Jump to content

Påhengsmotor på Windy 22 dc?


Meklingsmannen

Recommended Posts

Hei.

Kjøpte meg en ny Linge båt ifjor, Windy 22 dc 72 mod, holder nå på med oppussing.

Har stått et 270 VP drev, jeg har nå støpt opp ny hekk, skulle montere et VP-DPS, men vurdere nå å montere en påhengsmotor på brakett evt med lift.

Noen som har efaringer med påhengsmotor på en slik båt?

Link to post
Share on other sites

vel her virker det som jeg trakker på hellig grunn. mye kritikk og ingen råd :discuss:

Har brakett, mangler motor enda. Så blir ikke noe ombygging av hekken, bare et par hull til braketten.

Vurderte innbords V8, men kom vel til konklusjonen at det er tungt, gml tekknikk, og bruker mer iforhold til en moderne påhengs.

Dette skal bli mitt "nye" leketøy til sommeren :smiley: Satser på å klare rundt 55 knop, muligens 60 hvis jeg er helldig, med propell valg, montering, vektfordeling osv...

Skulle ikke det gå, kan alltid skru av påhengeren og montere innb.m. igjen

Motorene som jeg vurderer :

Suzuki 250 el 300 4T

Yamaha 300 HPDI 2T

Mercury 275 Verado 4T

Mecury 250 Optimax 2T

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale noe slikt :Mercruiser 350

Så setter du på et bravo one drev også har du en sprek båt. Det er en ubegrunnet myte at en innenbords V8 bruker mer bensin enn en utenbordsmotor. Ved en gitt hastighet bruker en gitt båt X hk uansett hvor motoren sitter og selv om GM smallblock har vært i handelen siden 1954 har de ofte lavere spesifikt forbruk enn mange utenbordsmotorer. Sammenligner du timesforbruk på en 325hk og en 250hk på full throtle vil selvfølgelig den med mest hester bruke mer, men du gidder vel ikke å teste toppfart hele sommern? Påhengere er laget for åpne båter :cool: og har ikke noe å tilføre båten din.

Link to post
Share on other sites

vel her virker det som jeg trakker på hellig grunn. mye kritikk og ingen råd :discuss:

 

 

Tja du har fått mange råd selv om de ikke er som du håpet/ønsket :tongue::wink:

 

Det er flere her inne som har gjort det samme, dvs montert brakett for påhenger på en klassisk båt designet for innenbords. Ta et lite søk så finner du sikkert trådene.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Har sett en Nidelv 610sport eller heter den 600 sport? Med påhenger. Eieren var dritt lei av å skru på en elendig Mercruiser motor og satt på en gammel Yamaha totakts v6 motor han kjøpte på finn for 30 000 kr. Han monterte motoren lett på en dag. Støpte igjen og fjernet drev og innebords. Han hadde rett og slett ikke råd til å overhale eller sette inn ny, så valget var enkelt. I utgangspunktet var planen at båten skulle få ny innenbords etterhvert, men han er såpass fornøyd med påhenger løsningen at han lar det være. Ikke akkurat rå stilig. Men fungerer kjempebra. Mener han satta på en brakett fra ravns garage med heis for at han skulle klare å tilte motor fra vannet når den ikke var i bruk. Totakteren bruker litt bunkers da, det skal den ha.

 

Jeg heller til å være enig med trådstarter om at livet er for kort til å bruke store penger på en splitter ny innebordsmotor i en 72 modell Windy, eller enda værre å montere noe gammelt ræl som ikke fungerer. Med påhengsmotoren så eliminerer man jo disse problemene, man kan lett ta av motor og bruke på annen båt / selge videre. Hvis jeg ser båten på opplagstomta skal jeg ta et bilde av den.

 

fant ikke noe særlig på Youtube i din størrelse desverre.

 

Kjenner ikke til noen av motorene du tenker på. Med en totakter vil nok båten føles litt freskere. Blant annet kjappere opp i plan. Toppfarten er vel ganske likeverdig mellom en totakt og en firetakter. Men så var det støy og forbruk da .......

 

Lykke til, kom gjerne med tilbakemeldig på hvordan det blei, hva du gjør.

Link to post
Share on other sites

Tja du har fått mange råd selv om de ikke er som du håpet/ønsket :tongue::wink:

 

Jeg er enig i at rent estetsisk så klær en slik båt innb. mye bedre.

Har vurdert dette, men da diesel, VP D3-220. Men en slik motor koster 350.000,-(ny) i beste tilfelle ca 250.000,- da svarer det seg ikke i mitt regnestykke, vil aldri få igjen pengene ved evt salg.

Innb. bensin er ikke aktuelt.

Har bestemt meg for påhengsmotor.

