Jump to content

Valg av dykkerutstyr for nybegynner, ventiler, flasker m.m


Bitteliten

Recommended Posts

Har vært første turen hos utstyrspusheren. Hadde en god prat om utstyr. Kurset er om et par uker.

 

På redningsskøyter bruker de nå flasker av karbon. Dette kan skaffes, pris ca dobbelt av stål. Den lave vekten på land frister meg, regner med å ha de med i båten.

 

Noen med erfaring/ synspunkter om karbonflasker?

 

Hva bør jeg tenke på ved valg av ventil? Så en snasen Mares i karbon. Likte godt maskineri gsjobben der. Vekten var knapt lavere enn på standard...

Link to post
Share on other sites

flaske har jeg bare hatt og har i stål så lite og komme med av fornuft.

 

Ventiler er det viktig ha så kalt "frostsikre" hvis man tenker brukte det på den tiden av året.

ellers ville jeg holdt meg til de kjente merkene, dem er enklest få service på .noe dem skal\bør ha 1 gang i året.

sjøl foretrekker jeg apex da jeg har hatt det i et par omganger problemfritt. Har nå også en mares i backup

 

dykkesiden.no og dykkeprat.no er vel mere rette stedet for masse gode og dårlige svar innen dykking :)

fue.no er det mye greie priser og veldig god service ,

Link to post
Share on other sites

Du sparer noen kilo på flaskene, men skal du dykke med drakt må du sannsynligvis kompensere det med mer bly.

Komposittflasker er først og fremst for bruk på land (røykdykking), jeg hadde ikke satset på det, iallfall ikke om du skal ha de med på langtur.

Som kjent er karbonfiber lite motstandsdyktig mot knusning, skummelt å bruke en flaske som har dultet borti en stein....

Link to post
Share on other sites

Enig med Ingar. Bare skjørheten til flaskene er grunn til å holde seg unna.

Før mener jeg karbonflasker hadde en begrenset levetid, uavhengig av tilstand også. Vet ikke hvordan det er i dag?

 

Grunnen til at eventuelt redningsskøytene bruker dette er at de da har utstyr som fyller flere oppgaver. I form av at de lett kan brukes til røykdykking også.

Om en skal dykke med tynn våtdrakt, eller uten drakt...BRRrrrrr. Så ser jeg grunnen til karbonflasker.

 

Men om en skal ha tørrdrakt, og med vams må en kompensere enda mer med bly.

Og om denne kompensasjonen blir i form av mer på bly-beltet. Så får en fort vondt i korsryggen av å svømme som en U.

 

Om du ender med karbonflasker ville jeg anbefalt å gå for vingevest, og ikke BCD. For på vingevestene kan en fordele blyplater i hele ryggens lengde.

 

Jeg anbefaler vingevest med 2 flasker, og fordelt bly uansett. Et dråg å slepe på i land om en ikke tar av flaskene, men supert under vann.

Kjøpte selv en av de mest stabile BCD med 1 flaske i sin tid. Men med tykk tørrdrakt og vams har flasken lett for å bli ustabil uansett. :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Har fått noen timer under vann og vært gjennom en del utstyr. Begynte med "PADI-rigg" og har som mange andre endt opp med "DIR-rigg" som er det tekniske dykkere benytter seg av. Har ikke angret et sekund)

Du spør jo egentlig bare om flasker og ventil, men skitt au;)

Slik jeg "kjenner" deg, bør du definitivt gjøre som tidligere nevnt kontakte FUE ( www.fue.no ). Ta helst turen inn til de, det er den verd...

 

Drakt:

Gå for skalldrakt fremfor neopren. Det er natt og dag. DUI har veldig bra drakter med høy komfort.

Med skall drakt trenger du også en god og varm vams... Her finnes masse bra. Selv har jeg en kompakt Seeman som jeg er fornøyd med.

 

Oppdrift:

Har vært igjennom BCD og Vingevest men har endt opp med VBH. Da har du en bakplate du fester vinge til. Synes dette fungerer mye bedre enn vester og du kan bytte vinger etter hvordan flasker du bruker. Selv har jeg en Halcyon Eclipse vinge som jeg bruker til små dobbeltsett eller singelflasker, og en Evolve vinge til store dobbeltsett. Byttes enkelt med et par vingemuttere.

Med bakplate kan du også plassere en del bly på de riktige stedene istedenfor i beltet.

