Ip.Content

Logo

Prosjekt - Oppgradering av Agder 840.

• Logg inn for svare
69 svar på dette emnet

#41 Møkkalasset Ikke pålogget Postet 04.02.12 12:57

• Medlem
Litt oppdatering.

Dør til hengsling.

Post bilde
Post bilde
Post bilde
Post bilde

Hylla festes på døra, og svinger med ut når man åpner.

Post bilde
Post bilde

Litt finpuss så er det klart for lakking. Tror det blir gammeldags sneppert som lukkeløsning.

Post bilde

#42 Møkkalasset Ikke pålogget Postet 05.02.12 20:48

• Medlem
Har pusset tilsatsbordet og pentrybordet. Skal ta 1/2 mm til så er jeg fornøyd.

Post bilde
Post bilde

#43 26 Gimsøy Ikke pålogget Postet 05.02.12 21:04

• Medlem
Dæven dette blir topp. Skjønner jeg må gå på bordet nede i salongen også.... Men først blir det og bygge opp dørken i cockpitten :)

#44 M/S AIOLOS Ikke pålogget Postet 08.02.12 07:04

• Medlem
Dette arbeidet du gjør er bare å ta hatten av for, blir nesten rørt til tårer(bare nesten) :thumbsup:

#45 Møkkalasset Ikke pålogget Postet 14.02.12 22:06

• Medlem
Bare så ikke noen tror jeg har sovna fra jobben.  :lol: Litt småpussel innimellom div. jobbreising og litt jobbing med en russebil...
Har pusset ned bordene til ferdig tykkelse. Så har jeg fått laget feste til tilsatsbordet og festa dette pluss "leppa". Limt alt med epoxy og forseglet undersiden av bordene med epoxy også. Ikke vemodig vakkert fra undersiden, men det blir aldri synlig. :smiley:

Post bilde
Post bilde

Så har jeg fått limt (med epoxy) støtlista på skapet som skal felles inn i skottet på toalettrommet, samt tilpassset og borret listene som skal holde skapet fast på motsett side.

Post bilde
Post bilde

Imorgen blir det å feste slingrekanter på bordene. Deretter blir det en lang periode med mange strøk Epifanes lakk.

#46 26 Gimsøy Ikke pålogget Postet 17.02.12 22:19

• Medlem
Hvordan går det med bordet? Har pakket bort mitt jeg nå, venter på båtsesong...

#47 Møkkalasset Ikke pålogget Postet 17.02.12 22:29

• Medlem
Joda, har gjort litt idag også. Etter siste sliping kom det frem tre luftlommer i natemassen. Reparerte dette for 2 dager siden og pusset det ned i dag. Ble helt perfekt. Deretter limte jeg på slingrekanter med epoxy. Så i morgen blir det å slipe kantene og lakke første strøk. Legger ut noen bilder etter det. Deretter blir det vel stille en stund. Kan bare lakke ett strøk i døgnet og skal ha mange strøk. Idag har været på Sørlandet vært strøkent. Kjenner at vårpusslysten virkelig begynner å melde seg. :flag_bp:

#48 Møkkalasset Ikke pålogget Postet 18.02.12 16:31

• Medlem
Måtte slipe ned baksiden av pentrybodet og da kom jeg ned på en lysere´finér. Selv om denne siden bare er synlig når bordet er vippet tilbake så hadde jeg lyst til å få tilnærmet riktig farge på det. Beiset et strøk med Herdins teakbeis. Synes resultatet ble ganske bra. Lakkerte med epoxy etterpå.

Post bilde

Deretter lakket jeg førtste strøk på de andre bordene og skapet. 50% fortynnet Epifanes lakk (I henhold til produsentens anbefaling.)

Post bilde
Post bilde
Post bilde
Post bilde

Sånn innimellom andre oppgaver har jeg laget en koppholder. Skal monteres ved førerplass. Denne har jeg lakket med epoxy.

Post bilde

I morgen blir det ett strøk til. Og de kommende dagene, så da blir det ikke noen oppdaeringer på en stund. :smiley:

#49 marjuz Ikke pålogget Postet 19.02.12 14:58

• Medlem
Pent, dette blir skikkelig bra. Spesielt imponert over bordet med klaff.

#50 Møkkalasset Ikke pålogget Postet 19.02.12 17:28

• Medlem
Litt skuffa idag. Ville mellompusse og lakke et strøk til, men lakken var fortsatt litt klebrig, særlig på natefugene. :sad:  Det er muligens for varmt og tørt i lokalene. (Står på boksen at det kan påvirke tørketiden.) Får drøye til imorgen.

I mellomtiden har jeg vært i båten og plukket med meg noen interiørdetaljer som skal modifiseres.

Har et ubenyttet hulrom bak kjøleskapet som jeg tenkte å ta i bruk.

