Ingar, på 28.01.12 09:38, skrev:
En ting jeg har lurt på er det som kalles sink-grunning.
Men disse produktene blir markedsført som et alternativ til galvanisering, noe som forutsetter at sinken er i elektrisk kontakt med metallet den skal beskytte.
Har heller ikke opplevd at slik grunning gir noe bedre resultat enn vanlig 1-komp. grunning. 2-komp. epoksy er det eneste som holder over tid.
Er det hele et markedsføringstriks?
Figaro, på 28.01.12 14:16, skrev:
Er det noen som kjenner dette produktet? En stålbåteier i havna brukte dette som grunning, men etter en sesong var båten på land for å fjerne rust. Så det er nok som Ingar sier, det er kun 2 komp. epoxy som holder over tid. Men reklamen for produktet virker jo svært lovende------
http://www.zinga.no/index.php?id=6
Tar tråden litt tilbake.
Sink og zink fru Blom.
I 1992
kom malererene med et "nytt programmet" fra International Sinkprimer og tjæreepoksy som har hvert på til 2010, siden Sink og xxxxxxx datt av, malt på med dugg i stålet (min mening).
Da mente 80% at Sink-grunning var best under vannlinjen, i dag er vel det ingen som sier det, men bra over vann.
Og grunnen til at båten min så slik ut under vannlinjen er at ingen maling en tett og når sjøvann kom inn
til Sinken på stålet så ble det en kjemisk reaksjon på innsiden av malingsprogrammet og gassbobler som må ut. Sa ekspertene i 2010.
Derfor så båten ut slik Innlegg 177 Ikke et vont ord om det programmet båten var like hel..
I det nye malingsprogrammet så vill det før eller siden også trenge vann inn til stålet og stålet bruker opp oksygenet, siden det ikke blir tilført ny oksygen så skjer det ikke noe mer sa ekspertene i 2010.
En får se ved neste opptak.
Men at sinken malingen har beskyttet båten i 18 år er HELT SIKKERT, sinken satt som limt til stålet så en kan lure på om en kunne ha hatt bunnstoff rett på sinken.
Det at deler av roret var inne på blankt stål, kommer av at jeg i 2002 sveiset på den biten foran ror stammen og den delen ble slipt med en grov slipeskive Sink på boks og
tjæreepoksy og bunnstoff kan vel heller ikke klage her side stålet er like blankt..
Har også hvert inne på krype strøm, uten at jeg har blitt overbevist side det er overalt og også i striper? er det derfor det heter krypstrøm

.
Skulle ikke da også sinken ha sluppet taket og ikke bare tjære
poksyen?.
Krypstrøm for-binner jeg med de "48 grop tæring ene " jeg fant i 1990 som ikke har utviklet seg siden.
Da jeg i 1990 sandblåste vekk 1 komp maling fra 1977 så var også alt ok unntatt det partiet med grop tæring ene og noen skrubbsår så de kunne da også.
Det å stå ute og sandblåse og male krever Sol og Sol og Sommervarme.
Redigert av roger-jo: 21.02.12 14:50