 

Flasker:

Har mange faktorer, men selv har jeg ett D7 232 som jeg bruker til smådykking og et par D12 232 som er det settet jeg foretrekker. Gir god stabilitet og tid under vann :) Noen mener dette settet er for tungt, men tror neppe du vil tenke på det ;) Med dobbeltsett er det ytterlige steder å feste bly:)

Sikkerhetsmessig vil jeg anbefale å ha ISO på dobbeltsett.

 

Ventilsett:

Kan ikke si jeg har prøvd ut så mye her, bare pratet med mange og sett hva andre bruker. Valget falt uten tvil på Apeks og har ikke angret. Du får servet det overalt og deler/servicekit er lett tilgjengelig.

Selv har jeg DS4 1.trinn. Disse har bra slangeføring for dobbeltsett. Som 2.trinn har jeg XTX 50 både primær og backup. Aldri opplevd feil eller frys. De fleste Apeks er identiske under dekslene, så her blir det smak og behag. Jeg snakket med fler som har hatt alle typene (og 100(0) vis dykk) og sa det ikke spilte noen rolle hvem man valgte. Ser mange har XTX100. Bruker også langslange på primær som er bra for deg og din buddy.

 

Computer:

Har hatt fra billige enkle til dyrere med trådløs overføring av flasketrykk. Har endt opp midt på treet med Suunto Vyper 2 som aldri har sviktet og har det du trenger. Kan skifte batteri selv også.

Keep it simple, så får du lenger tid til å dykke enn feilsøke og reparere;)

 

Lykt:

Lommeboka bestemmer;) Men vil anbefale en lykt som har separat batteripakke. Selv har jeg en Salvo HID, men ser det har kommet mye spennende LED de siste årene så er vel på tide med en oppgradering der.

Her er det store kvalitetsforskjeller. Gå for et kjent merke...

 

 

 

Kikk på hva de som dykker mye/tekniske dykkere bruker. Tror du vil kjenne igjen mye av utstyret jeg har nevnt her;)

Nitrox-kurs er et "must" ;)

 

Har liggende vingevest, flere typer masker, jetfins, forcefins, splitfins, singelflaske samt utstyret nevnt over. Bare si fra så kan du låne alt sammen noen uker og teste ut/sammenligne om du vil:)

Link to post
Share on other sites

Glem komposittflasker. Det beste er så tunge flasker som mulig, da slipper du mest mulig av blyet og får en mye mer behagelig vektfordeling.

 

Jeg holder også en knapp på dobbelt flaskesett, veldig mye bedre å ha på ryggen :yesnod: Til vanlig grønnsaksdykking har jeg et 2x6 300 sett som jeg har brukt mye. Det er lett å håndtere og har nok luft til det meste.

 

Det rådet om isolasjonskran på manifolden hadde jeg droppet. Han skal vel ikke rett på overhead enviroment heller? Skal man ha en reell nytteverdia av den må man være godt trent, hvis ikke er det bare et lekkasjepunkt til.

 

Ellrs støtter jeg Apex på ventilvalg. Har en drøss av dem selv, mest TX50 og TX100, og det har vært lite problemer med dem :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tja... Han lærte meg å kjøpe båter som jeg kunne vokse inn i, og nå gjør jeg det samme ang dykkeutstyr :wink:

 

Skal ikke kimse av ISO. De fleste etater benytter det, og svært kompetente mennesker i forskjellige organisasjoner der ute har konkludert med at ISO er lurt :smiley: Det er ikke bare under vann den kan komme til nytte, men også på land.

Er man for stiv i leddene til å nå kranen selv, vil allikevel den oppmerksomme buddyen kunne hjelpe :diving:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Bitteliten:

Du har tidligere nevnt at du skal på langtur. Jeg ville derfor kjøpt meg en eller to vanlige 15 ltr 200 bar i stål. Da får du fyllt dem over alt.

 

Det er ikke alle plasser som har 300 bars fylling.

 

Komposittflasker ville jeg styrt unna pga det som er nevnt tidligere i tråden.

 

Og resten av utstyret:

Kjøp deg en vanlig vest, ventil med octopus (gjerne 300 bar, slik at du står fritt til å leie andre flasker hvis du trenger flere), og en skalldrakt. Slik som du har forklart det er du ute etter utstyr for litt smådykking, og for eventuelt å dykke under egen båt.

En vingevest og 2x10 ltr 300 BAR med doble ventiler og ponybottle ser veldig fint ut, og er bra til litt dypere dykking, men skal du ha deg et lett utstyr for "lett" dykking så er dette overkill.