Post bilde

Vil lage et hull i denne plata, slik at jeg kommer til rommet ovenfra.

Post bilde

Så lager jeg en ny plate som setet festes til. Vil hengsle denne i forkant så leg kan vippe setet fremover.

Neste oppgave i båten blir å legge om deler av det elektriske. Det ser mildt sagt helt forferdelig ut. Skikkelig ledningsspagetti. Bildene taler for seg... :crazy:

Post bilde
Post bilde

Skal legge opp nye sikringer, samt foreta en opprydding. Må vel la seg gjøre å få det bedre enn dette. :smiley:

#51 taunus Ikke pålogget Postet 19.02.12 20:30

• Medlem
Jeg ser at du har tett bakvegg bak kjøleskapet. Har du god utlufting over kjøleskapet?

#52 Møkkalasset Ikke pålogget Postet 19.02.12 20:41

• Medlem
Jeg har lufting over. Det er ikke helt tett i bakkant heller. Det synes ikke på bildet, men det er et hull der, stort nok til å putte inn hue, samt komme til installasjoner som kullfilter til septikluftinga, eksosen til Eber´n o.s.v. Vil sørge for å fortsatt ha "gjennomtrekk" der. :yesnod:

Redigert av Møkkalasset: 19.02.12 20:42

#53 Møkkalasset Ikke pålogget Postet 22.02.12 22:40

• Medlem
Begynt på det "hemmelige rommet" under styreposisjonen. :smiley:

Laget hull og luke til dette. Skar litt av alle kantene. Vil heller ha kantlister på. Ser penere ut enn finérkanten, samt at det er en bedre løsning i forhold til forsegling. Limt med epoxy.

Post bilde

Kjøpte ny teakplate hos Maritim til den delen som skal hengsles. Samme operasjon på denne.

Post bilde

Bruker 12 mm natelister kjøpt på Biltema. Skjærer bare bort "nateleppa". Må ha delene med meg en tur i båten før finjustering og pussing/lakking.

Til slutt fikk jeg lakket bordene en gang til:

Post bilde

Sånn går nå dagan..... - som de sier litt lenger nord.  :lol:

#54 taunus Ikke pålogget Postet 22.02.12 22:49

• Medlem
Dette blir meget bra. Hvilken lakk bruker du? Bruker du blank eller halvblank.
Hvor mange strøk har du tenkt?

#55 Møkkalasset Ikke pålogget Postet 22.02.12 22:54

• Medlem
Takk for det.

Bruker Epifanes blank 1-komponent. Planlegger minst 7 strøk på borda og 5 på skapet som står mer beskyttet.

#56 26 Gimsøy Ikke pålogget Postet 22.02.12 22:57

• Medlem
Dette blir som vanlig kjempe bra. Skal du kun bruke blank lakk?

#57 taunus Ikke pålogget Postet 22.02.12 23:03

• Medlem
7 strøk høres bra ut. Det har jeg også brukt på ting jeg har lakka. Føler at det er det som skal til for at veden er tetta.

#58 Møkkalasset Ikke pålogget Postet 22.02.12 23:03

• Medlem

Vis innlegg26 Gimsøy, på 22.02.12 22:57, skrev:

Skal du kun bruke blank lakk?
Det vil tiden vise. Mulig jeg avslutter med halvblank.

#59 Møkkalasset Ikke pålogget Postet 05.03.12 21:52

• Medlem
Litt stille herfra en stund. En uting at jobben setter en ut av spill innimellom. :smiley: Når det er sagt så har det jo ikke hendt så mye. Kan jo ikke poste hvert lakkstrøk heller.  :nonod:  Har lakket borda 6 strøk nå. Det er akkurat som det kommer noen nupper i lakken mellom hvert strøk, men det forsvinner etter hver mellompussing med 400-papir. Jeg tror rett og slett at det sniker seg litt støv inn i lakkboksen over tid, samt kanskje litt forurensning i kosten - til tross for at jeg vasker den i tynner og blåser den ren med trykkluft. Jeg har derfor bestemt meg for å spandere en ny lakkboks + kost til siste strøk.

Den ny løsningen med å hengsle plata som setet er festet til gav mulighet for en annen løsning på frontstykket over kjøleskapet. Synes ikke den gamle var så pen. Slik så den ut:

Post bilde

Laget en ny med en pen profil på, som sitter fast i kanten på den hengslede plata:

Post bilde

Så til slutt første strøk på platene med fortynnet Epifanes:

Post bilde

Skapet er forresten ferdig lakket og er hos glassmesteren for montering av speilene. :smiley:

#60 Møkkalasset Ikke pålogget Postet 06.03.12 23:03

• Medlem
Så er det 7. strøket på plass på bordene. Vurderer resultatet om 2 dager. Kanskje det blir ett til.

Post bilde