om dette er lov (reffere til Ferro-Bet sitt forum), men her kan dere lese mye om hvordan man bruker Rustfjereren for å fjerne rust.

Vist linken er i mot Båtplassen sine regler tas den bort med en gang.

 

Info om Rustfjerner (mye bilrelatert).

Div info om Rust

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett at noen lurer på det med sponsing, det er litt komplisert siden Ferro-Bet er en produsent og selger til grossister rundt om i hele landet.

Hadde det vært en spesifik båtkjede som vi hadde en avtale med kunne vi gjort noe i den stilen, men det har vi ikke.

Men om det er ønskelig kan vi lage noen konkurranser der premiene kan være ting dere har bruk for.

Vi er altid på utkikk etter spennende bilder av ting som folk jobber med. Så om dere har spesifike saker dere kan dokumentere med bilder og tekst, kan vi være med på å sponnse litt.

 

Jeg vil være litt forsiktig med å profilere firma mitt for mye, da det blir reklame.

Siden denne siden er åpen for alle og jeg ønsker at dere skal få en possitiv opplevelse med rustfjerning er det infoen til dere som er den viktigste!

Link to post
Share on other sites

Har du tips til hva jeg eventuelt kan vaske overflate som er behandlet med Ferro-bet som fører til at der ikke oppstår kjemisk reaksjon?

 

Har du prøvd med vann? I de tilfellene der jeg har opplevd at lakk/grunning reagerer med Ferro-Bet'en så har det skyldtes at jeg ikke har vasket bort støvet etterpå. En omgang med fuktig klut, la det tørke og grunningen sitter som støpt!

Link to post
Share on other sites

Om det er at lakken du legger over som reagerer med Rustfjerneren, så er det nok syre som ligger igjen å skaper problemer.

Er man usikker på om det ligger syre igjen, rengjør med en fuktig klut som Index helt riktig skrev :)

For i prinsippet skal ikke noe produkt kunne reagere med Rustfjerneren da den ikke legger igjenn noe skadelig (sink og jernfosfat ligger igjen).

Link to post
Share on other sites

Hei Medusa.

 

Så bra at infoen falt i smak!

 

Når du har behandlet metallet med Rustfjerner er metallet helt ubeskyttet.

Man behandler da metallet slik man behandler ubehandlet metall.

Det man må passe på er om det er fare for at det ligger Rustfjerner blandet med rust noe sted som en "grøt".

Dette må da fjernes med en fuktig klut eller skylles bort.

På flater vil det ligge igjen et støvlag bestående av jernfosfat og sink. Dette er ikke skadelig (possitivt for rusthindring), men kan gjøre at lakken blir litt rugglete.

Støvet kan blåses bort, eller vaskes av med en klut.

Man kan rengjøre med Aceton også, om man har tilgang til det.

Link to post
Share on other sites

Hei Index.

 

Når Ferro-Bet Rustfjerner er ferdig å virke (og det ikke ligger syre igjen) skal du kunne behandle akkurat som du vil.

En god syregrunning/etsprimer er et godt utganspunkt for videre lakkjobb.

Skal ikke bli noen komplikasjoner av dette.

 

Lykke til med jobben :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...