 

Blir du bitt av basillen, og begynner å utvikle svømmehud, kommer nok utstyrshysteriet tidsnok:-) (Jeg har gjennom mange års dykking utviklet denne sykdomen i sterk grad:-))

Link to post
Share on other sites

[...]Det beste er så tunge flasker som mulig, da slipper du mest mulig av blyet og får en mye mer behagelig vektfordeling.[...]

Her i Norge, med kaldt vann tykke neoprendrakter og masse varmt tøy inne i tørdrakten stemmer dette sånn for de fleste. Med en skalldrakt med ett tynnt lag superundertøy i varmere strøk (eller kanskje det er varmt nok til å bare ta på flaskesettet og speedo'en?) er dette garantert feil. Selv her i kalde nord har jeg funnet ut at med min kropp (komme an på beinbyggning, fett og lungevolum) i min 5mm neoprendrakt vil jeg bli unødvendig tung med en 10l 300b stålflaske og med en nøytralish (1.5kg negativ full av luft, sånn omtrent 200g oppdrift ved 50bar igjen) 11l 232bar aluminiumsflaske trenger jeg 4kilo bly. For Bitteliten som skal ned å se på vakre fisker i 28greders vann vil da en svintung norsk 300bars stålflaske være idioti.

 

[...]En vingevest og 2x10 ltr 300 BAR med doble ventiler og ponybottle ser veldig fint ut,[...]

Man trenger ikke 2x10 300bar for å bruke vingevest, som nevnt bruker jeg selv en 11l aluminiumsflaske til min bakplate/vinge utrustning.

 

Til valg av vest/vinge/VBH vil jeg STERKT anbefale Bitteliten å prøve ut hva som er mest behagelig under vann og i dykkerdrakt, at ting er behagelig på land, inne i dykkesjappa og kun iført vanlige klær er ikke spesielt nyttig for dykkerutstyr.

Link to post
Share on other sites

Brukte 300 barsflaske i Stillehavet, og den er så tung at det ikke var mulig å bruke bly samtidig. Man mister dermed muligheten for å droppe bly for å komme seg "raskt" opp. Dykket som oftest i shorts og tskjorte, var såpass varmt i vannet at det gikk greit uten våtdrakt. Derfor mener jeg at 200 bar er bedre i tropene...

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har nå PADI open water, dvs fire dykk. Siste to dykk om et par uker.

Langtur utstyr ligger så langt frem i tid at jeg først ser etter utstyr til bruk i Norden. Så langt tenker jeg single 300 bars flasker ( jeg bruker relativt lite luft sier instruktøren min). Skalldrakt, skikkelig vams, vanlig bcd, håndcomputer, verdens varmeste hansker oghette :-)

Vingevest eller ikke vet jeg ikkeennå. Hva er forskellen i praksis?

 

Har dykket med Mares ventiler. Har tre av fire dykk med entul som blåser litt pga kulde. Mares har visstnok en somer godkent for flere minusgrader. En den anbefaler Apeks. Forskjell?

Link to post
Share on other sites

Hva er sac'en din? (luftforbruket)

 

Med vinge (vest eller vbh) har du all luft samlet på ryggen og du "henger" i vannet. Med BCD vandrer luften rundt på kroppen og ofte også under armene og frem på magen. Det oppleves ustabilt og forverres når du snur og vender på deg.

 

Vil igjen i likhet med mange andre anbefale vbh med vinge. Den kan du tilpasse om du går opp, eller ned i vekt. Du bytter bare vingen om(når) du går over til dobbeltsett. Den sitter mye bedre til kroppen, flasken sitter bedre til bakplaten pga størrelsen, og den gir en friere følelse.

Ha også i tankene at en vest du kjøper nå der du velger en størrelse som passer til tykk vams, ulltøy og luft vil oppleves som stor når du skal sydover og bytter til tynn neopren. Med vbh er det bare å justere seletøyet...

Det er veldig mange som bytter fra BCD til vbh, men har ikke hørt om så mange som har gått andre veien. Er en grunn til det :tongue:

 

Apeks er enkle driftsikre ventiler av god kvalitet med deler og service lett tilgjengelig. Har fortsatt til gode å få frys på settet selv under de kaldeste dagene i 2010 & 2011. Men skal du ha noe som ser lekkert ut, er selvsagt ikke designet på Apeks det råeste selvfølgelig...

Link to post
Share on other sites

Sac (surface air consumption) kan være både nyttig og gøy å kunne.