Så for å uformulere spm. mitt når det gjaldt efaring med en slik innstalasjon, tenkte jeg på:

- Høyde/lengde forhold, høyde på kavitasjonsplata ift bunn/lengde på brakett (ca 60 cm)

- hvor høyt kan jeg heve motorens kavitasjonsplate før det blir et problem med vanninntak.

- propellvalg, overflatepropell?

- sentrering av motoren, bør jeg flytte motor ut av senter mot SB for å motvirke rotasjonskrefter, båten er 250 bred, har opplevd problemmet på smallere båter.

 

Råd taes imot med takk

Link to post
Share on other sites

Jeg takker for gode råd, men er også rimlig sikkert på at jeg skal få det til å se fint ut også :smiley:

motorbudskjett er ca 100.000,- håper at det holder til en ca 3-5 år gml motor.

 

Ellers om prosjektet:

Kjøpte båten for hele 9000,- (var ikke på jakt etter båt, men kom no bare over denne på Finn.no)

Båten var demontert da jeg kjøpte den, og forsøkt lakket med 1-komponent lakk, har nå slipt ned dette, støpt igjen hullet fra gml drev og lakket båten på nytt med Gelcoat. Påbegynnt sliping/polering av båten igjen, et veldig tidkrevende arbeid, men så blir resultatet flott også :smiley:

Har bestillt Nextel antirefleks lakk til dasjbordet.

Sendt gml metall beslag inn til Centrum Fornikling.

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbudet

4,3GI er det 220 hk? årsmodell? tilstand? ny/eller gml type DPS? utveksling? pris?

Har ikke kjøpt noen motor enda, men har sett for meg å bryte 54 knop (100km`t) grensen. Må jo ha et mål :yesnod: Linge-båtene har utrolige flotte skrog, denne er intet unntak :smiley:

Tror da din motor blir litt for liten, men en plan er til for å forandres hvis prisen er riktig :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du for ha meg unnskyldt "Meklingsmannen" dette er mitt siste innlegg i denne tråden, men jeg kan ikke dy meg å svare på den opplysningen at du

vil bruke over 100000 kr på en 4-5 år gammel brukt utenbordsmotor med alle garantier ute, stopp opp og tenk en gang til og se på linken jeg

viser til her, en splitter ny motor på 260 hk med komplett drev og 5 års garanti til under 150000 kr.

 

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=32349425

Link to post
Share on other sites

Dere får ha meg unnskyld dere også, har vurdert innb bensin igjen, men faller tilbake på påhengsmotor.

Innb blir for tungt og jeg må ha en 5,7L 320 hk som veier tett på 500 kg om jeg skal ha et håp om å klare målet mitt. regner med at jeg klarer meg med en 250 hk påhenger :smiley:

Er takknemlig hvis noen har noen gode råd om Høyde på kavitasjonsplate ift bunn av båt/brakett.

Link to post
Share on other sites

Farten du ser for deg er hinsides. I beste fall midt på 40 tallet hvis du tar den helt ut

 

Bør klare mer enn det skulle jeg tro.

Har vel kjørt nok raske båter av div fabrikat til å si med sikkerhet at jeg passere 50 knop med en 250 hk, med riktig innstilling og riktig propell håper jeg på 55 :thumbsup:

Men har ikke hatt brakett eller lift på noen båter, så her søker jeg mer info

Link to post
Share on other sites

Mener han satta på en brakett fra ravns garage med heis for at han skulle klare å tilte motor fra vannet når den ikke var i bruk. Totakteren bruker litt bunkers da, det skal den ha.

Husker ikke hva som er tommelfingerregelen for heving med setback. Men med en heis/lift som Arne beskriver så kan du jo finjustere høyden samt heve motor slik at den ikke drukner v/ sakte fart.

 

 

 

 

Er en skibsplast 675HT m/ Suzuki DF250 i havna her, han sa han fikk oppimot 48 knop når båten var ny.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tror også du sikter vel høyt hva gjelder fart. Skal en del hester til for å få det skroget opp i slike hastigheter.

 

Si ikke det....

 

I 1982 kjørte en kamerat av meg og en bekjent Tvedestrand - Hirtshals t/r med en ombygget Windy Junior, basert på samme skrog som Windy 22. De hadde en gjennomsnittsfart på over 50 knop. Topphastigheten var nærmere 70knop. De hadde riktignok 2x235 hk totakt,(sikkert godt trimmet og tunet) men hvis jeg ikke husker helt feil så økte topphastigheten bare 7-8 knop fra enkel til dobbel installasjon. (Med kontrarotasjon.)

 

Sjekk faktaboksen i grått felt litt nede på høyresiden i denne denne reportasjen. :flag_bp:

 

Litt av en prestasjon den gangen. Og ingen har slått tiden ennå.... :flag:

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...