Jump to content

Cruiseskipet Costa Concordia kantret etter grunnstøting


Zenit

Recommended Posts

Gikk på en sandbanke står det i artikkelen men det ser da ut som moder jord dette og sikkert opprevet under også ....tragiske greier er det ...

http://www.abcnyheter.no/abc-penger/oekonomi/2012/01/14/passasjerer-hoppet-i-sjoeen-etter-grunnstoeting

 

skip8.jpg

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Har syntes Costa båtene har vært fine når dem har passert i Trondheimsleia. Virker som den har vært for nært land! Så på kartet at det ikke er så urent farvann der. Virker som om dem må ta tak i evakueringsrutinene sine, men når det er sakt så er det ikke det enkleste å evakuere 3200 stykker på kort tid da! Sikkert mange forståsegpåere som har fine komentarer, men slikt kan ske denbeste båt og det beste rederi. tiper dem har hatt uflaks ogfeilvurdert lit.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg har sjekket "sandbanken" som de grunnstotte på. Det er da svært merkelig at båten var så nær øya Giglio. Havna Porto Santo Stefano er altfor liten til å kunne ta en så stor båt. Kan se ut som om båten ligger i posisjon N 42 21.8901 E 010 55.2805 (wgs-84) se kartutsnitt.

 

Rett nord for fyret til havna ligger et nes med en liten holme. Utenfor denne holmen ligger en grunne som er merket 6.6 meter. Det kan se ut som om båten ligger her ut fra bilder som er publisert i pressen.

 

grunnstott_cruiseskip_b.jpg

 

Zoomet inn på grunnen merket 6.6 meter.

 

grunnstott_cruiseskip.jpg

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Det er da svært merkelig at båten var så nær øya Giglio. Havna Porto Santo Stefano er altfor liten til å kunne ta en så stor båt. Kan se ut som om båten ligger i posisjon N 42 21.8901 E 010 55.2805 (wgs-84) se kartutsnitt.

 

 

I forhold til det som står i the Telegraph kan det være en mulig forklaring at elektroproblemer har ført til at de har mistet styringen og motorkraft. Mulig de hadde en kurs som skulle ta dem mellom Giglio og Monte Argentario, avstanden mellom disse øyene er ca. 8 nm. Dersom de har mistet muligheten til å styre/redusere farten på det verst tenkelige tidspunkt har de muligens kun hatt 4nm før de traff land. Hvor langt siger en slik båt dersom de har hatt 20 knop da situasjonen oppstod?

 

Denne forklaringer er basert på opplysninger i The Telegaph og jeg vet ikke om de stemmer.

Link to post
Share on other sites

6.6 meter kan stemme med dybden på skadene... En såpass stor båt vil uten tvil kunne ta med seg hele grunnen.

 

Jeg klarer ikke forestille meg at det ikke var folk på broa (det er jo ikke noe fraktskip kan man si) som var klar over at dette var farlig nær grunt farvann, så er det en blackout som var første årsak?

 

Regner med minst halvparten av de savnede var i maskinrommet, så alt i alt kunne det gått mye verre med såpass mange i panikk...

 

En annen ting - siden steinblokka ikke sitter i baugen, så var det kanhende under en unnamanøver at de traff på? Det er vitneutsagn om krengning før selve smellet så vidt jeg husker - kan det være de var på vei rett på land, og fikk liv i generatorene nesten i tide?

Link to post
Share on other sites

Det er vel rimelig å anta at kursendringen er tidspunktet for grunnstøtingen, der skal det iflg cm93 være ca 50m dypt.

Det kan jo hende de har svingt vel hardt stb og slengt akterskipet opp i fjæra.

Nå sier jo Kapteinen også at "Skjæret sto ikke på kartet", eller kanskje han ikke var der han trodde.

 

Uansett burde de holdt mye lenger av land..

Link to post
Share on other sites

Vel, ansvarshavende på et slikt skip burde ha kunnskaper nok til å ta med i beregningen at kart ikke alltid er komplette... Altså er det ikke forsvarlig å uten videre gå nære land i et farvann det finnes andre, liknende skjær.

 

Men det er klart, om dette var etter en blackout, så endrer det jo på ting...

Link to post
Share on other sites

Ais'n viser at en kurs godt utenfor dette neset, med det tracket skulle de ikke hatt noen grunnberøring som jeg kan se.

Veldig rart.

 

Skipet gikk med ca. 15 knop og kurs på 275-280° inn mot øya Giglio.. gjorde en kursendring til 351° og ved neste korsvei er hastigheten nede i 2,9knop hvor den dreier til ca 7°.. I følge kapteinen som uttaler følgende fra VG

Vi gikk i normal fart da vi plutselig kolliderte med en rekke store steiner på skjæret, som ikke fantes på kartet. Vi befant oss 300 meter fra steinene og skjæret skulle ikke vært der. Jeg og mannskapet var de siste til å forlate skipet. Jeg vil også legge til at avgjørelsen om å dirigere skipet mot øya Giglio ble enstemmig vedtatt av ledelsen på skipet, poengterer kapteinen overfor den italienske avisen Repubblica.

 

Er det slik at de alt hadde grunnstøtt da de besluttet å sette kurs mot Giglio eller var det kun for å ta øya i nærmere øyesyn og de grunnstøtte der..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...