Sac = (forbrukt bar * volum på flaske) / (gjennomsnitt atmosferisk trykk * minutter dykketid)

Forbruket oppgis i SLM (Standard Litre pr Minute)

 

I ditt eksempel tar jeg sjansen på at du dykket med 10l 300bar?

Sac = (120bar * 10l) / (ca 2 atmosfærer * 25min)

Sac = 1200 / 50

Sac = 24 sml

 

24 er normalt og etter kort stund vil du nok snuse på 20.

Til sammenlikning regner jeg ca 15 på et normalt dykk. Noen ganger mindre og noen ganger mer litt avhengig av om det er et nytt sted, hvor lenge det er siden man har dykket og hva man gjør under dykket.

 

Nok kjedelig matte fra min side. Viktigste er selvsagt å kose seg under vann :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Har kommet et langt steg videre i utstyrsvalget. På søndag hadde jeg en gjennomgang med på den lokale "PADI" shoppen. Her anbefales skalldrakt og vanlig BCD - særlig så lenge man holder seg til enkeltflasker. På annet utstyr kom de drassende med computer til 8000 og lykt til 14000.... first shot is free følelsen kom sigende. En totalpakke med den BCDen jeg vil ha (oppgradert ventilsystem så man slipper å stå for å slippeut luft) samt vams og en god skalldrakt kommer en pakke der på minst 30.000 kroner (ex lykt men inkl computer). Det jeg har i mot neopren drakt og BCD er først og fremst bevegelighet. Føler meg som michelinmann som ikke har brukandes armer - også under vann. Ikkje bra.

 

Var etter sterke oppfordringer hos Fue i dag. Likte veldig godt følelsen på land av VBH systemet. Liker at ting er gjort så enkelt så mulig med faste plasser for alt. Litt rart at ventilslanger skal være rundt halsen - men det venner man seg sikkert til. Liker tanken på at man gir fra seg primærventilen til buddy - den vet man virker. Liker også at man har hele forkroppen ren for stæsj og at selene er enkle å jusere med riggen på. Pakkepris her med vams, skalldrakt, VBH og computer - noen tusen dyrere enn "PADI" pakken over - jeg tenker rundt 35000.

 

Så langt er det fue som overbeviser mest - fordi de kan mye mer - og pusher ikke dyreste greiene - de sier hva de mener ut i fra hva jeg tenker.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lykt i den prisklassen er ikke unormalt. Godt vanntett lys koster... :smiley:

 

Ikke rundt halsen... rundt nakken :wink:

Langslange: Grunnen til at den er så lang er opprinnelig for grottedykkerne. De var avhengig av det for å kunne svømme etter hverandre også i nødsituasjon. Men denne har fulgt med til sportsdykkerne også.

I værste scenario der buddy har panikk kan det være vanskelig å holde han kloss på deg hele tiden, og vil da få revet ut ventil av munn derom han kommer på litt avstand. Eller en av dere hekter armen i slangen. Da er det greit med litt slingringsmonn.

Veldig ofte har man enten roet seg ned før oppstigning, eller at situasjonen fra starten av kun dreier seg om feks liten lekkasje. Da er det veldig behagelig å kunne foreta en normal oppstigning med buddy svømmende på litt avstand, eller at buddy kun holder i langslangen dersom han går tom.

Finnes også flere scenarioer.

Det med backup er også smart. Ikke bare vet du at den virker, men i en panikksituasjon napper ikke buddy tak i den gule slangen, han tar i ren desperasjon den du har i munnen fordi den er lettest tilgjengelig og HAN vet at den funker ;) Søk også på YouTube og se hastigheten på å gi fra seg luft... Med dette oppsettet og riktig grep er det gjort på sekundet. Ved bruk av det andre oppsettet må du først finne og dra løs ventil, så sørge for at den er riktig vei...

 

Ved å ha din egen backup hengende rundt halsen i strikk, er den alltid tilgjengelig, riktig vei, lett å putte i munnen og du klarer også å få tak i den med munnen uten hender... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Etter å ha finregnet på det hele har jeg funnet ut at med

skalldrak

ventilsett av god kvalitet

BCD av god kvalitet (gjerne med ventiler på ryggen så jeg slipper å stå i vannet for å redusere oppdrift)

vams av god kvalitet

 

så kommer Fue ut på omtrent akkurat samme netto pris som den lokale Mares pusheren - selvom den lokale gir 15% rabatt på pakken :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg handlet komplett sett på FUE i Oslo. One Skalldrakt, Halcyon vinge, vamser, våthette og hansker, Apex ventilsett (2xTXT 50) og 2 flasker 12lx300 bar, Halcyon Mini-Explorer lykt, Suunto Vyper, enkelt kompass på armen. Backup til komputer er vanlig klokka mi og et enketl "mekanisk" dybemåler.

 

argumentet for 300 bars flasker i stedet for 232 var først og fremst vektbalanse i vannet samt at man får med seg mye luft.

 

:smiley: i morgen skal jeg under vann med eget utsyr for første gang.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Første dykk med eget utstyr i går. La oss si som flygerne sier: En landing der du kan gå ut av flyet er en god landing. En landing der du kan ta av med samme fly er en perfekt landing....

 

Jeg er i live, ingen tegn til trykkfallsyke, og utstyret er helt og bra. Vi var aldri så dypt at det var noen fare, og jeg hadde en rolig oppstigning fra 6-7 meter - dog uten at jeg klarte å stoppe 3 minutter på 5 meter slik jeg bør.

 

Det blir bedre etterhvert - særlig når jeg får på nok bly så jeg klarer å hold meg nede når flaska blir mer tommere, jeg får svømmeføtter jeg ikke mister på 10 meters dyp, jeg strammer VBH'en slik at jeg ikke ruller rundt med løs flaske, ikke tar tommlestrikkene til vams gjennom mansjettene på tørrdrakta, får flytta D ringene slik at jeg når de tingene jeg har behov for og sånn :lol:

 

Takk til to erfarne og tålmodige buddyer som hjalp meg :-) Gleder meg til neste dykk - det blir ikke lenge til - og kanskje det da også er mer enn 3 meters sikt :diving:

Link to post
Share on other sites

Dykk nr 2 i dag. 44 minutter max 19 meter. 2 grader i vannet. Et fint dykk, bortsett fra at maska ikke tetta skikkelig så jeg måtte tømme mye. Tror enten jeg strammet for hardt eller hadde hetta på innsiden :rolleyes::diving:

 

Har også oppgradert til jetfins på føttene. Det er svømmeføtter av gummi med negativ oppdrift og med stålfjærer på hælene. De fungerte veldig bra. Resten av utstyret funka også bra, må finne en litt annen plassering av manometeret enn på D ring på venstre hoft som er standard på GUE oppsettet. Må også finne en eller annen måte å kvitte meg med lykta fort uten at jeg mister den - i dag må jeg klipse den tilbake i D ringen på høyre skulder, og det er litt tungvint.

 

Dykka med erfaren buddy i dag også - en Divemaster. Fint med klubbdykk så vi får trent litt i trygge forhold :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Gammel tråd som kan være interessant å løfte igen basert på erfaringer

Jeg har DIR pakke med vinge og blybelte

 

Buddyen min har "PADI oppsett" med jakkevest med blylommer med "quick release" system slik at man enkelt skal kunne droppe bly

har vært en tur i varmere strøk og dykka på korallrev.

På to dykk opplevde vi at buddyens blylommer hang seg opp i skarpe koraller og falt ut av vesten - med ukontrollert oppstigning som resultat. Heldigvis fikk vi reddet situasjonen ved at jeg var tungt nok lasta til å dra buddyen ned på bunnen og vi fikk satt inn blylomma igjen. Vest og lommer er kontrollert og funnet i orden. Siste gangen dettte skjedde hadde vi vært på 30 meters dyp (fortsatt bra med no deco tid igjen) og blyet falt ut på ca 19 meter. På ca 16 meter fikk vi kontroll

En klar svakhet ved jakkevesten etter min mening. Neste gang blir det blybelte på buddyen også.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Poseidon har vinge med blylommer

Jeg tar heller risikone på å bruke litt tid på å måtte dumpe blyet enn å ha ukontrollete oppstigninger. Jeg har PADI Deep Diver og på 30-40 meter vil jeg definitivt ikke risikere å miste blyet. Det er en mye større risiko enn å måtte bruke litt tid på å få droppet blyet med vinge. Normal risikovurdering: sannsynlighet for hendelelse opp mot konsekvens av hendelse.

 

Mulig situasjonene våre var unike - vi var på korallrev og blylomma hadde spor som indikerte at den hadde hengt seg opp (hvit kalk på rød release håndtak). Og det var flere erfarne dykkere som raskt oppdaget situasjonen. Hyggelig var det definitivt ikke.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...